Jelenlegi hely

Középpontban a gyermekvállalás

A Fidesz-kormány 2010-es megalakulásakor a vágyott gyermekek megszületésének elősegítését, a családok erősítését tűzte zászlajára, ösztönző intézkedések sorozatával próbálja megfordítani a csökkenő trendet. A kormányzati intézkedések hatása általában lassan mutatkozik meg a gyermekvállalási kedv változásában, de például a termékenységi ráta a 2011-es 1,23-as mélypontról 2016-ra 1,49-re emelkedett.

Amikor az Orbán-kormány megalakult, új időszámítás kezdődött a családpolitikában. A kormányzat alapvetése 2010 óta, hogy fenntartható demográfiai fordulatot kell elérni, meg kell állítani a népességfogyást, amelyhez több támogatást is próbál nyújtani a kormány. Az adatok szerint a jövő évi költségvetésből például kétszer annyi pénz jut a gyermekes családok támogatására, mint 2010-ben jutott.

De nézzük a részleteket! Miközben a szocialista kormányok két évre csökkentették a gyest, szűkítették az adókedvezményeket, felfüggesztették, illetve megszüntették a lakástámogatásokat, addig a Fidesz–KDNP hivatalba lépése után első intézkedésként ismét kibővítette a korábban csaknem teljesen eltörölt családi adókedvezményt. Ennek köszönhetően az egy - és kétgyermekesek 2011-től ismét csökkenthetik az adóterhüket, gyermekenként akár havi 10 ezer és 15 ezer forint közötti összegben, attól függően, hogy egy vagy két gyermeket nevelnek. Sőt, a kétgyermekeseknek járó kedvezmény összege a következő két évben még tovább emelkedik, 2019-re elérve a havi 20 ezer forintot fejenként. A három- vagy többgyermekesek a korábbi összeg nyolcszorosát, gyermekenként 33 ezer forintot vonhatnak le személyi jövedelemadójukból. A kedvezmény ráadásul már a magzat 90 napos kora után igényelhető.

Fontos tudni ugyanakkor, hogy 2014-től a családi kedvezmény a személyi jövedelemadó mellett már a nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékból is érvényesíthető. 2015-ben mintegy 1 millió család 240 milliárd forintos összegben igényelte a kedvezményt, amit jelenleg a kiskorú gyermeket nevelő családok 93 százaléka tud igénybe venni. 2016-tól a kétgyermekeseknek járó kedvezmény összege 2019-ig négy lépésben fokozatosan megduplázódik, elérve a két gyermek utáni, összesen 40 ezer forintos összeget. 2010 és 2016 között a családi kedvezménynek is köszönhetően a gyermekes családok nettó átlagkeresete közel másfélszeresére emelkedett. Az egykulcsos adórendszer és a családi kedvezmény bevezetésének köszönhetően 2010 óta összesen több mint há­rom­ezer­milliárd forint maradt a családoknál.

Fontos intézkedés, hogy 2010 óta ismét a gyermek hároméves koráig jár a gyes. Eltörölték ugyanis a Bajnai-kormány idején született rendelkezést, amely kétéves korig tette lehetővé az ellátási forma folyósítását. Az intézkedéssel a kormány évi több mint 300 ezer forintot adott vissza a szülőknek. 2011-ben pedig bevezették az örökbefogadói gyest. Így már a 10 évnél fiatalabb gyermeket örökbe fogadó szülők is részesülhetnek az ellátásban. A juttatást a három- vagy többgyermekesek minden gyermekük után megkapják. Korábban a gyermekszámtól függetlenül ennek csak a kétszerese járt.

A kormány emelte a gyermekgondozási díjat (gyed) is, aminek maximális értéke 2010 és 2017 között csaknem a kétszeresére emelkedett, jelenleg több mint 133 ezer forint. 2016-tól továbbá a gyermek kétéves koráig jár a gyed, akkor is, ha a szülő biztosítási ideje másfél évnél rövidebb (de minimum 1 év).

