Mintegy negyven érzéki, rejtélyes és szégyentelen „Meztelen Mona Lisát” – Leonardo da Vinci XVI. században született híres festményének „őseit és utódait” – állítják ki egy rendkívüli kiállításon a francia kulturális örökség gyöngyszemének számító Chantilly-kastélyban.

Képernyőfotó: italymagazine.com

Képernyőfotó: italymagazine.com

A Leonardo halálának 500. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás június 1-től október 6-ig tart nyitva a Párizstól északra fekvő Chantilly-birtokon, amely magában foglalja a híres XIX. századi műgyűjtő, Aumale hercege kastélyát is.

A kiállítást megelőzőn modern tudományos vizsgálatokat végeztek a chantilly-i Condé Múzeumban őrzött Meztelen Madonnán – mondta el Mathieu Deldicque kurátor.

„A kiállításon szerepel valamennyi Meztelen Mona Lisa és az ”utódok„, azaz mintegy negyven műalkotás, amelyek közül hatot Leonardo da Vinci tanítványainak tulajdonítanak. A képeket több ország köz- és magángyűjteményeiből hozzák el, hogy ”össze lehessen hasonlítani őket„.

A fénymikroszkópos, ibolyántúli fénnyel és infravörös reflektográfiával végzett kutatások eredményét márciusban tették közzé: a Chantilly kastély Meztelen Mona Lisája, amelyet 1862-ben vásárolt meg Aumale hercege, Orléans-i Henrik, Lajos-Fülöp király fia akkor valóságos vagyonnak számító 7000 frankért, és amelynek az eredete hosszú ideje vita tárgya volt, ”valóban a mester műhelyében készült, annak lehetséges közreműködésével„.

A faszénnel és ólomfehérrel keménypapírra készített rajz férfias arcú, antik frizurás fiatal nőt ábrázol meztelen mellekkel, mosolya és a testtartása a Louvre múzeum híres Mona Lisájára emlékeztet. A mű egy festményhez készített, azzal azonos méretű vázlat, amellyel a kép beállítását másolták, erről tanúskodnak a keménypapíron található lyukak is. A rajz minősége, a balkezes rajzolási technika jelei valamint a Leonardóra jellemző sfumato technika mind arra utalnak, hogy feltehetően a toszkán mester is dolgozott rajta.

A kiállításon össze lehet majd hasonlítani a képet Mona Lisa képmásával, annak sajátos kéztartásával, amely ezt a sokkal erotikusabb képet ihlette. A rajzzal együtt állítják ki azokat a képeket is, amelyeket feltehetően ennek a vázlatnak a segítségével készítettek, közöttük a szentpétervári Ermitázsban és a Leonardo da Vinci szülőfalujában lévő Museo Idealéban őrzött alkotásokat.

Francois Clouet Hölgyek fürdőben (a washingtoni National Gallery of Art tulajdona) és a Louvre-ban őrzött Fürdőző nők című festményei, valamint számos későbbi, többségében francia műalkotás – közöttük egy ismeretlen francia festőnek a genfi Történelmi és Művészeti Múzemban őrzött Sabina Poppea című képe – mutat hasonlóságot a chantilly-i Meztelen Mona Lisájával.

Leonardo da Vinci ”a XV. századi újplatonizmusból merített e meztelen, időtlen és érzéki kurtizánok megfestésekor„, amelynek az egyik úttörője Sandro Botticelli volt Simonetta Vespuccijával, amelyet szintén kiállítanak – monda Deldicque.

A látogatók megtekinthetik Aumale hercegének és hercegnőjének magánlakosztályait, ezek a júliusi monarchia idejéből fennmaradt egyetlen lakosztályok.