A fizika és a kémia tantárgyak oktatása látványossá, érdekessé, figyelemfelkeltővé és még szórakoztatóvá is tehető – ezt bizonyították azok a pedagógusok, akik a Csodák Palotájában mérték össze tanítási módszereiket a Színpadon a Természettudomány című rendezvény keretében. A tizenhat indulóból kilencen jövő áprilisban Koppenhágába utazhatnak, a természettudományokat oktató tanárok összeurópai megmérettetésére.

– A tanárok minden szava, minden mozdulata nevel azon a színpadon, amelyet katedrának neveznek – hangsúlyozta a Magyar Tudományos Akadémia elnöke a Színpadon a természettudomány című megmérettetés döntőjén. Pálinkás József bevezetőjében úgy fogalmazott, hogy a pedagógusoknak képeseknek kell lenniük arra, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését, amivel sokszorosára növelhetik az ismeretek befogadásának hatékonyságát. A feladat nem könnyű, a pedagógusoknak manapság számtalan vetélytársuk is akad. Pálinkás József úgy látja, hogy a tanítás feltételeinek módosítása is egyre nagyobb kihívás elé állítja a pedagógusokat. Az Akadémia elnöke hozzátette: a természettudományos tárgyak nem tanulhatók meg pusztán könyvekből, a kísérletekre van szükség az órákon, sőt maga a természettudományos oktatás is ezek segítségével újítható meg. Pálinkás József arra kérte a versengő tanárokat, hogy mutassák meg: a fizika, a kémia és a biológia ugyanazt a természetet írja le, csak más nézőpontból, más fogalmakkal, és ez a sokszínűség teszi a természettudományos tárgyakat érdekessé.

Kísérletekből ezúttal nem volt hiány, a megmérettetésen résztvevő tizenhat induló mind bizonyítékát adta annak, hogy tárgyának oktatása akár egyedi vagy saját készítésű eszközökkel és ötletekkel is történhet. Hangszóró előállítható söröspoharakból is, egy mágnes és egy saját készítésű tekercs felhasználásával – mutatta be Piláth Károly. Az alkoholba áztatott textilzsebkendő vagy akár egy bankjegy nem gyullad meg, ha az áztatóoldatba fele részt vizet is keverünk – ezt már Szórád Endre bemutatóján ismerhették meg a nézők, akik saját szemükkel láthatták, hogy még víz alatt is lehet tüzet gyújtani, ha megvan hozzá a kellő hőmérséklet. Jarosievitz Beáta diákjai az Alice Kémiaországban című darabban folyékony nitrogén segítségével készítettek fagylaltot, és teából limonádé „varázsolható”. A hanghullámok fénnyé alakíthatók, azután ezekből azonban ismét hanghullámok állíthatók elő – ismerhették meg a jelenséget az érdeklődők Jendrék Miklós előadásából.

A Színpadon a természettudomány című verseny két indulója különdíjat is átvehetett, mindkettő 150 ezer forintos jutalommal járt. A leginnovatívabb kémiatanárnak járó, a Richter Gedeon Zrt. által felajánlott díjat Murányi Zoltán és Vida József, az egri Eszterházy Károly Főiskola tanárai kapták a Survivor – a túlélés kémikus-fizikus eszközei címet viselő bemutatójukért, míg a Paksi Atomerőmű Zrt. által a fizikatanárok számára felajánlott különdíjat Kirsch Éva, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának tanára és diákjai vehették át, a tanulók által bemutatott Atomi életképek című előadásért.

Murányi Zoltán és Vida József azt mutatta be, hogy az élet a fizika segítségével komfortosabbá tehető akár egy lakatlan szigeten. A páros a többi között olívabogyót, valamint egy már-már klasszikusnak számító kísérlet során piócát és gilisztát használt áram előállítására. Szemeteszsákból hőlégballont készítettek, és úgy idéztek elő robbanást, hogy alágyújtottak egy hidrogénnel töltött sörös doboznak. Az Atomi életképek című előadásban a debreceni diákok egy-egy kémiai elemet „személyesítettek meg”, volt, aki szénatomnak, volt, aki aranynak vagy vasnak öltözött, az atomok pedig válságkezelő konferencián döntötték az atomkorszak kezdetéről. Az előadásban az atomok részeit is megismerhették a nézők, a neutron például exkluzív interjút adott a képzeletbeli műsor riporterének.

A zsűri, amelyet Náray-Szabó Gábor akadémikus, Falus András akadémikus, Koblinger László a fizikai tudományok kandidátusa, főigazgató-helyettes (Országos Atomenergia Hivatal), Radnóti Katalin főiskolai tanár, Egyed László, a Csodák Palotája igazgatója, valamint Sükösd Csaba, a fizikai tudományok kandidátusa, egyetemi docens alkotott, kilenc indulót díjazott azzal, hogy részt vehetnek a 2011. április 16-19. között, Koppenhágában megrendezendő „Science on Stage” fesztivál európai döntőjén. A nyertesek: Jendrék Miklós, a Látható hangok, hallható fények című produkció előadója, Kirsch Éva, az Atomi életképek színpadra állítója, Lang Ágota, a LEGO robotok fizikaórán című előadás készítője, Márki-Zay János, a Meghökkentő kísérletek (egyszerű eszközökkel) bemutatója, valamint Murányi Zoltán és Vida József, a Survivor című produkció előadói. Ugyancsak részt vehet a koppenhágai versenyen Piláth Károly a Játék a Wiimote kontrollerrel című produkciójával, Sebestyén Zoltán, aki a Nem élhetek kísérletek nélkül című előadást mutatta be, valamint a SEK Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium diákjai, akik az Alice Kémiaországban című produkciót vitték színre és Szórád Endre, aki a különféle gyulladási hőmérsékleteket szemléltette előadásában.