Lezárult a tankönyves perek alapszakasza, amelynek során magánkiadók perelték be az Oktatási Hivatalt (OH), mivel az nem hosszabbította meg összesen 123 korábbi tankönyvük engedélyét. A hivatal törvényesen járt el, a kiadók hiába pereltek, s ezzel valószínűleg a profitérdekelt cégek tisztában voltak – mondta a Magyar Időknek Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára.

Fotó: MTI (archív, illusztráció)

Fotó: MTI (archív, illusztráció)

A napilap csütörtöki számában megjelent cikk szerint Rétvári Bence úgy értékelte, a perek alakulásából is látszik, hogy ezek a cégek csak a profitra hajtanak: összesen kilencvenkettőt nyertünk, és egy esetben veszítettünk, de várjuk a jogegységi határozatot – fogalmazott az államtitkár.

A politikus arra is kitért: kettős céljuk volt azzal, hogy a kormány a 2014-es esztendő elejétől visszavette a tankönyvellátási feladatokat. Egyrészt az, hogy megállítsák a tankönyvek árának folyamatos növekedését, másrészt pedig az, hogy egységes és magas minőségű kiadványok jussanak az oktatókhoz és a diákokhoz.

Szavai szerint a tankönyvek kiadása a szocialista kormányok időszakában évről évre drágulást, a cégeknek pedig bővülő profitot eredményezett. Míg például 2013-ban a szülők 7,2 milliárd forintot költöttek tankönyvre, addig 2018-ban már csak 1,5 milliárdot, árak tekintetében pedig azt mondhatjuk, hogy 2013 és 2016 között a teljes tankönyvállomány átlagára 23 százalékkal csökkent – fejtette ki Rétvári Bence.

Ismertetése szerint jelenleg a kilencedik osztályig nem kell fizetni a tankönyvekért, a rászorulók az érettségiig továbbra is térítésmentesen jutnak hozzájuk; összességében egymillió iskolás kapja ingyen a tankönyveket.

Mint mondta, korábban a profitorientált magánkiadók nemcsak az árak emelkedését okozták, hanem agresszív piacszerző technikákat alkalmaztak, egyre több energiát fordítottak a direktmarketingre, és egyre kevesebbet a fejlesztésekre. A pedagógusok csak kapkodták a fejüket, ahogy a cégek látogatóügynökei be akarták őket hálózni. A tanároknak nemhogy szabad tankönyvválasztási lehetőségük nem volt, de például a 4.-6.-8. osztályos diákoknak, az iskolaváltóknak új tankönyvcsaládokkal kellett megismerkedniük, ami hátráltatta őket az előrehaladásban. 

A kiadók közötti szinte átláthatatlan érdekháló eredményeképpen a diákok érdekei háttérbe szorultak, de annak köszönhetően, hogy az elmúlt években a tankönyvfejlesztés állami kézbe került, minőségi, új generációs tankönyvek jöttek létre, ami azt is szolgálja, hogy a hátrányosabb helyzetű településekre se kerüljenek rosszabb kiadványok – hangsúlyozta az államtitkár a Magyar Időknek.