Jelenlegi hely

ZöldJövő

Szupervonat és holdutazás

Dugók helyett több száz kilométernyi alagút a nagyvárosok alatt, önvezető elektromos autók, hipergyors vonatok – ezek lesznek a jövő népszerű közlekedési eszközei. Szinte mindent elektromossággal üzemeltetünk majd, így a környezetszennyezés is visszaszorul. Nagyot fejlődik az űrutazás is, hamarosan emberes missziók indulhatnak a Marsra, az előrejelzések szerint a Holdra pedig úgy fogunk utazgatni, mintha hazajárnánk. Ráadásul mindez nem a távoli jövő, hanem az előttünk álló tíz-húsz év – legalábbis Elon Musk, a Tesla alapítója szerint.

Kisütött végre…

2020-ig várhatóan a nyolcszorosára nő a napelem-kapacitás Magyarországon. Nemrég a kiemelt beruházásokról született kormányrendelet, felére csökkentették a napelemek termékdíját, és folyamatosan növekszik a közintézmények és lakóházak tetején is a fotovoltaikus cellák száma. Szakértők szerint Paks 2 mellett a naperőmű-fejlesztések hozzák majd a legnagyobb változást a jövő magyar energiapiacán.

A menetrend szerinti kocsim

Az Oscar telekocsi-közösség tíz éve alakult, az Avalon közösségiautó-szolgáltató öt éve működik Budapesten, a rohamosan bővülő, elektromos GreenGo egyéves, a reptéri Beerides autómegosztó pedig kétéves. Most pedig a Mol indít carsharing szolgáltatást. Budapesten és Európa-szerte is egyre népszerűbbek a közösségi autózásra építő megoldások, hiszen minek tartson fenn egy városlakó saját autót és esetleg parkolóhelyet is, amikor a közöst is igénybe veheti?

Energia a Föld mélyéről

Fotó: MTI, archív, illusztráció

Hazánkban az ingatlanok fűtési rendszerének kiépítésekor egyre inkább előtérbe kerülnek a költséghatékonysági és környezetbarát szempontok. Magyarországon a geotermikus energia az új sláger, az elmúlt években folyamatosan emelkedett a Föld belső hőjének energiáját hasznosító lakások száma.

Lehetőségek a szemétben

Számos olyan magyar találmányról hallani, amely választ ad a világ hulladékkal kapcsolatos problémáira, működő és hasznos megoldás, igény is mutatkozik rá, mégsem biztos, hogy elterjed. Vannak köztük frissek, éppen nagy áttörés előtt állók, és régiek, amelyek jó ideje várnak a sikerre, sőt olyanok is, amik eltűntek a süllyesztőben. Miért nehéz átlépni a bűvös határt, ami a sikeres prototípust a tömegterméktől elválasztja?