Miközben a gyászolók abban reménykednek, hogy legalább szeretteik holttesteit visszakaphatják és eltemethetik, a repülőgép-szerencsétlenséget vizsgáló nyomozók közelebb kerültek ahhoz, hogy megértsék a tragédia okát.

Az Air France színeit viselő, hétfőn megtalált farokrész tartalmazza az oldalkormányt, amelynek állapota utalhat arra, vajon a gép sebessége közrejátszhatott-e a balesetben. A farokrész azért is fontos, mert a törzsnek ehhez közeli részén voltak a feketedobozok. A gép darabjain kívül a brazil kutatók eddig 41 áldozat maradványait találták meg a 228-ból. A holttesteket a brazil partoktól 360 kilométerre, egy szigetre szállítják előzetes azonosításra, majd a part menti Recife városban viszik tovább, ahol DNS-tesztek és fotók alapján kétséget kizáróan megállapítják az áldozatok személyazonosságát.

Teóriák

Repülési szakértők a fémdarab megtekintése után azt mondták az AP hírügynökségnek: úgy tűnik, a gép vízszintesen megrepedt. "Ez azt az elméletet erősíti, hogy a repülő a levegőben tört darabokra. Ha egy darabban csapódik a vízbe, akkor pozdorjává zúzódik" – jegyezte meg William Waldock, az arizonai Embry-Riddle Légiforgalmi Egyetem légibaleset-szakértője.

A farokrészen nem találtak égésnyomokat sem, de a tűz nem biztos, hogy eljutott volna idáig – tette hozzá. Az elem állapota megerősítheti a rossz sebességmérőkről szóló teóriát is. Nagy sebességnél az oldalkormány mozgását a számítógép korlátozza, hogy az le ne szakadjon. Ha valóban leszakadt a farokrész, az arra utalhat, hogy a számítógép "nem tudta", valójában milyen gyorsan repült bele a gép a különösen erős viharba.

Az utasok hozzátartozóit felzaklathatja, de a holttestek állapota is utalhat arra, mi történt a gépen. Az 1996-os TWA-katasztrófa idején az első harminc sorban ülő utasok holttestén égési nyomokat találtak. Ebből megerősítették, hogy az orr-rész letört és az üzemanyagtartályból kicsapó lángok égették meg az utasokat.

Tovább kutatnak

A baleset térségébe várják szerdán az Emeraude francia atom-tengeralattjárót, amely a nagy mélységben keresi majd a feketedobozokhoz kapcsolt jelzők hangját. Emellett az amerikai haditengerészet is rendelkezésre bocsátott lehallgató eszközöket.

Közben az egyik francia pilótaszakszervezet arra sürgeti a pilótákat: ne szálljanak fel, ha a háromból legalább két úgynevezett Pitot-szenzort, azaz sebességérzékelőt ki nem cseréltek a gépeken. Az Airbus korábban elismerte, hogy gond volt az érzékelőkkel, és az utóbbi hónapokban megkezdte azok cseréjét. Egy másik francia pilótaszakszervezet szerint azonban nem a Pitot-szenzorok okozták a 447-es járat vesztét.

(InfoRádió)