Hazai fejlesztésű környezetbarát mosószercsaládot fejlesztett ki egy biatorbágyi startup vállalkozás. A Tengercsepp, Kristálycsepp, Nektárcsepp nevű termékek már kaphatók is az egyik nagy kereskedelmi lánc polcain, s rövidesen a szomszédos országokban is forgalmazni kezdik. Felmérések szerint az ökotermékekkel egyre nagyobb sikert lehet elérni a hazai piacon.

Közel egy hónapja új magyar fejlesztésű találmány került az egyik nemzetközi áruházlánc hazai polcaira. A Souldrops nevű univerzális mosógélt természetben lebomló, növényi eredetű összetevők alkotják, a termék kőolajszármazék-, foszfát- és foszfonátmentes, valamint újfajta fehérítő szisztémával működik. A mosószercsalád flakonjai természetes színvilágúak és újrahasznosíthatóak, így nem szennyezik a környezetet.

A ruhatisztító szer egyedülálló fejlesztés eredményeként indulhatott hódító útjára a hazai piacon. Az ötletgazda start­up vállalkozás a Magyar Fejlesztési Bank finanszírozásával láthatott hozzá a termékfejlesztéshez, s jelenleg ez az egyetlen ilyen jellegű környezetbarát ökotermék, amelyet magyar munkaerővel itthon gyártanak. A termék az ötletgazdák szándéka szerint a jövőben Magyarországon és a nemzetközi piacokon is a minőség, az ápoltság és a tisztaság jelképévé válhat. Erre utalnak a Souldrops termékcsalád egyes mosószereinek a nevei is: a mosógél a Tengercsepp, a hozzá kapcsolódó különböző illatanyagú öblítők pedig az Esőcsepp, Kristálycsepp és Nektárcsepp neveken kerültek kereskedelmi forgalomba.

A biatorbágyi vállalkozást Gyimóthy Gábor környezetvédelmi és vegyipari kutatómérnök, Bóna Richárd ügyvezető és Lukács Ádám gazdasági igazgató jegyzik, akik nem mellesleg közgazdászok is. A tisztító- és mosószerpiacot jól ismerik, hiszen korábban üzleti megrendelőknek, jellemzően szállodáknak készítettek ilyen jellegű termékeket. Kutatómunkájuk eredményeként ebből napjainkra saját márka lett, lakossági felhasználók számára.

– Szigetszentmiklósi gyárunkban – ahol jelenleg kapacitásbővítés folyik – napi 10-12 ezer flakon termék készül majd, mert a tervek szerint a közeljövőben újabb áruházláncok is forgalmazni fogják a Soul­dropsot – meséli Bóna Richárd, aki a piaci szereplőkkel tartja a kapcsolatot, és a marketingért felel. A vállalkozás több mint 20 embernek ad majd munkát, és reméljük, hogy ez a szám a jövőben gyarapodni fog.

A vállalkozás tulajdonosai úgy vélik, hogy a termékcsalád eséllyel veheti fel a versenyt a nálunk kapható mosószerekkel, amelyeket vagy külföldi multinacionális cégek gyártanak, vagy az itthon működő nemzetközi áruházláncok saját márkás termékei. A hazai mosószerpiac 85 százalékát három világcég, a Henkel, az Unilever és a Procter and Gamble uralja. Gyártószalagjaikról olyan márkanevű termékek kerülnek a boltok pocaira, mint a Persil vagy éppen az Ariel. Hogy az ismert nevekkel szemben igenis van esélyük a kisebb márkáknak, bizonyítják a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tavalyi tesztjei, amelyekből kiderül: a mosás minősége szempontjából nem feltétlenül a márkanév a döntő (lásd keretes írásunkat). A biatorbágyi cég egyébként hagyományos értelemben vett reklámkampányt nem folytat, ahogy a marketingvezető mondja, nem hirdetésekre szeretnék felhasználni a rendelkezésükre álló forrásokat, hanem termékfejlesztésre.

