Hétköznapi embertelenséget, generációk átörökített sérelmeit feldolgozó előadással érkezik a fővárosba május 19-én a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház.

Zenthe ferenc színház

A Zenthe Ferenc Színház öt éve indult az ország egyik legfiatalabb színházaként Salgótarjánban, a helyi amatőr mozgalomból szerveződve. Mára több mint harmincezres nézőszámot produkáló alkotóműhelyként a helyi kulturális élet egyik motorjává vált.

– Az elmúlt időszak az építkezés ideje volt, ugyanakkor egy furcsa kísérlet is: egy addig színházmentes vidéken, a saját utunkat járva szerettünk volna értéket létrehozni. Öt év alatt bebizonyosodott, hogy kultúrára, értékteremtésre komoly igény van – mesél Susán Ferenc Vastaps-díjas rendező a salgótarjáni Zenthe Ferenc Színház alapítása körüli időszakról. Az azóta eltelt öt év alatt bebizonyosodott a színház létjogosultsága: az elkötelezett művészi munka mellett a helyi térség kulturális közösségépítésére is koncentrál.

– A színészek között elsősorban nógrádi kötődésű művészek játszanak, sőt, a színház stábja is nagyrészt helyiekből áll össze. A repertoár összeállításánál igyekszünk egyensúlyozni a szórakoztató, ugyanakkor fajsúlyos, értéket hordozó előadások között. 2012-ben Plautus Hetvenkedő katonájával indítottunk, majd olyan darabok következtek, mint Albert Camus Félreértés, Patrick Marber Közelebb, Illyés Gyula Kegyenc, Moliére Képzelt beteg, vagy Szigligeti Ede Liliomfi című darabja. Igyekszünk ugyanakkor nógrádi kötődésű szerzők műveit is játszani, így például Mikszáth Kálmán darabokat – mondja Susán Ferenc hozzátéve azt is, hogy 2016-os Vidéki Színházak Fesztiválján műhelyteremtő alkotómunkájukért Fesztiváldíjat vehettek át, vagyis a szakma is felfigyelt az évek során végezett művészi munkára.

– Budapesten tartjuk az évad ötödik premierjét az Augusztus Oklahomában című Tracy Letts-darabbal, amellyel a hazai teátrumok közül kevesen foglalkoztak eddig. Ez a darab a szívügyem, úgy érzem, a színházban egy rendkívül színes csapat állt össze, akikhez kifejezetten jól illeszkednek a fekete-komédia figurái. A darab által felvetett téma pedig aktuális, hiszen sok családban lehetnek a szőnyeg alá sepert problémák – magyarázza a rendező, aki szerint fontos, hogy a fővárosiakban is tudatosuljon, aktívan jelen vannak az ország színházi életében.

A József Attila Színházban május 19-én kerül sor a bemutatóra: a hollywoodi sikerdarab újraálmodott magyar családi drámájában Vándor Éva Jászai Mari-díjas színművésznő alakítja a főszerepet, a talaját vesztett anya karakterét. Az abszurd humorral, ugyanakkor nyers szókimondással tarkított dialógusokban az elfojtott vágyak és felszín alatt évtizedekig lappangó, veszélyes titkok kerülnek terítékre, a csontvázak sorra dőlnek ki a szekrényből. Az önmagát felemésztő, tragikus sorsú család nőalakjait Vándor Éva mellett a Jászai Mari- és Vastaps-díjas Bozó Andrea, valamint a Madách-díjas P. Kerner Edit és a Csinibabában nyújtott alakításával a köztudatba fiatalon berobbanó Kovács Vanda alakítja.

Szentei Anna