Hirdetés

Ha magyar találmányokról van szó, a többségnek a Rubik-kocka jut az eszébe, pedig ma is számos fejlesztés indul hódító útjára hazánkból. Az elmúlt években a sport világában is meglódult az innováció, látványos példája ennek a hajlított pingpongasztalra emlékeztető Teqball, amelyen versenyeken a FIFA által jóváhagyott, 5-ös méretű labdával játszanak, és két évvel ezelőtt hivatalosan is sportágnak nyilvánították. A sportszergyártásnak nagy hagyománya van Magyarországon, elég csak a Dorogon hatalmas példányszámban legyártott edzőcipőkre gondolni, amelyeket pár éve élesztettek újjá egy kurrens márka égisze alatt. Ám hiába születnek versenyképes ötletek, ha kevesen lennének rá vevők. A magyar lehetőségek ugyanis annak ellenére szűkre szabottak, hogy a sportszerpiac a taorendszer bevezetése után dinamikusan kezdett fejlődni, mivel a sportegyesületek vásárlóereje megnőtt, a klubok tudtak már professzionális felszerelést vásárolni. Így bár meg lehet élni kizárólag itthon is, a sporteszközgyártók igazán jelentős profitra akkor tudnak szert tenni, ha a külpiacokon is sikeresek. Ezért indult útjára a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, az Eximbank, és a Startup Campus Inkubator Zrt. együttműködésében a SportTech Hungary Program, mely a magyar sporttechnológiai innovációk nemzetközi piaci felkészítését és a külföldön is versenyképes cégek exportjának ösztönzését tűzte zászlajára.

A jó termék külföldön is kelendő

Van már példa arra, hogy egy gyártó a HEPA támogatásával jelenjen meg egy nehéz terepnek tartott külpiacon. A BeStrong sportszereket és kültéri kondiparkokat forgalmazó Katker 2005 Kft. a Külpiaci Növekedési Támogatás segítségével terjeszkedhet az Egyesült Államokban.

A BeStrong korábban hazánk egyik legnagyobb fitneszpark- és sporteszközgyártójává nőtte ki magát, európai és globális viszonteladói hálózatuk által több mint ezer fitneszparkot telepítettek bel- és külföldön. Céljuk, hogy folyamatosan bővítsék termékpalettájukat újító és prémium minőségű termékekkel, mint a labdarúgás-specifikus parkjuk, amely nagyszerű fogadtatást kapott több európai és amerikai kiállításon, így a Be­Strong hivatalos partnere lett a Sporting Kansas Citynek. Emellett dolgoznak egy teniszezőknek szánt pályán Fucsovics Mártonnal, Illés Fanni világ- és Európa-bajnok paralimpikon úszó segítségével pedig termékfejlesztési projektet indítottak.

Fucsovics Márton

A cég a következő öt évben akkorára nőhet a tengerentúli üzletnek köszönhetően, hogy az első három európai gyártó közé is reális esélye lesz bejutni.

Korábban írtuk

Együtt indítanák be a terjeszkedést

A SportTech Hungary célja a sporthoz és sportegészségügyhöz kapcsolódó technikai vívmányok felkutatása és átfogó támogatása, az exportpotenciállal bíró vállalkozások külpiacra jutásának segítése, melyben a magyar diplomáciai hálózat jelentős szerepet vállal.

– A program a legígéretesebb hazai cégeket nemzetközi kapcsolati tőkével, láthatósággal, sikeres külpiacra lépési receptekkel és mentorációval segíti. Mindemellett feladata annak a kivételes globális kapcsolati hálónak a kiaknázása, amelyet a nemzetközi szinten is kiemelkedő eredményt elérő sportolóink építettek ki eddigi pályájuk során, valamint annak a kreativitásnak és üzleti potenciálnak a kibontakoztatása, amely a legígéretesebb hazai sporttechnikai vállalkozásokban összpontosul – mondja a Demokratának Vincze Ottó miniszteri biztos.

