Fotó: ShutterStock.com/Pixel-Shot (illusztráció)
Hirdetés

A Mastercard közleménye szerint a hagyományosabb Valentin-napi ajándékokkal – mint például a virág vagy az ékszer – szemben a legtöbb vizsgált országban egyre népszerűbb meglepetések az élmények. A hotelfoglalások értéke például 22 százalékkal nőtt, repülőjegyre pedig összességében 13 százalékkal költenek többet ebben az időszakban (a vizsgált 53 országban összesen 2,2 milliárd dollárt). A Valentin-napi éttermi költések értéke 16 százalékkal nőtt az elmúlt három évben, 2019-re elérve a 3,4 milliárd dollárt. Ezzel szemben a hagyományos ajándékokra fordított összeg az utóbbi három évben csupán 4 százalékkal emelkedett.

Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója a közleményben kifejti: Magyarországon számottevően az utóbbi néhány évben indult be a Valentin-napi vásárlás, az elmúlt három évben 48 százalékkal nőtt a vásárlások értéke.

Tavaly február 14. előtt a magyarok 33 százalékkal költöttek többet ékszerre, mint 2017-ben, míg a virágboltokban 163 százalékkal hagytak ott többet. A magyarok 2019-ben közel 3,5 milliárd forintot fizettek ki éttermekben a Valentin-nap környékén, ami 82 százalékos növekedést jelent az elmúlt három év során. Mindent összevetve Magyarországon egyre többet áldoznak az emberek a kedvesükre Valentin-nap alkalmából, tavaly közel 12 milliárd forintot költöttek el, átlagosan 4800 forintot fejenként.

Az internetes vásárlás térnyerése Valentin-nap körül is megfigyelhető: az elmúlt három évben az online tranzakciók száma 57 százalékkal nőtt, míg a hagyományos üzletekben az egyérintéses fizetés tarol, 175 százalékkal emelkedett három év alatt.

A Valentin-nap megtervezése is egyre tudatosabbá válik. A vásárlások jellemző időpontja minden eddiginél korábbra került, az utolsó pillanatos tranzakciók száma visszaesett. 2019-ben február 11-én vásároltak a legtöbbet, míg 2018-ban még február 12-én tetőzött a készülődés, 2017-ben pedig a legtöbben még az utolsó napon, február 13-án vásároltak meglepetést.

Érdekesség, hogy míg világviszonylatban egyre korábbi időpontra esnek a Valentin-nappal kapcsolatos vásárlások, a magyarok továbbra is az utolsó utáni pillanatra tartogatták a vásárlást, a többség 2019-ben február 15-én gondoskodott az ajándékról.

A Valentin-napi költéseket vizsgáló tanulmány kifejezetten az alkalomra vásárolt cikkeket veszi figyelembe a hitel-, betéti és prepaid kártyás tranzakciók alapján.

Az idén február első két hetében 12 százalékkal többet költöttek az érdeklődők az internetes bónuszos oldalakon Valentin-napi ajándékra, mint egy évvel korábban, és a vevők ma már elsősorban nem tárgyakat, hanem élményeket vásárolnak partnerüknek.
A piacvezető Bónusz Brigád vásárlói ebben az időszakban 18 százalékkal költöttek többet élmények, szolgáltatások vásárlására, mint 2019-ben, a külföldi utazásokra fordított összegek például a tavaly február eleji időszakkal összehasonlítva 17 százalékkal emelkedtek.
Egy év alatt az átlagos vásárlás összege is nőtt, míg tavaly február első két hetében a kosárérték 7167 forint volt, addig az idén 8605 forint.
A társaság elemzése szerint minden harmadik vásárló új élményekre vágyik, 24 százalékuk pedig programötletek után kutat. Valentin-nap előtt a keresett programok között volt például az élményfestés, a wellness-pihenés, a borkóstolás és az exkluzív vacsora, míg a legnépszerűbb a fotelos mozizás.
A GKI Digital korábbi adatai szerint a teljes piacon az aktív online vásárlók száma több mint 3,2 millió volt tavaly, ők átlagosan 12 alkalommal vásároltak az interneten. A Bónusz Brigád felületein eddig 1,5 milliónyian regisztráltak és 650 ezren vásároltak, naponta mintegy 1000 alkalommal, miközben az oldalon mintegy 50 ezer látogató válogat minden nap az ajánlatok között. A társaság és a GKI Digital közös felmérése szerint az emberek 36 százaléka kifejezetten ajándékokat keres az oldalon, minden ötödik válaszadó a szabadideje eltöltésére keres ötleteket, 10 százalék pedig hétvégére programlehetőségeket. Terméket a válaszadók harmada keresett az oldalon.