– A mosószerek piacra kerülését több mint egyéves kutatómunka előzte meg – veszi át a szót Gyimóthy Gábor, aki tíz éves munkatapasztalattal rendelkezik a tisztítószer-fejlesztés terén. – Az előkészítő munka során kétezer főt érintő telefonos közvélemény-kutatást végeztünk, melyből az derült ki, hogy a megkérdezettek 80 százaléka szívesen használna környezetbarát termékeket, ha ezek ugyanolyan hatékonyak lennének, mint a hagyományos mosószerek, és áruk sem lenne sokkal magasabb. A Souldrops garantálja az ismert márkáktól megszokott minőséget, ezen felül költséghatékony, hiszen egy mosás –betartva az adagolási utasításokat – körülbelül 70 forintba kerül.

Fotó: T. Szántó György/Demokrata

A Tengercsepp és a termékcsaládhoz tartozó többi termék felszálló ágon levő kategóriában jelent meg a magyar piacon. Ahogy Andacs Noémi, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa fogalmaz: a magyar vásárlók egyre környezettudatosabbak, és hajlandóak magasabb árat is fizetni egy-egy zöld termékért.

– Azt sajnos el kell fogadni, hogy minden mosószer terheli a környezetet, de a szennyezés mértékén lehet finomítani megfelelő vásárlói döntéssel.

A szakértő szerint a minősített ökotermékek térnyerése azért is fontos, mert valójában a fogyasztók gyakran nincsenek tisztában a különböző környezetvédelmi feliratok pontos jelentésével, így a piacon jelen levő mosószergyártók és -forgalmazók a vásárlók megtévesztésével igen magas nyereségre tehetnek szert. Az egyesület tavalyi mosószertesztjének legfontosabb tanulsága, hogy hiába szerepel számos termék csomagolásán a „zöld” felirat, ez még nem garantálja az áru környezetbarát jellegét. Ezek a piaci szereplők ugyanis a magasabb profit érdekében egyáltalán nem riadnak vissza a felhasználók manipulálásától, termékinformációikkal irányítani szeretnék a gyanútlan fogyasztókat, akik nem is sejtik, hogy becsapták őket. Egy tudatos vásárló fontosnak tartja, hogy olyan anyagokkal tisztítsa ruháit, melyeket nem állatkísérleteken keresztül fejlesztettek, és melyek nem jelentenek környezeti és egészségügyi kockázatokat. Ezek a termékek kevésbé irritálják bőrünket- vagy idegrendszerünket, és a természetbe visszajutva kevésbé válnak szennyező anyagokká – ezek az ökotermékek.

Simon Gergely vegyi szakértő egyenesen azt tanácsolja, hogy ha biztosak akarunk lenni a dolgunkban, kritikával szemléljük a reklámokat, hiszen a csomagolásra bármit rá lehet írni következmények nélkül, tehát ne az öko, bio, környezetbarát, földbarát, natúr vagy zöld feliratokat keressük, hanem az ökocímkét, melyet független minősítő szervezet állít ki! A Tudatos Vásárlók Egyesületének vizsgálatában például az ökónak nevezett termékek kevesebb mint felénél találták meg a szakemberek az ökocímkéket. A szakember hangsúlyozza: mindenképpen fontos, hogy a mosószer foszfátmentes legyen, hiszen ez az anyag, visszajutva természetes élővizeinkbe, algásodást okoz.

Az ökominősítésnek megfelelő Soul­drops mosószercsalád ugyanakkor már kacérkodik a nemzetközi piaccal. Ahogy Bóna Richárd mondja: előrehaladott tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a mosógélt és az öblítőket ősztől már ne csak a honi magyarok tesztelhessék, hanem kipróbálhassák a visegrádi négyek országainak állampolgárai is. A cég munkatársai büszkék arra, hogy környezettudatosság terén nem csupán a jogszabályi minimumokat tartják szem előtt, hanem különös gondot fordítanak ökológiai lábnyomukra is, igyekeznek 21. századi szemléletmóddal közelíteni a tisztítószergyártáshoz. Távlati céljuk, hogy termékeik csomagolása a jövőben ne csupán újrahasznosítható legyen, hanem teljes mértékben lebomló is, és egyszer majd szeretnék a termelés során felhasznált villamos energiát megújuló erőforrásokkal kiváltani.

Szabó Judit