A pénzügyi intézményeknek a jövő héten meg kell kezdeniük az elszámolást devizahiteles ügyfeleikkel, az érintetteknek április 30-ig meg kell kapniuk a tájékoztató levelet az elszámolás és forintosítás részleteiről. A bankok felkészültek a feladat végrehajtására.

A jelzálogalapú devizahitelesek az elszámolás és a forintosítás részleteiről, míg a nem jelzálogalapú hitelek felvevői az elszámolásról kapnak majd tájékoztatást a pénzintézetektől. A tájékoztató leveleket az átlagpolgár számára is érthetően kell megfogalmazni.

Azok, akik korábban éltek a kedvezményes végtörlesztés lehetőségével, márciusban kérhetik, hogy részükre a hitelező elszámolást készítsen. Akiknek már felmondták a hitelét és követeléskezelő cégnek tartoznak, tőle kérhetik vissza a tisztességtelenül felszámított díjakat.

A pénzügyi intézmények 2015. február 1-jei fordulónappal kötelesek elszámolni a tisztességtelenül felszámított árfolyamréssel és kamatokkal, költségekkel a deviza- és devizaalapú hitelesek felé, és szintén e fordulónappal kell átváltaniuk forintra a fennmaradó tartozást.

A lezárt hitelek esetében a visszafizetést pénzben, a még élő szerződések esetében pedig a törlesztőrészletek csökkentésével kell teljesíteni. A levelekből világosan ki kell derülnie, hogy az ügyfélnek mennyi pénz jár vissza, vagy mennyit írnak jóvá tartozásából.

Mivel a bankoknak nagy tömegű adatot kell feldolgozniuk, előfordulhatnak hibák, ezért mindenkinek célszerű ellenőriznie személyes és szerződéses adatait.

Ha valaki nem ért egyet az elszámolás tartalmával, a kézbesítéstől számított 30 napon belül panaszt tehet a pénzügyi intézménynél, amely a panasz beérkezését követő 60 napon belül köteles válaszolni. A panasz elutasítása esetén az ügyfél 30 napon belül a Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti.

A bankok felkészültek a feladat elvégzésére. A K&H Bank pénteken azt közölte, hogy extra kapacitással készül a várhatóan megnövekvő ügyféligények kiszolgálására. A K&H tervei szerint március második felében számol el devizaalapú jelzáloghiteles ügyfeleivel, mintegy 200 ezer küldeményt fognak kipostázni.

Az OTP Bank közölte, komoly erőforrásokat kellett és kell átcsoportosítania az elszámolás és forintosítás végrehajtásához, a szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosításához. Mivel esetükben a peres eljárás március 1. után fejeződik be, az elszámolás végső határideje a törvényben foglaltak alapján a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. napra módosulhat, a levélküldés azonban ennél hamarabb is megtörténhet – közölték.

MTI