Debreceni fejlesztés eredményeként született meg az első olyan, teljesen elektromos meghajtású kukásautó, amely zöld rendszámot kapott Európában.A technológiát a Debreceni Egyetem és a magyar Electromega Kft. dolgozta ki, a járműre már hazai és külföldi vevő is van. Most az első, kis szériás, tízdarabos gyártás zajlik, jövőre kezdődhet a tömeggyártás.

Kizárólag elektromos meghajtású hulladékszállító teherautóból eddig csak kicsi, 13 tonnásnál könnyebb jármű készült Európában, a 13, 18 és 26 tonnás járművek fejlesztése terén Debrecen az első. Ugyanis a nagyobb méretű gépek működtetéséhez nyilvánvalóan több akkumulátor szükséges, amelyek túl drágák, illetve túl sok helyet foglalnak el, tehát vagy a hatótávolság csökken, vagy a szállítható rakomány mérete. Ezért az eddig fejlesztett, európai vagy amerikai, alternatív meghajtású kukásautók hibridek voltak, nem teljesen mentesek a fosszilis energiaforrásoktól.

Ám a Debreceni Egyetemen szabadalmaztatott, majd az Elecromega révén továbbalakított hajtás-technológia jóval kevesebb energiát igényel működtetés közben, így nincs szükség annyi akkumulátorra, költséghatékonyabb a jármű. Az innováció alapját Bartha István, az egyetem műszaki karának mestertanára és Vitéz Attila tanársegéd, egyben elektromérnök, szoftverfejlesztő dolgozta ki, miután munkatársaikkal évek óta részt vettek az alternatív hajtású járművek versenyén, a Széchenyi Futamon, és számos tapasztalatot gyűjtöttek. Az Electromega kukásautójának hatótávolsága 80-100 kilométer lett a közúti munkavégzés során, de autópályán, folyamatosan haladva akár 150 kilométert is meg tud tenni.

A prototípus már rengeteg megtett kilométeren és begyűjtött hulladékon van túl, Debrecenben, Budapesten, Miskolcon és Pécsett volt próbaúton, a Normafánál például 19 százalékos lejtőn működtették sikerrel. Az Electromega figyelembe vette a tesztelő, hulladékszállítással foglalkozó cégek észrevételeit, és ezek alapján továbbfejlesztette a gépjárművet.

A prototípusban szereplő műszaki megoldást elfogadta a közlekedési hatóság, így Európában ez lett az első zöld rendszámos kukásautó. Már több magyar város jelezte vételi szándékát, de például Spanyolországból és Németországból is folyamatosak a megkeresések.

A jármű beszerzési ára természetesen magasabb, majdnem kétszer annyi, mint egy dízel kukásautóé, de használata üzemanyag-megtakarítást hoz, az ára öt év alatt megtérül, húszéves üzemeltetéssel számolva pedig óriási hasznot eredményez. Működtetésének költsége nyolcórás munkaidőre vetítve 1800 forint, vagyis az üzemanyagon körülbelül húszezer forintot lehet naponta megtakarítani, eközben a szervizigénye is 15 százaléka egy robbanómotoros járműének.

– Az általunk alkalmazott technológia használható bármilyen típusú, formájú és méretű nehézgépjármű meghajtásához, a személyautótól kezdve a 23 tonnás teherautóig, függetlenül az alváztól és a felépítménytől. Ez azért előnyös, mert így minden megrendelő választhat, milyen autógyártóval szeretne dolgozni – meséli Bántó Ruben operatív igazgató.

A cég most azon dolgozik, hogy egy aggregátor segítségével megduplázza a hatótávot, ami munkavégzés közben visszatöltené az akkumulátorokat. Idén öt Electromega kukásautó készül el a gyárban, 13, 18 és 26 tonnás verzióban, az első vevők Debrecen, Pécs, Paks, Zalaegerszeg és Budapest lesznek. Ha beindul a sorozatgyártás, a cég évente négyszáz járművet szállítana le, ezzel körülbelül 150 főnek adva munkát, miközben a Debreceni Egyetem végzős hallgatóinak is tudna gyakorlati lehetőséget, illetve munkát biztosítani.

Fehérváry Krisztina