Háttér a magyar győzelemmel, valamint soha nem látott komédiába hajló fináléval zárult, 89. Oscar-gálához.

Fotó: shutterstock.com/illusztráció

– Valójában én írtam az Oscar-átadás végét – viccelődött a Twitteren a műveit mindig hatalmas csavarral lezáró M. Night Shyamalan rendező az ünnepség tegnap este burleszkbe átcsapó fináléja kapcsán. Történt ugyanis, hogy a legjobb filmnek járó díj átadásakor véletlenül rossz borítékot adtak Warren Beatty kezébe, az idős sztár pedig a Kalifornia álmot hirdette ki győztesként. A musical fél stábja már a színpadon állt és belekezdett a köszönőbeszédbe, amikor kiderült, valójában a Holdfény című drámát illeti a szobor. Ennek ellenére a habkönnyű és valóban szórakoztató darab sem panaszkodhat, hiszen mások mellett a legjobb rendezésért, a legjobb operatőri munkáért, illetve Emma Stone játékát méltatva a legjobb színésznőnek járó díjat is elvihette Damien Chazelle remek stílus- és ritmusérzékű munkája.

Hozzá kell azonban tenni azonban, hogy bár a Holdfény valóban kitűnő alkotás, amely ritka érzékenységgel mutatja be a társadalmi mobilizáció lehetetlenségét az amerikai fekete-gettóban, ha az Oscar még mindig egy olyan komolyan vehető és valóban igazi értéket közvetítő esemény lenne, mint utoljára nagyjából a hetvenes-nyolcvanas években volt – amikor olyan remekművek taroltak, mint az Amadeus vagy a Francia kapcsolat –, akkor tegnap este a Hell Or High Water és A régi város nagy csatáját láthattuk volna. Előbbi véleményünk szerint 2016 abszolút legjobb filmje, amely tűélesen mutatja be a magára hagyott, kizsákmányolt, rozsdákban fulladozó vidéki Amerika kilátástalanságát, utóbbi pedig egy lelkileg teljesen halott férfi csendes vergődését ábrázolja katarzisuk, csúcspontok nélkül, végtelenül emberien. Ahogyan kritikánkban fogalmaztunk, a dráma „tökéletes pszichológiai látlelete annak, hogy vannak olyan események, amelyek után nincs újrakezdés, nincs felépülés, csak vegetáció, mert bizonyos dolgokkal lehetetlen megbékélni és együtt élni, mindennek az ábrázolása pedig fájdalmas, akárcsak a zseniális Casey Affleck állandó arckifejezése”. A színész és a forgatókönyvíró munkáját szerencsére díjazták, a Hell Or High Water azonban egyik nominációt sem váltotta szoborra.

Persze számunkra sokkal fontosabb, hogy egy évvel a Saul fia diadala után egészen hihetetlen módon ismét Oscart nyert egy magyar munka – ráadásul az első hazai mű, amely a legjobb rövidfilm kategóriában nyerni tudott. Még a jelölésig is csupán Szabó István Koncert című műve jutott el korábban, az is 53 évvel ezelőtt volt. Deák Kristóf a sikert talán leginkább annak köszönheti, hogy fajsúlyos témafelvetéseit – az összetartás ereje, a társadalmi igazságtalanság és elnyomás elleni küzdelem, a gyermekben még élő ösztönös empátia – könnyeden, szellemesen és végtelenül felemelően tálalja, a Mindenki tipikusan az a darab, aminek megtekintése után kicsivel jobbnak érezzük a világot. Mindemellett szurkoltunk még a részben a Kecskemétfilm munkatársainak keze munkáját dicsérő, tálalása és többféleképpen értelmezhető mondanivalója miatt is eredeti A vörös teknősnek is, a legjobb animációs film kategóriájában azonban végül a Zootropolis – Állati nagy balhé vitte a szobrot – hiába, az Oscar esetében a lobbinak legalább akkora a jelentősége, mint a minőségnek, a Disney pedig előbbi szempontból összehasonlíthatatlanul jobb helyzetben van.

