Vágyálom vörösben
Múlt heti cikkemben megidéztem Karácsony Gergely főpolgármester-jelölti programbeszédét. Miszerint ha megválasztják, első dolga lesz, hogy eltünteti a Szabadság térről az úgynevezett német megszállás áldozatainak emlékművét. Ennek ürügyén hozakodom elő egy pódiumbeszélgetéssel.
2019. május 22-én Szobrok az emlékezetben címen zajlott le Bauer Tamással, Mélyi Józseffel és Pótó Jánossal. Pikó András moderálásával és néhány hozzászólással. Köztük Bozóki Andráséval, Vitányi Ivánéval és P. Szűcs Juliannáéval. Talán fölösleges megjegyeznem, hogy föntebbiekkel nincs egy szellemi súlycsoportban Karácsony, de nem az én hibám, hogy egy sorban kell emlegetnem őket.
Mégpedig azért, mert a Szabadság téri emlékmű e beszélgetésben is fölbukkant Bauer Tamás hozzászólásában. A derék honfitárs kijelentette: „Magyarország soha nem lesz normális európai ország.” Vagyis a magyar alantas náció. Kissé kusza okoskodásaiból az derengett föl, hogy az Orbán-rendszer megbukik, és annak első velejárója lesz, hogy két emlékművet azonnal el kell tüntetni. Az egyik a német megszállási emlékmű lehet. A másik a Trianon-emlékhely (ami még meg sincs). „Károlyinak kell a téren helyet találni, szerintem a Nagy Imre-szobrot is vissza kell vinni a helyére.” Sőt! Építő véleménye szerint a Moszkva és a Köztársaság térnek is vissza kell adni a „régi”, vagyis a kommunista nevét. És persze a Roosevelt térnek is.
Azért kell foglalkoznom e lényegében jelentéktelen ember még jelentéktelenebb elmefuttatásával, mert jellemző politikai eszményt és eljárást fogalmazott meg, amit a mai ellenzék valamilyen változatban vall. És ez az eszmény eredetében visszanyúlik 1919-re, a Tanácsköztársaság rémtetteire, amit 1945 után Rákosi és az ÁVH fejlesztett tovább, Kádár idején „szocializálódott”, „finomodott”.
E sorozatban többször írtam arról, hogy Orbán Viktor ürügyén az egész magyar népet gyalázzák. De mit jelent mindezen túl Bauer vélekedése? Nem kevesebbet, mint azt, hogy a kommunista rendszert vissza kell állítani, mert Magyarország abnormis, nem európai. És mivel a jelen lévő ellenzék e bütyök fölszólalását nem korrigálta, a balliberálisok is osztják véleményét. Amit egyelőre csak a német megszállási emlékmű eltakarításával mondanak ki nyilvánosan, manifesztálnak fönnhangon.
A megdöbbentő az, hogy ezek az izgágoncok nem gondolják végig, mit is jelent Trianon és a német megszállás. Az utóbbi közvetlen következménye volt négyszáz-hatszáz ezer zsidó honfitársunk elpusztítása. Nem szólva a sokmilliónyi nem zsidó áldozatról. Ha ez így van, mi bajuk ezzel az emlékművel? Szépészeti? Esztétikai?
A köztéri szobrokban jelképeket szokás keresni elsősorban. Jelkép az is, hogy a német megszállási emlékművet a szovjet megszállást dicsőítő oszloppal állították szembe. A szovjet több magyart kínzott meg, üldözött és pusztított el, mint a náci hatalom. Érdekes módon az ellenzéki hangadóknak eszükbe sem jutott a szovjet emlékmű eltávolítása.
A beszélgetők között akadt művészettörténész is. Mélyi József. Noha már évekkel ezelőtt megcincáltam, mert két MMA-művészt degradált, mégis hozzáértőnek tartom, és szakmai véleményére lettem volna kíváncsi. Ezzel azonban adós maradt, mert elragadta őt is az alantas politikai hév.
Az Andrássy-szoborról megírtam (hozzáértő) véleményemet. És Pótó úr is elismerte: „jó szobor”. Annál sokkal több. Helyreállítása egyedülálló művészi bravúr. De nehezményezte „elavult historizmusát”. Ami vélekedés szamárság, lássátok be. Mint esztétikai minősítés zagyvaság.
Mert ha ez a szobor „elavult”, mit mondhatunk Colleoni zseniális lovas szobráról Verrocchiótól? Minden lovas szobor etalonjáról?