A világ legnagyobb, utazással kapcsolatos weboldalán, a TripAdvisoron megjelenő, több mint 500 millió olvasói értékelésnek akár egyharmada is hamis lehet.

Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)

Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)

A weboldalon található olvasói értékelések tízezreinek elemzése azt mutatta, hogy a legjobb helyen szereplő panzióknak például közel kétszer annyi nem valós olvasói értékelése lehet, mint a weboldalon rosszabbul szereplőknek.

A The Times nyomozásának eredménye szerint különféle honlapok 38 fontért (közel 14 ezer forint) ajánlanak egy -egy kiváló értékelést, máshol nagy mennyiségben kedvezményért lehet ezeket megvásárolni – egy helyütt például tízet csupán 69 fontért (körülbelül 25 ezer forint).

Egy étteremtulajdonos az újság kérdésére elismerte, hogy ő maga már „számos pozitív értékelést” írt meg. 

Az értékelések elemzését a Fakespot.com végezte, amely egy algoritmus segítségével szűri ki a gyanús visszajelzéseket. A Fakespot elemzése nem bizonyítja, hogy egy értékelés nem valódi, illetve azt, hogy az érintett hely profitált-e abból.

Több, a TripAdvisoron a tízes listákban szereplő helyről úgy tűnik, valós értékeléseik vannak.

Saoud Khalifah, a Fakespot alapítója szerint „a TripAdvisor hatalmas gondokkal néz szembe. Az adatbázisunk szerint az értékelések közül átlagosan 32,9 százalék nem valós. A panziók esetében ez az arány 41,9 százalék. (…) A TripAdvisor felhasználóit arra inteném, minden értékelést fogadjanak kétkedéssel”.

Internetes értékeléseknek köszönhetően évente több mint 14 milliárd dollárnak megfelelő összeget költünk el utazásra és szállásra. A TripAdvisornak csak Nagy-Britanniából havonta 50 millió látogatója van.

A honlap tagadja az ellenük felhozott vádakat: „Teljes mértékben elutasítjuk a The Times által megjelentetett, pontatlan és félrevezető megállapításokat. A TripAdvisoron található tartalom hasznossága és pontossága az, ami több százmillió felhasználó körében népszerűvé tette honlapunkat. Ezt soha nem tévesztjük szem elől és ezért is harcolunk olyan határozottan a csalások ellen. (…) A The Times riportja teljes egészében elhibázott technikákon alapszik. A Fakespot által használt módszerek egy egyszerű okból teljességgel megbízhatatlanok: nincs hozzáférésük azokhoz a technikai adatokhoz, amelyekre szükség lenne egy értékelés valósságának megállapításához”.

A TripAdvisort 18 éve alapították az Egyesült Államokban. 2015-ben weboldal közel másfél milliárd dollár bevételt generált és háromezer alkalmazottat foglalkoztatott.