Állami megrendelésekért cserébe magyarországi kormánypártokat támogatott az osztrák cég

Egyre gyakrabban hallani, hogy az autópálya-építés, a metróépítés a politikai korrupció melegágya. Legalábbis akkor, ha a szocialisták és a szabad demokraták kormányoznak. Ennek a véleménynek ékes bizonyítéka, hogy Alexander Zach, az Osztrák Liberális Fórum elnöke, az SPÖ jelöltje a küszöbön álló ausztriai választások kereszttüzébe került. A szálak 2004-re nyúlnak vissza. Ahhoz, hogy 2006 őszén az utóbbi idők legnagyobb korrupciós botránya nyilvánosságra kerüljön, nem kis részben a közelgő ausztriai országgyűlési választások adtak apropót. Ausztriában óriási botrányt kavart, hogy az osztrák Strabag több mint 15 millió euró jutalékot utalt át az M5-ös autópálya építéséért Zach osztrák szociáldemokrata képviselőjelölt cégének. Hans-Peter Martin európai parlamenti képviselő szerint Zach cége a pénz egy részét továbbutalta a magyarországi kormánypártoknak. Tette vajon mindezt a nagy állami megrendelésekért, a metróépítésért és az autópálya-építésekért cserébe? Minden jel erre utal. A képviselő nyilvánosságra hozta, hogy az átutalási bizonylatokon túl, amelyeken Zach neve szerepel, a magyar pártok köszönetnyilvánító levelei is a birtokában vannak.

Véletlenek márpedig nincsenek. Nyilván az sem a véletlen műve, hogy 2004-ben a Strabag közel 240 milliárd forintnyi magyarországi állami megrendelést kapott… Ez azonban senkinek nem tűnt fel addig, amíg ki nem tört a botrány. Miközben Ausztriában is választásokra készülnek, egyre fokozódó érdeklődéssel kísérik a magyarországi belpolitikai eseményeket. És ekkor jön a hír: Hans-Peter Martin osztrák európai parlamenti képviselő állítja, hogy a Strabag 15,2 millió eurós üzletszerzői jutalékát az Eurocontactban akkor még tulajdonos Alexander Zach, a Liberális Fórum elnöke, jelenlegi SPÖ-képviselőjelölt a magyarországi kormánypártoknak, a Szabad Demokraták Szövetségének és a Magyar Szocialista Pártnak utalta tovább. Óriási botrány. Állítások és cáfolat. És egyre több bizonyíték. A Strabag építőipari óriáskonszern monumentális irodaháza kimagaslik a bécsi Donau-City irodaházai közül. A hatalmas, modern betonépület környéke csendes. Pénteken délután fél kettőkor már csak gördeszkázó fiatalok ugrálnak a betontömbökön. A Strabagnál vége a mai műszaknak, úgy tűnik, már mindenki hazament. Röviddel érkezésünk előtt távozott az épületből a konszern tulajdonos-vezérigazgatója, Hans-Peter Haselsteiner, akiről jó ideje tudni lehet, hogy kiváló kapcsolatokat tart fenn az osztrák szociáldemokratákkal… A Strabag-konszern, a korábban liberális Haselsteiner cége részben elismerte, hogy 15 millió eurós jutalékot utalt át egy ötéves időszakban végzett akvizíciós, tanácsadói, tervezési és oktatási tevékenységért Alexander Zach cégének, az Eurocontactnak. A Strabag vezérigazgatójának kifejezett kérése volt, hogy az Eurocontact a honorárium egy részét „a magyar politikai demokrácia támogatására, párt közeli szervezeteknek és akadémiáknak” utalja át. Nyilvánvaló tehát, hogy a több mint négymilliárd forintos öszszeg egy részét az MSZP és az SZDSZ közvetett és közvetlen támogatására szánta a Strabag, a fennmaradó részt pedig a közvetítő Eurocontact megtarthatta magának… Közben a botrány kirobbantója, Hans-Peter Martin EP-képviselő azt állítja, hogy Alexander Zach szociáldemokrata képviselőjelölt 2004-ben a Strabag építőipari konszerntől kapott jutalékát jelentős részben tovább is utalta Magyarországra. A négymilliárd forintnak megfelelő 15,2 millió eurós jutalék oroszlánrésze Martin állítása szerint közvetve és közvetlenül az MSZP-hez és az SZDSZ-hez vándorolt. Az Európában mind ez idáig példátlan politikai korrupció kiteregetője állításait nem légből kapta: 1999-ig az osztrák szociáldemokrata párt listavezetője volt. Martin 1999-ben szakított a szociáldemokratákkal, és kilépett az SPÖ-ből, majd függetlenként indult. A 2004-es EP-választásokon 15 százalék körüli mandátumot szerzett. A történet valamennyi szereplőjét személyesen ismeri. Az Ausztriában népszerű politikus vádjait Alexander Zach először cáfolta. Még azt is tagadta, hogy cége magyarországi ügyleteihez bármiféle köze lett volna. Később a fokozódó nyomás hatására elismerte, hogy a Strabag-jutalék