Az Airbus A310-es típusú gép a jemeni fővárosból, Szaanából tartott Moroniba, a Mozambiki-csatornában, Madagaszkártól mintegy 300 kilométerre északnyugatra és az afrikai kontinenstől ugyancsak hasonló távolságra keletre fekvő Comore-szigetek fővárosába. Rossz időjárási körülmények – száz kilométeres széllökések – között zuhant le a célállomástól nem messze a kora hajnali órákban. A fedélzetén 142 utas és 11 fős személyzet tartózkodott. A mentőalakulatok három holttestet emeltek ki a tengerből. Megtalálták a repülőgép több darabját, továbbá személyes tárgyakat, kézitáskákat és bőröndöket, amelyek csak az utasokéi lehettek.

A holttestek és a tenger felszínén úszó olajfolt Moronitól 16-17 tengeri mérföldre (30 kilométerre) volt. A túlélőről ellentmondásos híreket közöltek különféle források: először azt mondták, hogy egy ötéves kisfiú, később pedig azt, hogy egy 14 éves lány. A jemeni polgári légiforgalmi hatóság alelnöke, Mohamed Abdel-Káder egy lányról beszélt, akit kórházba szállítottak. Az áldozatok között 66 francia, comore-iak, jemeniek, etiópok, kanadaiak, indonézek és fülöp-szigetekiek is voltak. Magyar utast nem említenek a jelentések.

Szemtanúk arról számoltak be, hogy a gép már a tengerparti leszállópályához közelített, és amikor mintegy 50 méter magasan járt hirtelen irányt változtatott a tenger felé, majd eltűnt. Valaki úgy látta, hogy csak az egyik oldalon égtek a jelzőfényei, más a hajtómű hangját találta furcsának.

A lezuhant Airbus A310 típusú gépet tíz éve vásárolta meg a Yemenia légitársaság. Korábban a gép az Air France kötelékébe tartozott. A jármű 2007-es franciaországi felülvizsgálatán sok hibát észleltek a francia hatóságok, és azóta a gép nem tért vissza újabb vizsgálatra. A Yemenia nem volt rajta ugyan az Európai Unió által összeállított, biztonsági szempontból veszélyesnek tartott légitársaságokat felsoroló feketelistán, de ez a gép ki volt tiltva Franciaország területéről. A France 2 közszolgálati televízió úgy tudja: a franciaországi comore-iak többször figyelmeztették a jemeni és a comore-i hatóságokat a balesetveszélyre, de megkereséseikre nem kaptak választ.

Franciaország és egykori gyarmata között egyedül a jemeni légitársaság biztosít rendszeres – heti két – járatot. Az út több mint 24 óra, a jegy átlagosan 1500 euróba kerül. A költséges jegyár miatt a comore-iak viszonylag ritkán engednek meg maguknak családlátogatást.

A járat jemeni átszállással közlekedik, s Szanaában az utasoknak repülőgépet is váltaniuk kell. Az onnan Moroniba továbbinduló régi repülőgépeken a rokonok elmondása szerint azonban már mindenki szabadon foglal helyet a kilazult üléseken, a csomagok rendszeresen leesnek a felső tartókból, a vécék nem működnek.

A válságközpontba csoportosan érkezett emberek arról számoltak be könnyes szemmel, hogy saját tapasztalataik alapján előreláthatónak érezték a balesetet. Egyesek „repülő koporsóknak” és „szemetesláda repülőknek” nevezték a Yemenia gépeit.

Nicolas Sarkozy francia államfő parancsot adott a hadseregnek, hogy a Franciaországhoz tartozó indiai-óceáni szigetről, Mayotte-ról, illetve Réunionról nyújtson segítséget a mentési munkálatokhoz. Ennek megfelelően két hadihajót és egy Transall típusú katonai szállítógépet vezényeltek a baleset körzetébe, s a helyszínre küldik a BEA francia polgári légiközlekedés-biztonsági nyomozóiroda egy csoportját is.

Az Európai Bizottság a katasztrófa miatt azt javasolta, hogy az Európai Unióban már használt minta alapján állítsanak fel világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról. Antonio Tajani közlekedési biztos jelentette be ezt kedden, és elismerte ugyanakkor, hogy a Yemenia cég nem szerepelt az unió feketelistáján. Az EU-szakértők többször foglalkoztak ezzel a légitársasággal (legalább egy ízben állítólag éppen a most lezuhant gép miatt), de az eredmény végül mindig elegendő volt ahhoz, hogy ne kerüljön fel a listára – mondta.

(nol.hu)