A családpolitikai intézkedések egyik legjelentősebb lépése a gyed extra bevezetése. Ennek lényege, hogy a szülő, gyermeke féléves kora után a gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás folyósítása mellett korlátlanul vállalhat munkát. Emellett lehetőség van az egymás után született gyermekek esetében az ellátások együttes folyósítására is. A gyed extra bevezetése 2016-ben közel 70 ezer szülőnek jelentett valamilyen formában – vagy egyszerre több módon is – segítséget.

Ugyancsak 2014-től vezették be a diplomás gyedet. Ezt a felsőfokú képzés nappali tagozatán két aktív félévet meghaladó hallgatói jogviszonnyal rendelkező anya veheti igénybe a gyermeke születésétől, annak egyéves koráig, ha a hallgatói jogviszony fennállása alatt vagy annak megszűnését, illetve szünetelését követő egy éven belül gyermeket vállal. A diplomás gyed bruttó összege alapképzés esetén a minimálbér, mesterképzés esetén pedig a garantált bérminimum összegének 70 százaléka.

A kabinet intézkedései a munkáltatók számára is könnyítést hoztak. A munkaadóknak újra lehetővé tették, hogy a cégnél dolgozó kismamák után adókedvezményt vegyenek igénybe. 2012. január 1-től, a korábbi átlagosan 50 százalékos kedvezmény helyett, egy évig teljes mentességet kap a kismamát foglalkoztató munkáltató a szociális hozzájárulási adó megfizetése alól. Később ezt egy évvel meghosszabbították, sőt, a harmadik évben is csak az adóteher felét kell megfizetnie a munkáltatónak.

A gyermekek után járó évi két nap pótszabadságot ma már mindkét szülő egymástól függetlenül igénybe veheti. Korábban ez a lehetőség csak az anyának járt. A szülési szabadság az örökbe fogadó édesanyáknak is jár. A kormány emellett a magánszférára is kiterjesztette azt a közszférában 2010 óta érvényben lévő rendelkezést, mely szerint a munkáltató a kisgyermeket nevelő munkavállalót kérésére köteles részmunkaidőben alkalmazni egészen addig, amíg gyermeke be nem tölti a harmadik életévét. A kabinet 2014-ben bevezette a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt is: 3200 nevelőszülő szerzett így nyugdíjjogosultságot. Ezeknek a nevelőszülőknek a munkáját korábban semmilyen formában nem ismerték el. A nevelőszülői díj a minimálbérhez kötött.

Az egyik legnagyobb visszhangot kiváltó családpolitikai intézkedést 2015-ben vezette be a Fidesz–KDNP-kormány. Az otthonteremtési kedvezmény lényege, hogy a háromgyermekes családok 10 + 10 millió forint támogatást kaphatnak ingatlanvásárlásra. Ráadásul ezt az összeget akkor is kérhetik, ha még csak két gyermeket nevelnek, de vállalják, hogy tíz éven belül egy harmadik gyermek is születni fog a családban. A 10 milliós csokkedvezmény mellé kedvezményes kamatozású, állami támogatású hitelt is lehet igényelni, melynek összege maximum tízmillió forint, a futam 25 év, a kamat pedig 3 százalékos. A kormány ezzel óriási mértékben növelte a korábbi szocpol összegét. Emellett a kétgyermekes családok is akár 2,6 millió forint vissza nem térítendő támogatást is felvehetnek új építésű lakásra vagy családi házra. További intézkedés, hogy a magánépíttetők családi ház építése esetén ötmillió forintig visszaigényelhetik az áfát.

A csok két évvel ezelőtti bevezetése óta mintegy 45 ezer család vette igénybe a támogatási formát, 115 milliárd forint összegben. Az áfa-visszatérítést 2017 áprilisáig közel 6 ezer család igényelte 27 milliárd forint értékben, egy átlagos családra így 4,5 millió forint támogatás jutott. A nagycsaládosok kamattámogatott lakáscélú kölcsönét ugyanebben az időszakban összesen 5 ezer család vette fel 47 milliárd forint értékben, az egy családra jutó hitelösszeg így 9 millió forint volt.

