A főváros a továbbiakban nem tud felelősséget vállalni a 3-as metróvonal felújításának esetleges csúszása miatt – mondta Tarlós István főpolgármester pénteken budapesti sajtótájékoztatóján.

Minden további csúszást olyannak kell minősítenem, hogy a “főváros nem tudja és nem is hajlandó vállalni a felelősséget érte” – jelentette ki Tarlós István, aki a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki, a 3-as metró felújítása kapcsán tett nyilatkozatára reagált. Úgy fogalmazott: amit Lázár János akkor elmondott, “abból gyakorlatilag semmi nem igaz”, minden okirat ez bizonyítja.

Hozzátette: Orbán Viktor miniszterelnökhöz fordul, mert a kialakult helyzet és a kommunikáció tarthatatlan.

Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatón a budapesti busztendert illetően kérdésre elmondta: a főváros által kiírt közbeszerzés jó néhány indulót kizárt, piacszűkítő és versenykorlátozó közbeszerzés volt, ezért a Közbeszerzési Döntőbizottság leállította a tendert, és most új közbeszerzést kell kiírni vagy javítani kell ezeket a hibákat. Reálisan jövő nyár előtt meg sem kezdődhet a metrófelújítás – jelezte.

Tarlós István minderre reagálva azt mondta, hogy mint a Tanú című filmben, Lázár János az ítéletet olvasta fel a vádirat helyett.

A főpolgármester közölte, a 3-as metró infrastruktúrájának felújításához kapcsolódó kivitelezési tenderek mindegyikét kiírták már. Ezeket a főváros honlapján közzé is teszik.

Lázár János abban is téved, hogy minden anyagi fedezetet biztosított a kormány. Kormányhatározat valóban van arról, hogy biztosítani fogják a fedezetet, ezért elindíthatóak a közbeszerzések, de “ez a pénz még egyelőre nincs a kasszában” – mondta.

A metróvonal felújítása miatt szükség szerelvénypótlás kapcsán Tarlós István úgy fogalmazott, hogy “ami ebben a buszos ügyben történik május óta az az én szellemi képességeimet messze meghaladja”.

Tarlós István elmondta, hogy buszszolgáltatásra vonatkozó közbeszerzés felfüggesztését Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezte a Volán érdekében. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) nem érvénytelenítette, hanem csak azért függesztette fel az eljárást, hogy megvizsgálja a tendert – közölte megjegyezve azt, hogy a KDB az előzetes véleménykérésnél ezt az eljárást már jóváhagyta, semmilyen kifogást nem emelet, tehát most a saját jóváhagyását kellene megsemmisítenie. Nem is beszélve arról, hogy lekéstek minden határidőt, és ez már önmagában megkérdőjelezi az eljárást – tette hozzá.

Emlékeztetett, hogy a főváros a felújítás miatti szerelvénypótlásra csuklós buszokat akart vásárolni, és nem szolgáltatást akart rendelni. Hozzátette azt is, hogy szívesen vásárolnának magyar buszokat, de csak létezőket tudnak megvenni.

Tarlós István azt mondta: nem igaz Lázár János azon kijelentése sem, hogy a főváros által kiírt közbeszerzés piacszűkítő és törvénytelen.

Júniusban megvolt az előzetes meghirdetés, erre a Volán be is jelentkezett, júliusban megtörtént a részvételre való meghívás, erre a Volán szintén jelentkezett. A cég rég elindíthatta volna a feltételes közbeszerzését, de júniustól szeptember 22-ig nem csinált semmit – mondta Tarlós István hozzátéve, hogy a cégnél szeptember 22-én indították el a közbeszerzését, majd 23-án „betámadták” a KDB-nél az eljárást.

Közölte, értelmezhetetlen, hogy a “betámadás” után a Volán szeptember 26-án beadta a pályázatát.

Kérdésre válaszolva elmondta, a KDB még nem döntött az ügyben, és, ha bizottság “az életszerűségnek” megfelelően dönt, akkor még nem biztos, hogy lesz csúszás. Az ügyben Budapesti Közlekedési Központ a KDB-hez észrevételt juttatott el, ebben felvetéseket is megfogalmaztak, mint például azt, hogy érdemes lenne a kezdeményező illetékességét vizsgálni.  

A római-parti mobilgát ügyében Tarlós István arról beszélt, hogy jogszabályi változások miatt olyan tervezési anomáliák, “objektív akadályok” képződtek, amiket nem egyszerű áthidalni. A tervezői állásfoglalásban leírt feladatok túlmutatnak a tervezési területen, azaz az árvízvédelmi mű tervezése jelenleg olyan feladatok teljesítésétől függ, amelyek a szerződésben foglalt feladatokon túlmutatnak – mondta.

A főpolgármester közölte, a körülmények miatt a felek a szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését javasolják a jövőre nézve a neki küldött jelentésben. Továbbá azt is javasolják, hogy a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt.-t bízzák meg a tervezési folyamat gondozásával, és a társaságon keresztül javasolják bevonásra szakértőként a műszaki egyetemet, a fővárosi katasztrófavédelmet és a szükséges közreműködő szaktervezőt.

A jelentés szerint a tervek ebben a konstrukcióban három hónap alatt befejezhetők – mondta.

Tarlós István közölte azt is, jóváhagyta az a javaslatot is, amely szerint még egy szaktanulmányt készítetnek a Nánási úti – Királyok útjai nyomvonalon történő védekezés lehetőségeinek, esetleges előnyeinek és akadályainak az alátámasztására.

A hulladékgazdálkodás kapcsán Tarlós István elmondta, megszületett a kormánnyal a megállapodás arról, hogy az előzetes számítások szerint közel 10 milliárdos veszteséget 1,9 milliárdra csökkentik, és ennek kompenzálásra plusz 2,5 milliárd forintos fejlesztési támogatás kap a főváros, amelyben – az országban egyedülálló módon – a számlázás nem negyedévente, hanem havonta történhet.

Közölte azt is, hogy a Fővárosi Közgyűlés szerdán elfogadott egy ellenzéki javaslatot, amely a hulladékdíjjal kapcsolatos további egyeztetésre kérte fel.

Tarlós István a sajtótájékoztatóján elmondta azt is, hogy nemmel voksol a vasárnapi népszavazáson.

MTI