Fotó: MTI, archív
Hirdetés

A még nem jogerős ítélet szerint Arabskira 10 hónapi, a kormányfői hivatal egy másik alkalmazottjára pedig 6 hónapi felfüggesztett szabadságvesztést szabtak ki. Az ügyészség magasabb, másfél éves felfüggesztett börtönbüntetést kért Arabskira.

Az ügy további három vádlottját – a lengyel kormányfői hivatal és a moszkvai lengyel nagykövetség munkatársait – felmentették.

Az ítélet szerint Arabski nem teljesítette kötelességeit a katyni vérengzés 70. évfordulója kapcsán rendezett megemlékezésekre tartó elnöki járat szervezésében. Lehetővé tette a küldöttséget szállító Tu-154M típusú repülőgép használatát, miközben tudta, hogy a szmolenszki repülőtéren nincs az ilyen kategóriájú gép fogadásához alkalmas technikai berendezés.

A pert 2014-ben a légikatasztrófa egyes áldozatainak hozzátartozói kezdeményezték, köztük Anna Walentynowicz, valamint Andrzej Przewoznik rokonai. Walentynowicz a Szolidaritás egyik legendás alapítója, Przewoznik a lengyel Harc és Mártíromság Emlékét Őrző Tanács titkára volt.

A per során tanúként a volt lengyel kormányfőt, az Európai Tanács elnökét, Donald Tuskot is kihallgatták. Tusk a bíróság előtt elmondta: pozitívan értékeli Arabski munkáját. Saját szerepét illetően azon az állásponton volt, hogy „politikai értelemben nem terheli felelősség” az államfői küldöttség útjának szervezéséért. Azt mondta: ő nem tudott arról, hogy a szmolenszki repülőtéren való landolás akármilyen kockázattal járna.

Tusk a katyni évfordulós ceremónián 2010. április 7-én vett részt Vlagyimir Putyin akkori orosz kormányfővel együtt, a Lech Kaczynski államfő vezette, magas rangú tisztségviselőkből álló küldöttség pedig három nappal később utazott. 2010 áprilisa óta többen azzal vádolták Tuskot, hogy Putyin nyomására lehetővé tette az akkori katyni megemlékezések kettéválasztását.

2014-ben a varsói kerületi ügyészség már megsemmisített egy, a 2010-es elnöki és kormányfői út szervezésére vonatkozó nyomozást, úgy értékelve, hogy az előkészületek során történtek ugyan szabálytalanságok, de ezek nem elegendőek a vádemeléshez.

A szmolenszki légikatasztrófát a repülőgépen tartózkodó 96 ember közül senki sem élte túl. A tragédia körülményei máig tisztázatlanok, a műszaki okok vizsgálatát végző orosz és lengyel hatóságok 2011-ben egymástól eltérő részeredményekre jutottak, mindkét fél azonban lényegében emberi tévedésekre vezette vissza a történteket. A jelenlegi lengyel kormány által létrehozott bizottság 2016-ban új vizsgálatot indított. A még le nem zárt eljárás során arra a következtetésre jutottak, hogy a gépen ismeretlen eredetű robbanás történt.