A kormány 2017-ben is újabb nagyszabású intézkedéscsomagot dolgozott ki a népességszám növelése érdekében. E sorba illeszkedik új intézkedésként az, hogy azoknak a nőknek, akiknek diákhitel-tartozásuk van, már a várandósság alatt felfüggesztik a törlesztési kötelezettségét, ezenfelül a második gyermek megszületése esetén a fennálló tartozás felét, a harmadik vagy további gyermek megszületése esetén pedig a teljes tartozást elengedik. A diplomás gyed időtartamát kitolják egy évvel, így az egyetemisták esetében már a gyermek kétéves koráig jár a támogatás. További fontos intézkedés, hogy a jelzáloghitellel rendelkező családok a 2018-tól született harmadik és további gyermekeik esetén 1-1 millió forintot leírhatnak a tartozásukból, azt az állam át fogja tőlük vállalni.

Erőteljes bölcsődefejlesztésbe is kezd a kormány. A jelenlegi 47 ezer helyett 2020-ra 60 ezerre kívánják növelni a bölcsődei férőhelyeket. 2017-től új, rugalmasabb és a helyi igényekhez jobban igazodó intézménytípusok, például minibölcsőde, családi bölcsőde és munkahelyi bölcsőde is megjelentek, 2019-től pedig a települési önkormányzatoknak a tízezer lakosnál kisebb településeken is biztosítaniuk kell a kisgyermekek napközbeni ellátását. Az átalakítás támogatása érdekében a bölcsődei ellátórendszer állami finanszírozásának mértékét 2018-ban 2017-hez képest több mint kétszeresére, 2010-hez képest pedig csaknem három és félszeresére emelik.

A tervek szerint továbbá a külföldön tartózkodó vagy külföldön élő családok számára is elérhető lesz a babakötvény, valamint az anyasági támogatás. Végül pedig a kabinet felállít egy családpolitikai kutatóintézetet Kopp Mária szellemiségét felidézve, amely a tervek szerint nemzetközi szinten is versenyképes szakmai műhely lesz.

Látható tehát, hogy a kormány a migránsok betelepítése helyett a magyar gyermekek megszületésének ösztönzése és támogatása útján kívánja kezelni a népesedési problémákat. Nem is eredménytelenül. Az elmúlt hét évben hozott családbarát intézkedések a legújabb kutatások szerint is mérhető, pozitív hatásokat eredményeztek. A házasságkötések száma 2016-ban a 2010-es szintnek közel másfélszeresére növekedett. A terhességmegszakítások száma pedig 2010 óta mintegy 25 százalékkal csökkent.

Ígéretes továbbá az is, hogy a teljes termékenységi arányszám – ez a szám mutatja, hogy egy anyának átlagosan hány gyermeke születik – sokévnyi csökkenés után, 2012-ben jelentősen, a 2011. évi 1,24-ről 1,34-re nőtt, tavaly pedig már elérte az 1,49-et, ami 2011-hez képest több mint egyötödnyi emelkedés. Vagyis a magyar családok gyermekvállalási hajlandósága tartós növekedésnek indult.

Érdekesség egyébként, hogy Magyarországon a termékenységi ráta 1990-ben még 1,87 volt, a Bokros-csomag 1997-es bevezetésekor esett 1,4 alá. Ennek következménye, hogy a szülőképes korban lévő nők száma folyamatosan fogy, másik oldalról viszont bizakodásra ad okot, hogy az egyre kevesebb termékeny korú anya arányosan egyre több gyermeknek ad életet. Ebből fakad az is, hogy miközben a családok gyermekvállalási kedve dinamikusan, több mint 20 százalékkal nőtt az elmúlt 5 évben, az élve születések száma csak ennél szerényebb ütemben, mintegy 3 százalékkal gyarapodott.

Takó Szabolcs

 

Lapszám: