Cseh László és Pálinkás József köszöntötte a természettudományos tárgyakból rendezett Nemzetközi Diákolimpiák bajnokait
Pálinkás József, az Akadémia elnöke és Cseh László világ- és Európa bajnok úszó, a Műegyetem hallgatója köszöntötte egy rendhagyó ünnepség keretében a nemzetközi természettudományos diákolimpiákon kiemelkedő eredményeket elért diákokat. A magyar tanulók hat tantárgyban: matematikában, kémiában, fizikában, informatikában, biológiában és földrajzban remekeltek a világ különböző pontjain megrendezett megmérettetéseken.
A jövő Magyarországának tudós nemzedékeként köszöntötte az ünnepségen megjelent diákokat a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. Pálinkás József reményét fejezte ki, hogy a nemzetközi diákolimpiákon kimagasló eredményeket elért fiatalokat néhány év múlva az egyetemeken, majd a magyar tudomány kiválóságai között köszöntheti. – A Magyar Tudományos Akadémia kiemelt vállalása, küldetése, hogy segítse a fiatal tehetségeket – hangsúlyozta az elnök. – Büszkeséggel és bizakodással gratulálok a diákolimpiákon szereplő és ott kimagasló eredményeket elért diákoknak. Nagy szeretettel köszönöm meg felkészítő tanáraiknak azt az odaadó munkát, amellyel hozzásegítették a tanulókat a sikerhez – tette hozzá. Pálinkás József, utalva a diákolimpikonokat szintén köszöntő Cseh László sporteredményeire, azt mondta: bár a fizikai teljesítmény látványosabb a közvélemény számára, fontos, hogy a kimagasló szellemi tevékenység is megkapja a kellő figyelmet, és olyan köszöntést, ami a sportolóknak kijár.
– Lehet akármilyen tehetséges egy sportoló, edző nélkül nem érhet el sikereket – mutatott rá a felkészítők munkájának fontosságára az olimpia bajnok Cseh László, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatója, aki, mint mondta, nemcsak sportolóként, hanem diákként is átérzi, milyen kemény munkát jelent a kitartó felkészülés egy komoly versenyre. – Külföldön, magyar színekben megméretni magunkat, felejthetetlen érzés. Csodálatos élmény, amikor felhangzik a Himnusz, mindez örömmel és büszkeséggel tölti el az embert. Remélem, hogy ti is tudtok ebből az élményből táplálkozni a jövőben, akár a civil életetekben is – biztatta a diákokat a sportoló.
Az ünnepségen diákok és tanáraik számoltak be a versenyen és a felkészülés során szerzett tapasztalataikról. Dankovics Attila, a budapesti Veres Péter Gimnázium 11. évfolyamos diákja, aki nemcsak a matematikai-, hanem az informatikai diákolimpián is ezüstérmet nyert, felejthetetlennek nevezte a versenyen szerzett élményeket. Hozzá hasonlóan mindkét versenyen „rajthoz állt” Mészáros András, a győri Révai Miklós Gimnázium 12. évfolyamának tanulója, aki az informatikai versenyen ezüstérmes lett, míg matematikában dicséretben részesült. Több diák, köztük a kémia csapat, sőt a nemzetközi megmérettetésen induló magyar csapatok egyetlen hölgy tagja, Najbauer Eszter Éva, a pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának tanulója azt emelte ki, hogy a tíz napig tartó programok során életre szóló barátságokat kötött, a világ legkülönbözőbb pontjáról érkező versenyzőkkel. Pálovics Péter, a zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium 12. évfolyamos tanulója bronzérmet szerzett a Nemzetközi Fizikai Diákolimpián. A fiatal 2009-ben második helyezést ért el a középiskolás diákok több mint száz évre visszatekintő fizikai vetélkedőjén, az Eötvös-versenyen. Az eredményt különösen érdekessé teszi, hogy Péter nagyapja, az akadémikus Tusnády Gábor ötven évvel ezelőtt pontosan ugyanilyen eredménnyel szerepelt a megmérettetésen.