Német Dániel
 

Az összes jelölt és díjazott listája:

Legjobb film:

Kaliforniai álom (La La Land, rendezte: Damien Chazelle)

A régi város (Manchester By The Sea, rendezte: Kenneth Lonergan)

Holdfény (Moonlight, rendezte: Barry Jenkins)

Érkezés (Arrival, rendezte: Denis Villeneuve)

Hell or High Water (rendezte: David Mackenzie)

Oroszlán (Lion, rendezte: Garth Davis)

A fegyvertelen katona (Hacksaw Ridge, rendezte: Mel Gibson)

A számolás joga (Hidden Figures, rendezte: Theodore Melfi)

Fences (rendezte: Denzel Washington)

Legjobb rendező:

Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Kenneth Lonergan (A régi város)

Barry Jenkins (Holdfény)

Denis Villeneuve (Érkezés)

Mel Gibson (A fegyvertelen katona)

Legjobb női főszereplő:

Natalie Portman (Jackie)

Emma Stone (Kaliforniai álom)

Isabelle Huppert (Elle)

Ruth Negga (Loving)

Meryl Streep (Florence – A tökéletlen hang)

Legjobb férfi főszereplő:

Casey Affleck (A régi város)

Ryan Gosling (Kaliforniai álom)

Andrew Garfield (A fegyvertelen katona)

Denzel Washington (Fences)

Viggo Mortensen (Captain Fantastic)

Legjobb női mellékszereplő:

Viola Davis (Fences)

Michelle Williams (A régi város)

Octavia Spencer (A számolás joga)

Naomie Harris (Holdfény)

Nicole Kidman (Oroszlán)

Legjobb férfi mellékszereplő:

Mahershala Ali (Holdfény)

Jeff Bridges (Hell or High Water)

Lucas Hedges (A régi város)

Michael Shannon (Éjszakai ragadozók)

Dev Patel (Oroszlán)

Legjobb idegen nyelvű film:

Toni Erdmann (Németország)

Az ügyfél (Irán)

Az ember, akit Ovénak hívnak (Svédország)

Tanna (Ausztrália)

Homok alatt (Dánia)

Legjobb adaptált forgatókönyv:

Eric Heisserer (Érkezés)

August Wilson (Fences)

Allison Schroeder és Theodore Melfi (A számolás joga)

Luke Davies (Oroszlán)

Barry Jenkins (Holdfény)

Legjobb eredeti forgatókönyv:

Yorgos Lanthimos és Efthimis Filippou (A homár)

Taylor Sheridan (Hell or High Water)

Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Kenneth Lonergan (A régi város)

Mike Mills (20th Century Women)

Legjobb operatőri munka:

Bradford Young (Érkezés)

Linus Sandgren (Kaliforniai álom)

Greig Fraser (Oroszlán)

James Laxton (Holdfény)

Rodrigo Prieto (Némaság)

Legjobb animációs film:

Kubo és a varázshúrok

Vaiana

A vörös teknős

Zootropolis – Állati nagy balhé

Életem cukkiniként

Legjobb egész estés dokumentumfilm:

Tűz a tengeren

I Am Not Your Negro

Life, Animated

O.J.: Made in America

13th

Legjobb rövid dokumentumfilm:

Extremis

4.1 Miles

Joe’s Violin

Watani: My Homeland

The White Helmets

Legjobb vágás:

Érkezés

A fegyvertelen katona

Hell or High Water

Kaliforniai álom

Holdfény

Legjobb betétdal:

The Fools Who Dream (Kaliforniai álom)

Can’t Stop the Feeling (Tollok)

City of Stars (Kaliforniai álom)

The Empty Chair (Jim: The James Foley Story)

How Far I’ll Go (Vaiana)

Legjobb filmzene:

Mica Levi (Jackie)

Justin Hurwitz (Kaliforniai álom)

Dustin O’Halloran and Hauschka (Oroszlán)

Nicholas Britell (Holdfény)

Thomas Newman (Utazók)

Legjobb vizuális trükk:

Mélytengeri pokol

Doctor Strange

A dzsungel könyve

Kubo és a varázshúrok

Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet

Legjobb animációs rövidfilm:

Blind Vaysha

Borrowed Time

Pear Cider and Cigarettes

Pearl

Szalonka

Legjobb élő szereplős rövidfilm:

Ennemis Interieurs

La Femme et le TGV

Silent Nights

Mindenki

Timecode

Legjobb hangvágás:

Érkezés

Mélytengeri pokol

A fegyvertelen katona

Kaliforniai álom

Sully – Csoda a Hudson-folyón

Legjobb hangkeverés:

Érkezés

A fegyvertelen katona

Kaliforniai álom

Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet

13 óra: Bengázi titkos katonái

Legjobb látványterv:

Érkezés

Legendás állatok és megfigyelésük

Ave, Cézár!

Kaliforniai álom

Utazók

Legjobb jelmez:

Szövetségesek

Legendás állatok és megfigyelésük

Florence – A tökéletlen hang

Jackie

Kaliforniai álom

Legjobb smink:

A férfi, akit Ovénak hívtak

Star Trek: Mindenen túl

Suicide Squad – Öngyilkos osztag