egy részét, 200 ezer eurót valóban átutalt az SZDSZ-nek. Ám Martin kétli, hogy a fennmaradó összeget megtarthatta volna magának. Tanácsadásért és akvizíciós tevékenységért nem fizetnek ekkora összegű jutalékot. A Die Presse című osztrák napilapnak adott interjújában nem csekély iróniával a hangjában megjegyzi, hogy minden elismerése a húszas éveiben járó Alexander Zach és üzlettársa, a magyar származású Aczél Zoltán tanácsadói tevékenységéért, amelyet a Strabag ilyen szép összeggel honorált. Miután Zach cáfolta, hogy cége magyarországi ügyleteihez köze lenne, a Die Presse nyilvánosságra hozta, hogy a birtokában van az a telefax, amelynek tanúsága szerint Zach, mint az Eurocontact ügyvezetője és 2005-ig a cég ötvenszázalékos üzletrészének tulajdonosa saját maga küldte el az M5-ös autópálya-építés üzletszerzői jutalékáról kiállított számlát a Strabagnak. Tehát a jutalékot mindenféleképpen megkapta. Ezt Hans-Peter Martin EP-képviselő azzal is alátámasztja, hogy nemcsak a számla-, illetve átutalási bizonylatok, hanem a pártok köszönetnyilvánító levelei is a birtokában vannak – tette közzé a képviselő a saját honlapján. Úgy tűnik, hogy nincs értelme tovább tagadni. Annyit Zach beismert, hogy az SZDSZ-nek utalt át a pénzből, állítása szerint azonban csak 200 ezer euró összegben. Egy része a pénznek tehát nyilvánvalóan a magyarországi Szabad Demokraták Szövetségéhez vándorolt. Mi lett vajon az összeg többi részével? Zach tagadja, hogy a magyarországi kormányzó „szociáldemokratáknak” is utalt volna. Csak az SZDSZ-nek utalt. És csupán 150-200 ezer euró összegben, állítja. A magyarországi szerződésről nem akar tudni, volt cégéről pedig semmilyen további információval nem szolgál. Martin szerint azonban Zach nyilvánvalóan nem mond igazat. Az EP-képviselő említést tesz egy 2004-es látogatásról, amelynek során Zach és üzlettársa, a magyar származású Aczél Zoltán arra próbálták rávenni, hogy a szocialista-szabad demokrata EP-jelölteket pénzzel is támogassák. – Az urak világossá tették, hogy pénzben nem lesz hiány – fejti ki Martin, aki elmondása szerint nagyon meglepődött, végtelenül felháborodott és azonnal visszautasította Zach és Aczél ajánlatát. Hans-Peter Martin ezért most felszólítja Haselsteiner urat, a Strabag tulajdonosát, akit egyébként évek óta ismer, hogy azonnal hozza nyilvánosságra, hogy még kiket és mekkora összeggel támogatott a Strabag. Vagy ahogy Haselsteiner fogalmaz: mekkora összegekkel támogatta a „demokrácia építését”. Haselsteiner ugyanis egyetlen percig nem tagadta, hogy az átutalt honorárium egy részét a „magyar politikai demokrácia támogatására, párt közeli szervezeteknek nyújtandó pénzügyi támogatásnak tekinti”, a magyarországi „demokrácia építésére” szánja… És még véletlenül sem arra, hogy a tárgyalási szakaszban lévő Strabag-ügyletekre kedvező hatást gyakoroljon, a még nyitott ügyletek végére pontot tegyen… Vagy a demokrácia építése azt jelentené, hogy a Strabag valósíthassa meg mindazon beruházásokat, amelyeknek sorsa a szóban forgó jutalék átutalásának függvénye? A Demokrata birtokában lévő belső feljegyzés (intern memo, Eurocontact) tanúsága szerint a Strabag-projektek egy jelentős részének sorsa 2004. február 15-én még nyitva volt. Ebből a feljegyzésből az is kiderül, hogy nem az M5-ös autópálya az egyedüli projekt, amelyben Zach cége a Strabagnak dolgozott. Szó van benne autópályákról, egy kórházról és a metrófelújításról, valamint metróépítésről is! A jutalék összege az autópálya-építések kapcsán a feljegyzésben 6,7 millió eurót tesz ki, a kórházépítés jutaléka 885 ezer euró. A lapunk birtokában lévő feljegyzés dátuma 2004. február 15. A belső feljegyzés tételesen felsorolja azokat a Strabag-projekteket, amelyeknek a megvalósulása a jutaléktól függ: „Az M5-ös autópálya építése 356 millió euró nagyságrendben (ebből 11 millió euró összegről már megállapodtak, egy 15 milliós megrendelés közvetlenül a szerződés aláírása előtt, kórházépítés – teljes megbízási érték 17,7 euró, ebből 5 százalék, vagyis 885 ezer euró 2:2:1 arányban, csak az általunk megnevezett cégek, autópálya-építések: a teljes beruházás 193 millió euró, ebből 3,5 százalék, vagyis 6,7 millió – csak az általunk megnevezett cégek, metrófelújítás 25 millió eurós nagyságrendben még nyitott, metróépítés még nyitott!” Az Eurocontact belső feljegyzése némi vitára is fényt derít a kormányzó koalíciós partnerek között: „a szabad demokraták azt javasolták, hogy a pénz az egyik kft.