A program vezetője kifejezetten a diplomácia, az üzleti és a sportvilág kölcsönösen előnyös együttműködésére alapozza a terveket. A sportinnovációk népszerűsítésével a magyar sportélet, a külképviseleti kapcsolatrendszerből pedig az újító cégek és ezáltal a nemzetgazdaság profitálhatnak. A kezdeményezés szándéka az is, hogy lehetőséget teremtsen az innovációkba befektető, azt támogató sportolói közeg és üzleti kultúra megteremtésére.

– Már el is kezdődött a nemzetközileg is versenyképes újdonságok összegyűjtése, a szakmai háttér felépítése. Üzleti találkozókat szerveztünk, és népszerű magyar sportolókat kértünk fel, hogy tapasztalataikkal segítsék a programban részt vevő sportvállalkozásokat. A magyar sporttechnológia nemzetközi szinten is versenyképes, és szakszerű támogatással jelentős fejlődés előtt állhat – mutat rá Vincze Ottó.

A piacszerzés is csapatjáték

Számtalan olyan eset van – említi Freund Krisztián, a Rebound Sports Kft. ügyvezetője –, amikor önállóan kommunikálunk, de szükség esetén a HEPA – figyelembe véve egyedi kapcsolatrendszerüket – partnerként erre rá tud erősíteni. Hiszen egyedi az a kapcsolatrendszer, amit fenntartanak. Legjelentősebbnek a HEPA Partnerirodának köszönhető megkeresésünket mondanám, ami egy hozzánk hasonló cégtől érkezett. A cég találmánya egy olyan mobil-teniszpályarendszer, amelyet nyolc fővel, nyolc órán belül fel lehet építeni, játékra készen.

– Dél-Afrikában Roger Federernek volt egy jótékonysági mérkőzése, ahová mi adtunk pályát, és ezt követte az a magyar siker, amikor is a debreceni Davis-kupán mint új technológia bemutatkozott a már sokat emlegetett salakpályánk, ezután kezdődött az együttműködésünk is. Európai szinten nagyon sok helyen van pályánk, nehéz is lenne mindet felsorolni, de ha csak a legmeghatározóbbakat szeretném kiemelni, akkor Franciaországtól egészen Szerbiáig megfordultunk már, és a listánkon szerepel többek között Lettország, Lengyelország, Svájc, Németország és Ausztria is – sorolja az igazgató, hozzátéve, sokat segít nekik Fucsovics Márton mint a program sportnagykövete, illetve topjátékos: megvan a kellő tudása, tapasztalata, és szintén önmagáért beszél, hogy például egy pályaborítással kapcsolatban tőle kér tanácsot egy világelső is.

Dr. Kozma Gergely

– A hozzánk hasonló cégekre kifejezetten jellemző, hogy különböző fázisokban különböző támogatásra van szükségük, viszont a jó dolog az, hogy a Sporttech Hungary igen komplex programként ezt nagyszerűen kezeli. Egyfajta lépcsőzetességnek mondanám, ahogy működik, mert a részt vevő cégek folyamatosan a szintjüknek megfelelő támogatásban részesülnek, és azáltal építkezhetnek még hatékonyabban tovább – vélekedik dr. Kozma Gergely, a Sport For Fun Kft. tulajdonosa és vezetője. A cég interaktív játszótereket talált ki a szurkolóknak, amelyet végigjárva próbára tehetik képességeiket: milyen erősen lőnek, milyenek a reflexeik a kapuban, mekkorát ugranak, és milyen hangosan tudnak szurkolni.

– Az induláskor valószínűleg sokat segít a tanácsadás vagy egy tréning, majd amikor a szekér már szaladni látszik, leghasznosabb a HEPA-partnerirodák kapcsolataira és tudására támaszkodni. Ha ehhez párosul egy olyan vállalkozás, amely akár magától is képes talpon maradni, akkor a siker sokkal hamarabb is megérkezhet, és nagyobb lehet – foglalja össze Kozma Gergely.