Óriási siker Budapesten az alig egy hónapja indult Blinkee.city közösségi elektromos robogókölcsönző, máris meghaladták a kapacitásaikat, így harmincról ötvenre növelik a bérelhető járművek számát, illetve annak a zónának a méretét is, ahol felvehetjük és letehetjük őket. 



Budapesten több közösségi járműszolgáltató is működik, biciklit és autót is könnyedén bérelhetünk, az utóbbiakról korábban itt írtunk bővebben. Az elektromos robogó egy új színfolt a palettán, jól mutatva a közlekedéskultúra átalakulását: a városok már nem tudnak több autót befogadni, ezért egyre nagyobb szerephez jutnak az alternatívák.

Ilyen a közösségi járműbérlés is, ami valahol a negyedórás taxiút és a hagyományos, legalább egynapos autóbérlés közötti igények kiszolgálására alkalmas. A közösségi jelző a közös használatra utal, kicsit a tömegközlekedés irányába elmozdulva: a szolgáltató lehetővé teszi, hogy a járgányokat a városban szétszórva, gyorsan és olcsón kikölcsönözhessék a felhasználók. Az elszámolás kisebb egységekben történik, hiszen adott esetben csak fél órára van szükségünk rájuk, és az üzemanyagról sem nekünk kell gondoskodni. Kinyitni és lezárni pedig általában kártyával vagy telefonos alkalmazással lehet őket.

– Az elektromos járművek számára pedig tökéletes terep egy város: a sok fékezés sok energiát tölt vissza, az emberek rövid távokat tesznek meg – mondja Varsányi Tamás, a Blinkee.city Kft. ügyvezető igazgatója. – A zajszint, a légszennyezés is csökken, maga a közösségi autózás pedig csökkenti a parkolási problémákat, míg a robogók a nagyobb arányú használata a dugó csökkenéséhez is hozzájárulnak.

A Blinkee.city Kft. egy családi összefogással indult magyar startup, a 2017-ben, Lengyelországban indult márka első külföldi partnercége. A franchise rendszer már tíz lengyel városban működik, és idén indul Horvátországban, illetve Valenciában is. A hazai cég az E.ON-nal is együttműködik, a vállalatcsoport a népszerűsítésben segít.

A robogó ráadásul olcsóbb megoldás, például a szintén elektromos autókat kínáló Greengoval 65 forintos percdíjjal furikázhatunk és a várakozásért vagy rendelkezésre állásért 15 forintos percdíjat kell fizetni. Ám a blinkee-re már 49 forintért is felpattanhatunk és csak hat forintot kell azért fizetni, ha parkoltatjuk. Ezenkívül itt nincs fix havidíj, se regisztrációs díj, mint a közösségi autózásban általában. Külön tetszik nekünk, hogy a diákigazolvánnyal rendelkezők kedvezményt kapnak: 41 forintért roboghatnak percenként.

A felhasználók 16 év felett jelentkezhetnek, hat hónapnál régebbi, legalább AM kategóriás jogosítvánnyal. A bukósisak a csomagtartóban van az eldobható textilsapkákkal együtt. A segédmotoros kerékpár kategóriába tartozó, kínai gyártmányú blinkee-k 60 km megtételére alkalmasak. A Blinkee.city az üzemeltetés szempontjából is egyszerűbben működik, mint az elektromos közösségi autózás, ugyanis az akkumulátor kivehető és cserélhető, vagyis a töltéshez nem kell kivonni az egész járművet a forgalomból. A cég online figyeli az akkuk töltöttségét, ha egy robogó kezd lemerülni, odamennek és kicserélik. A használók szintén online, egy mobil alkalmazás térképén látják, merre van a közelükben szabad robogó, és azzal még hány kilométert lehet megtenni, eszerint érdemes tervezni az utazást. A belvárosi zónán belül – amit nemsokára tágítanak – bárhol lerakhatóak a robogók a kölcsönzés befejeztével, utazni pedig Budapest közigazgatási határáig lehet velük. A fizetni is mobilon keresztül lehet, a biztosítás pedig hasonlóképpen működik, mint a többi ilyen szolgáltatásnál: a motorokon Casco van, így saját hibás balesetnél is legfeljebb 100 ezer forintot kell fizetnie a bérlőnek.

Úgy tűnik, óriási a siker, négyezren regisztráltak és naponta 100-130 utazásra viszik el a robogókat, így ezen a hétvégén ötvenre emelik a kölcsönözhető járművek számát, és Varsányi Gábor szerint az igények mentén a jövőben is bővülni fognak.