Kiderült, hogy közel 600 ezer euró, vagyis kétszázmillió forint landolt Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnök családi cégén keresztül Medgyessy feleségénél. Az viszont nem ismert, hogy ki tudott a kenőpénzekről, ki hozta a döntéseket és hol van a többi pénz – mondta a Demokratának Kocsis Máté, a főváros önkormányzati és rendészeti tanácsnoka, Józsefváros fideszes polgármestere.

– A két hete született döntés alapján ideiglenes vizsgálóbizottságot hoz létre a Fővárosi Közgyűlés az Alstom-metrók beszerzése körüli, korrupciógyanús ügyek feltárására. Mi a kiindulópont?

– Azt tudjuk, hogy a hírek alapján a szocialista kormányok korrupciós botrányában eltűnt valakinek a zsebében 1,7 millió euró kenőpénz. A mai ismereteink szerint ott kezdődik a történet, hogy 2006–2007-ben az Alstom 2,3 millió euró kenőpénzt juttatott BKV körüli döntéshozóknak, hogy ez a cég nyerje a budapesti metrókocsitendert. Kiderült, hogy közel 600 ezer euró, vagyis kétszázmillió forint landolt Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnök családi cégén keresztül Medgyessy feleségénél. Az viszont nem ismert, hogy ki tudott a kenőpénzekről, ki hozta a döntéseket és hol van a többi pénz. Vagyis ki tette zsebre azt a további 1,7 millió eurót? Nyomoznak a brit és a magyar hatóságok is az ügyben, s valóban, hamarosan felállítjuk a fővárosban is a vizsgálóbizottságot. Az Alstom-szerződések rengeteg kárt okoztak a fővárosiaknak. Meg kell találni a felelősöket.


– Éles vita zajlik a sajtóban a 3-as metró pótlásához szükséges buszok beszerzéséről, a Fővárosi Közgyűlés legutóbb az ön javaslatára vette le a napirendről a szavazást. Miért volt szükség a halasztásra?

– A lényeg ebben a kérdésben nem az, hogy néhány héttel később lesz-e döntés a metrópótló buszokról. A baloldali képviselők tehetnek mindenféle felháborodott és számonkérő nyilatkozatokat, a tény azonban mégiscsak az, hogy éppen a szocialista-liberális városvezetés volt, amelyik húsz éven át semmit sem csinált a már akkor is rossz állapotban lévő 3-as metróval. Inkább horribilis áron elkezdték a 4-es metró építését, közben persze némi kenőpénz is zsebre vágtak, mint az Alstom-ügy mutatja. Most azonban Tarlós István főpolgármester úr vezetésével elkezdődhet a felújítás. Én inkább örülök, hogy már a metrópótlásról kell vitázni, nem pedig arról, mikor kezdődjön el végre a munka.


– A PM többek között azzal próbálja felhívni magára a figyelmet, hogy azzal vádolja önt és Kubatov Gábor klubelnököt, beépítenék a Népligetet, „Fradi-plázát” terveznek oda. Ennek van valami valóságalapja?

– Erőss Gábor, a PM nevű szervezet kerületi képviselője, aki ezt az újabb légből kapott ostobaságot kitalálta, notórius hazudozó. Az egy dolog, hogy velem kapcsolatban ezt megteszi, hiszen politikusnak mondja magát, de ami sokkal súlyosabb és komoly felelősségi kérdéseket is felvet, hogy Józsefvárost érintően is ugyanezt csinálja. Bár önkormányzati képviselőként éppen a város érdekeit kellene néznie, ő mégis inkább a személyes ambícióit teszi a 80 ezer józsefvárosi elé. Hazudozással szeretne médiafigyelmet kapni és saját, nulla százalékot alig meghaladó támogatói között népszerűségre szert tenni, hogy pártelnök lehessen. Ezen túl nem is érdemes a hazugságaival foglalkozni.


– Április végén Budapest Közbiztonságáért díjat vehetett át Bucsek Gábortól, Budapest rendőrfőkapitányától, ami Józsefváros polgármestereként nem kis eredmény, hiszen a szocializmus, majd a balliberális városvezetés idején ez vált talán a leghírhedtebb kerületté. Biztonságos lett Józsefváros?

– Ez a díj mindazoké, akik nap mint nap Józsefváros rendjéért dolgoznak. Nekik tartozunk köszönettel azért, hogy nemcsak a statisztikák, hanem az ennél sokkal fontosabb lakossági visszajelzések is azt mutatják, Józsefváros közbiztonsága és a lakosság biztonságérzete sokat javult. Hat év alatt 4,5 milliárd forintot fordítottunk a kerületben közbiztonsági célokra, ez lényegesen több, mint korábban bármikor. Józsefváros ma egyértelműen biztonságosabb, amiben sokat segített, hogy a kibővített és felújított kamerarendszernek köszönhetően szinte nincs beláthatatlan utca és tér. Jók az eddigi eredmények, s a rendőrséggel együttműködve folytatjuk a munkát.


– Nyilván sokat jelentene e téren is, ha az egyik legforgalmasabb csomópont, a Blaha Lujza tér átalakulna. Erre van esély?

– Igen. A Blaha Lujza tér ugyan a fővárosé, és bonyolítja a helyzetet, hogy jelentős közlekedési csomópontról van szó, de Tarlós István főpolgármester úr részéről is van szándék a felújításra, ami biztató hír. Remélem, mielőbb elkezdődhet a munka és 2018-ig végezhetünk vele.


– Az előző kormányzati ciklusban visszanyerte régi fényét a Ludovika, jelenleg is folyamatban van a Nemzeti Közszolgálati Egyetem campusának kiépítése. Hol tartanak most? Megújulhat a szomszédos Orczy negyed is?

– Ahogyan látom, a Ludovika-beruházás szépen halad, már most nagy hatással van a környék megújulására. Emellett jó esély van rá, hogy hamarosan elkezdhetjük a hozzá szorosan kapcsolódó Orczy Negyed Programot. Pályázunk kétmilliárd forintra, amiből a jelenleg már zajló előkészítő folyamatok után elindulhatna a tényleges munka is. A sok pozitív eredményt hozó Magdolna Negyed Programhoz hasonlóan egy komplex szociális városrehabilitációs programot tervezünk, amibe beleférhetnek házfelújítások, közterületi megújítások, energiahatékonysági beruházások, és különböző szociális, társadalmi beilleszkedést segítő programok megvalósítása is.

Bándy Péter