-ben parkoljon, és az ügyvezető gyakoroljon ellenőrzést felette (…) a városi pártok beleegyeztek, hogy a pénzt egy egyesületen keresztül közvetlenül utalják a pártokba, az autópályapénzeket pedig építési cégeken keresztül fizessék ki”. Közben megjegyzik, hogy Puch (minden valószínűség szerint Puch László, az MSZP akkori pénztárnoka) elégedetlen, mert szerette volna a pénzt átirányítani… Az a feladat, mondja Puch, hogy a Strabag a pénzt az Eurocontacton keresztül fizesse ki, mivel hosszú távú együttműködési megállapodásunk van, és így hihető a helyzet, a pénz pedig biztosan megérkezik. Továbbá így megvan annak a lehetősége, „hogy a pénz egy részét közvetlenül a pártoknak adományozzák”. Még tisztázni kell, áll a dokumentumban, hogy „ki fogja vajon a pénzt kifizetni, a Strabag, vagy az AKA (Alföldi Koncessziós Autópálya), hogy a Strabag hol tud minket (Eurocontact) kifizetni, Magyarországon, Ausztriában, Svájcban vagy Szlovákiában? Szlovákiában, 19 százalékos adóval?” – kérdezik. Szó van benne „meggyőző dokumentumokról Csillagnak és Kunczénak arról, hogy a kilométerárak vajon miért térnek el ekkora mértékben a más közép-európai autópályaáraktól…” És arról is, hogy esetleg valamelyik adóparadicsomot nevezzék meg a jutalék kifizetésének helyszínéül. Tény, hogy a Strabag 2004-ben nagyon jó évet zárt. Ők építhették az M5-ös és a 4-es főút közötti 13 kilométeres szakaszt 33,8 milliárd forintért, és 68,7 milliárd forintos ajánlattal megnyerték az M35-ös Görbeháza-Debrecen közötti 36 kilométeres szakaszára kiírt tendert is. A Strabag a Hídépítővel közösen építi az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszát, a kőröshegyi völgyhíddal: a munka értéke 74 milliárd forint. Ugyancsak a Hídépítővel karöltve építi a Strabag az M0-s északi Duna-hídját. Emellett az M5-ös Szeged-Röszke közötti szakaszának építési joga is a Strabagé lett, erről a belső feljegyzésben is megemlített Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. (AKA Rt.) döntött. A feljegyzésben az áll, hogy a metrófelújítás és a metróépítés még „nyitott”. Nos, úgy tűnik, azóta már sikerült lezárni, méghozzá a Strabagnak igencsak megfelelő módon. A fentiek alapján már cseppet sem meglepő, hogy a kettes metró felújításából a Strabag szépen kiveheti a részét. „Ebben az évben a Batthyány tér, az Astoria és a Keleti pályaudvar metróállomás kap új arculatot. A három állomás felújítására kiírt nyílt, nemzetközi pályázat nyertese a Strabag Rt. lett” – olvashatjuk a BKV honlapján. A BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatósága 2004 decemberében hirdette meg Vonalalagutak és kapcsolódó műtárgyak elnevezésű tenderét, amelyet a Bamco-konzorcium nyert el. Tagjai: a Vinci Construction Grands Projects, a Strabag AG, a Strabag International GmbH., a Strabag Zrt. és a Hídépítő Zrt… Már nem nyitott a metrófelújítás és a metróépítés kérdése. A Strabag sorra megnyerte a hőn áhított üzleteket. Vagy ahogy a vezérigazgató fogalmaz, támogatták a magyarországi politikai demokráciát… A magyarországi Strabag is jelentősen profitálhatott a titkos paktumból. Míg teljesítménye 2003-ban nem érte el a 600 millió eurót, addig 2004-ben már közelítette a 700 milliót, 2005-ben pedig 938 millió eurós forgalmat tudhatott magáénak! Ezek után van-e még értelme tagadni a titkos „gentleman agreement” létét? Amelyben az urak szépen megállapodtak, hogy nem csekély párttámogatásokért cserébe közbeszerzést nyerhetnek? Úgy tűnik, igen. Nyakó István, az MSZP szóvivője a felvetést az osztrák „belpolitikai folklór” részének tekinti. Állítja, hogy az MSZP nem kért és nem kapott semmilyen támogatást sem a Strabagtól, sem az Eurocontacttól. Közben Kuncze Gábor elismerte, hogy kaptak pénzt az Osztrák Liberális Fórum egyik intézményétől. Nyilván meg is köszönték. Levélben. És más is megköszönte. És most ezek a levelek dr. Hans-Peter Martin EP-képviselőnél vannak. A KDNP feljelentést tett az ügyben. Innentől már az ügyészség fogja vizsgálni, hogy ki hazudott, és ki mondott igazat. Feltéve, hogy lesz vizsgálat… Hernádi Zsuzsa