Fotó: Vogt Gergely/Demokrata (archív)
Hirdetés

A tárcavezető elmondta: a vasúti pályakorszerűsítésekre és járműbeszerzésekre szánt több mint 6000 milliárd forint a hazai ipar számára is páratlan lehetőségeket teremt.

A miniszter a közlemény szerint kifejtette, hogy a kormány a közelmúltban több ágazati stratégiai dokumentum elfogadásával a vasutat állította a következő egy-másfél évtized közlekedésfejlesztési erőfeszítéseinek középpontjába. A kötött pályás infrastruktúra és gördülőállomány rendkívüli ütemű korszerűsítésének a magyar fejlesztői, gyártói és beszállítói kapacitások bővítésében is hasznosulnia kell.

A magas hazai hozzáadott értékű, exportképes gyártási képességek kiépítésével Magyarország regionális járműgyártói bázissá válhat. Az iparfejlesztési program vasúti kompetenciaközpont létesítését is előirányozza. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az egyik első intézkedésként javaslatot készít a szakirányú oktatás lehetséges helyszíneiről, eszközigényéről a felsőoktatásban és szakképzésben. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap keretösszegének megemelésével vasúti pálya- és járműfejlesztésekhez kapcsolódó célzott kutatásokhoz is forrást biztosíthat a tárca – írják a közleményben.

Palkovics László kiemelte: stratégiai cél, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává váljon. Ennek érdekében az Európa és Ázsia közötti áruforgalom minél nagyobb hányadának hazánkon keresztül kellene elérnie úti célját. E törekvés valóra váltását szolgálja a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása és kapacitásbővítése, és ezért indult meg a magyar fővárost délről elkerülő V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítése is – hangsúlyozta az ITM.

Korábban írtuk

A 2011-es alapítású GYSEV CARGO jelenleg az egyetlen állami tulajdonú vasúti áruszállító vállalat Magyarországon. A hazai tehervasúti piac második legnagyobb szereplője a kormány természetes szövetségese az ágazati célok valóra váltásában. A minisztérium és a cég közösen vizsgálják a soproni konténerterminál fejlesztésének, színvonalas közúti kapcsolata létrehozásának lehetőségét. A GYSEV CARGO alkalmas lehet arra, hogy akár az ország más részeiben működő logisztikai központok működtetésében is szerepet vállaljon – olvasható a szaktárca közleményében.

A GYSEV Zrt.-nél rengeteg sikeres fejlesztés zárult le az elmúlt években, mára már modern járművekkel, legnagyobbrészt villamosított vasútvonalakkal rendelkezik, magas szintű szolgáltatásokat biztosít a személyszállításban és az árufuvarozásban is. Meghatározott stratégiájukhoz illeszkedve rengeteg további fejlesztési tervük van: szeretnék tovább növelni szerepüket a regionális és a határon átnyúló személyközlekedésben, kihasználni és fejleszteni az áruszállítási korridorokat, és a soproni konténer terminált. Az áruszállítással foglalkozó leányvállalatuk, a GYSEV CARGO Zrt. további piaci térnyerésén dolgoznak – mondta a találkozón Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója a tájékoztatás szerint.