Mindezek megvalósítása elmaradt, a főváros még uniós forrásokra sem képes sikeresen pályázni. A szavak szépek, de a gyakorlat a valós szándék teljes hiányát tükrözi.Árulkodó jel, hogy a két éve bejelentett 10%-os közlekedési részarány cél ellenére sem zajlik forgalomszámlálás, ahogy a kerékpárosbarát városokban szokás (1,2). A közlekedésfejlesztési pénzek 0,5%-át sem fordítják az akuttá vált problémákra, holott a kerékpárosok aránya már 5%-hoz közelít.

A Margit hidat évtizedekre teszik tönkre használhatatlan és veszélyes kerékpárúttal. Biciklisták ezreit szabadítják és szoktatják gyalogosjárdákra szakszerűtlen megoldásokkal. Sajnos ez épp a két szmogmentes közlekedési mód között szít viszályt.

A budai rakparton már mindennaposak a súlyos gyalogos-kerékpáros ütközések, de senki sem törődik vele. A gyökerektől felvert, rázóköves (hungarikum!) bicikliutak felett gyakran teljesen összenő a gaz (3), amit kerékpáros aktivisták nyesnek vissza ha már áthatolhatatlan (4).

Tiltják a kerékpározást még a belvárosi Lánchídon is (5), de a többi híd sem élményutazás biciklivel. Ha egy rövidke útszakaszra mégis készül civilekkel egyeztetett, szakmailag elfogadható terv, az még a bejelentés, látványtervek és műszaki rajzok bemutatása után is bármikor meghiúsulhat.

Közben Demszky Gábor a tavalyi Critical Mass felvonuláson tekerve kamerába mondja mit szeretne a mozgalom (6), sőt idén Hagyó Miklós és sajtósa már Critical Mass rendező kívánt lenni. Ez így nem megy, elég a PR-ből!

Az utóbbi években kerékpárosok haltak meg útjelhiányok, és tervezési hibák miatt. Persze a Critical Mass sosem lesz ökölrázós tüntetés, de határozottan jelzi hogy ebből elég. A Nagykörútra tervezett autómentes napi felvonulás nyitányaként – néhány percre, jelképesen – kerékpárok ezreivel zárják körül a Főpolgármesteri Hivatalt. A város vezetőinek fel kell ismerniük hogy nem kommunikációs-, hanem lépéskényszerben vannak.

A civilek évek óta figyelmeztetnek (7), hogy robbanásszerűen terjed a kerékpározás, de ez a feltételek biztosításának hiányában öröm helyett rengeteg felesleges feszültséget gerjeszt a közlekedésben. A döntéshozók sajnos már elkéstek, de ettől feladatuk csak tovább nőtt. Biztosítaniuk kell több százezer felelősen gondolkodó budapesti jogát a biztonságos, környezetbarát közlekedéshez. Nem hátráltathatják tovább az egész Európában terjedő városi kerékpározás hazai fejlődését.

Sajtónyilatkozatok, számonkérhetetlen célkitűzések, rutinszerűen protokollnapok helyett most konkrét és azonnali intézkedésekre van szükség: Többek között kerékpársávra a Nagykörúton, átjárható hidakra Pest és Buda között, a balesetveszélyes Andrássy úti és rakparti kerékpárút átépítésére, több biciklitárolóra, biztonságosabb KRESZ-re és rendszeres forgalomszámlálásra! Ezek kis költségű beruházások, sokszor festéssel, táblázással megoldhatók.

Háttéranyagok

(1) A dán főváros rendszeres méréseinek összefoglalása (kiadvány)

(2) Következetes kerékpáros fejlesztések döbbenetes eredménye (videó)

(3) Dzsungellé vadult kerékpárút a XI. kerületben (videó)

(4) Önkéntes kerékpárút tisztítás a fővárosban (videó)

(5) Akció a kerékpározás tiltása ellen a Lánchídon (videó)

(6) A főpolgármester ismerteti a Critical Mass céljait (videó)

(7) A Critical Mass botrányos városházi felszólalása, 2008 (videó)