Az eddig megvalósult vagy elkezdett beruházások és a már eldöntött jövőbeli fejlesztések szerint a 2010-es állapothoz viszonyítva 2022-re 60-70 százalékkal bővül a gyorsforgalmi úthálózat Magyarországon, és az összes autópálya elér majd az országhatárig. 2010 óta 191 kilométernyi autópályát adtak át, továbbá az elmúlt négy évben négyszáz kilométernyi út épült a 10 ezer fő alatti településeken.

Hazánkban a 2000 előtti, közel negyven évben körülbelül ötszáz kilométer autópálya épült, 2000 óta viszont valamivel több mint kilencszáz kilométernyi sztrádaszakaszt adtak át. Egy kormánydöntés értelmében pedig közel ugyanennyi épül meg 2022-ig.

2010 óta átadták többek között az M6-os autópálya Dunaújváros és Bóly közötti szakaszát, ami a maga 118 kilométer hosszával a legjelentősebb beruházás volt, és tovább épült M60-asként Pécsig. 2013-ban átadták az M3 Nagykálló és Őr közötti, 33,8 kilométeres szakaszát, ami 2014-ben Vásárosnaményig folytatódott. 2013 és 2015 között épült meg az M43 Makótól az országhatárig vezető 23,1 kilométeres szakasza, így az M43 összeért a romániai A1 autópályával. 2015-ben lett kész az M85 Kónytól Csorna délig tartó hossza, az M86 Csorna észak és Szilsárkány közti része, az M85-M86 közös szegmense (12,5 km), az M86 Szeleste és Szilsárkány közti, több mint negyven kilométeres szakasza. Az elmúlt években tovább épült az M0-s, és hosszú idő óta sor került kapacitásbővítésére is.

Idén elkezdődött az M35 továbbvezetése Berettyóújfaluig, ami a leendő M4-esbe fog csatlakozni. Ez utóbbit elkezdték építeni az M0-s körgyűrűtől Ceglédig. Elindult az M44 megvalósítása, ami az M5 autópályát fogja összekötni Nagykőröstől kiindulva Békéscsabáig, ezzel igen jelentősen le fog csökkenni a Békéscsabáról a fővárosba haladók utazási ideje, és a sztráda majd folytatódhat a román határig. A kivitelezése három ütemben valósul meg: 31, 62 és 18 kilométeres szakaszokban. Zajlik az M2-es kétszer kétsávos pályává bővítése Vácig, 2020-ra pedig az országhatárig is kivezetik.

Épül az M30 Miskolc és a határ menti Tornyosnémeti közti szakasza, ami jelentősen megrövidíti az utat Szlovákiába és Lengyelországba, összekötve Kassát Miskolccal. A jelentőségét az is mutatja, hogy a 2014–2020 közötti EU-ciklus legnagyobb hazai – uniós forrásból finanszírozott – beruházása, 147 milliárd forinttal. Kezdődik az M85-ös elvezetése is Peresztegtől Sopron-országhatárig (24,5 km).

A közeljövőben pedig az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki közötti, 29,5 kilométer hosszú szakasza fog épülni 131,2 milliárdból (90 százalékos európai uniós támogatással). Az M7 autópályát Kaposvárral összekötő R67-es gyorsút 33,2 kilométeres szakaszára 96 milliárd forintot hagyott jóvá a kormány idén májusban – a kétszer kétsávos útszakasz kivitelezői szerződését már alá is írták.

A jövőre vonatkozó kormánydöntések szerint 2022-ig összesen 2464 milliárd forint áll rendelkezésre a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, amelyből csaknem 900 kilométer út épül. Az összköltség valamivel több mint felét, 1279 milliárd forintot biztosítja a magyar költségvetés, a többit európai uniós források fedezik. A program alapvető célja, hogy az összes autópályát kivezessék az országhatárig, a megyei jogú városokat pedig gyorsforgalmi utakkal kössék össze a sztrádákkal.

Ezenkívül nem kevésbé fontos, hogy a Belügyminisztérium figyelmet fordít az uniós értékhatárt el nem érő, kis összegű fejlesztésekre és felújításokra is. Az elmúlt négy évben négyszáz kilométerrel gyarapodott a tízezer fő alatti településeken a kiépített utak hossza, amit az önkormányzatok részben saját forrásból, részben támogatásokból fedeztek.