A természettudományos diákolimpiák indulóit felkészítő tanárok közül többen arról számoltak be, hogy az iskolai tanagyag gyakran nem elegendő a nemzetközi versenyen való részvételhez, így a diákok ismereteit lényegesen bővíteni kellett. Bán Sándor, a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke, a biológia csapat vezetője szerint szinte egy új tantárgyat kellett megtanulnia diákjainak, a nemzetközi téren fontosnak tartott tudás és a magyarországi tananyag között ugyanis hatalmas hézag tátong.
A rendezvényen résztvevő tanulók és tanáraik az Akadémia elnökének kérésére rövid üzenetben fogalmazták meg javaslataikat a természettudományos oktatás jövőjéről. A diákok közül többen nagyobb óraszámban tanulnák ezeket a tárgyakat, vagy szívesen járnának ilyen témájú szakkörre. Van, aki a legújabb kutatási eredményekre kíváncsi, mások több személyes tapasztalatra vágynak az órai kísérletek révén. Egy diák azt kifogásolta, hogy nem jut hozzá az ösztöndíjakkal kapcsolatos információkhoz, és akadt olyan fiatal is, aki a tanárok tekintélyét növelné. Pálinkás József a rendezvényen ígéretet tett arra, hogy a diákok betekintést nyerhetnek az Akadémia kutatóintézeteinek munkájába.
A tanárok javaslatai között nagy hangsúlyt kapott az óraszámnövelés, valamint a középiskolai felvételi visszaállítása a tagozatos osztályok esetében. Van, aki szerint nagy segítség lenne, ha a versenyzők kiutazásának költségeit az állam vállalná. Egy másik pedagógus kötelezővé tenné az érettségit legalább egy természettudományos tárgyból, míg többen azt javasolták, hogy ilyen egyetemi szakokra kizárólag emelt szintű érettségivel lehessen felvételt nyerni. Néhányan a természettudományos tantárgyak oktatásának technikai hátterét nem tartják megfelelőnek, de olyan tanár is akadt, aki katasztrofálisnak látja a reálszakos egyetemi hallgatók csekély számát. Több oktató a tanárképzés színvonalának növelését tartja fontosnak, vagy lehetőséget biztosítana a középiskolai tanárok továbbképzésére.
A magyar gimnazisták matematikából, kémiából, fizikából, informatikából és földrajzból is remekeltek 2010-ben. A Nemzetközi Matematikai Diákolimpiáról, amelyet Kazahsztán fővárosában, Asztanában rendeztek júliusban, 2 arany-, 2 ezüst- és 1 bronzéremmel tért haza a magyar csapat. Ezzel az eredménnyel a 97 ország 523 indulója között versengő magyarok az országok nem hivatalos versenyében a 13-14. helyet szerezték meg. A tokiói Nemzetközi Kémiai Diákolimpián 2 arany- és 2 ezüstérmet nyertek a magyar diákok, ezzel a négyfős csapat, 68 ország versenyzői között, Kína, Tájföld és Dél-Korea után holtversenyben a 4-8. helyen végzett. A júliusban, Zágrábban megrendezett Nemzetközi Fizikai Diákolimpián induló diákok 3 arany- és 2 bronzéremmel büszkélkedhetnek, ezzel 82 ország több mint 400 tanulójának versenyében a 6. helyen végeztek. A kanadai Waterlooban megtartott Nemzetközi Informatikai Diákolimpiáról 2 ezüst- és 1 bronzéremmel tértek haza versenyzőink. Számukra nehézséget jelentett, hogy angolul mérték össze tudásukat 82 másik ország versenyzőivel. Két ezüst- és 2 bronzéremmel tértek haza Dél-Koreából a Nemzetközi Biológiai Diákolimpia magyar versenyzői, így 60 ország csapata között a 14. helyezést érték el. A Tajvanban rendezett Nemzetközi Földrajzi Diákolimpia magyar résztvevői 1 ezüst- és egy bronzéremmel tértek haza.