A tavalyi nagy sikert követően 2018. november 8-án ismét Zsolnay kerámia aukciót rendez a Virág Judit Galéria a Budapest Kongresszusi Központban. Az árverésen ezúttal egy New York-i, illetve egy bécsi gyűjtemény különleges darabjaira lehet licitálni.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata

Fotó: T. Szántó György/Demokrata

A Zsolnay-gyár az 1800-as évek végétől az első világháborúig tartó időszakban Európa egyik vezető kerámiaüzeme volt. Nem volt olyan polgári- vagy arisztokrata család a korabeli Magyarországon, akinek az otthonát ne díszítette volna – egyfajta társadalmi presztízzsel is felérő – Zsolnay-kerámia. Aki megengedhette magának, nem tömeggyártásból vásárolt, hanem egyedileg rendelt a gyártól különleges étkészleteket, dísztárgyakat. A Zsolnay rövid időn belül, éppen ezeknek az egyedi gyártásoknak köszönhetően, világhírnévre tett szert. Ezt a sikersorozatot szakította meg az I. világháború, hiszen elfogytak a megrendelők, megszűntek a piacok, sőt a határok átrendeződésével az alapanyag is. A Zsolnay-gyár hosszú ideig a túlélésért küzdött. Amikor aztán az 1970-es években ismét divatba jött a szecesszió, a gyűjtők felfedezték maguknak a Zsolnay kerámiákat, amelyek így egyik napról a másikra használati tárgyakból értékes műtárgyakká váltak.

– Zsolnay kerámiát – mely a századelő kerámiai között a legdrágábbak közé tartozik – ma a világ összes aukciósháza árul, köztük a legnagyobbak, így a Sotheby’s és a Christie’s is – mondja Törő István, műgyűjtő, a Virág Judit Galéria társtulajdonosa. – Az első olyan árverést, amely kizárólag Zsolnay dísztárgyakra épül, a világon mi tartottunk először. A tavalyi aukció átütő sikerét mutatja, hogy pár héttel később egy New-York-i, majd egy bécsi gyűjtemény tulajdonosa is jelentkezett nálunk, így e két kollekcióból állítottuk össze a november 8-i árverés anyagát, amely nemcsak darabszámra nagyobb, de minőségében is sokkal jobb lett mint az első. Egyrészt számos, abszolút ritkaságot tartalmaz, másrészt olyan minőségű tárgyakból áll össze, amelyeknek az előállítása annyira drága volt, hogy sorozatgyártásba soha nem kerültek.

A különböző díszvázák, virágtartó edények, kínálók, lámpák és egyéb dísztárgyak mellett az aukció egyik abszolút sztárja, szimbolikus darabja az Apáti Abt Sándor tervezte „La Luna” (A Hold) fantázianevet viselő női szoborfej, melyben – Csenkey Éva megfogalmazása szerint – a „Hold, az ősi szakrális istenség, mint az éjszaka úrnője, az álom asszonya jelenik meg. Lehunyt szemén, arcán a belső élet fénye dereng.”