Fotó: MTI/MTVA (archív)
Hirdetés

Mosóczi László a Baranyát és térségét érintő közlekedési fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy az utakkal kapcsolatos fejlesztésekre 2024-ig 3200 milliárd forint jut, az összeg több mint felét a magyar gazdaság lendületes bővülésének köszönhetően hazai forrásból finanszírozzák. E fejlesztések, mondta, ezer kilométernyi új út megépítését teszik lehetővé.

Hozzátette: a kormány célkitűzése, hogy 2023-ig a megyeszékhelyek, megyei jogú városok, kiemelt ipari parkok rendelkezzenek gyorsforgalmi bekötéssel.

A kormány stratégiai célja az M6-os autópálya Bóly és az országhatár közötti szakaszának megépítése. Az európai uniós társfinanszírozással, Villány bekötésével megvalósuló beruházás építési engedéllyel és kivitelezési tervekkel rendelkezik, jelenleg már az ingatlanszerzések, kisajátítások zajlanak, s hamarosan kiírják a kivitelezési közbeszerzési eljárást is – mondta.

Kijelentette: magyar részről 2022 végéig megépíthető a szakasz, de „csak úgy lehet azt értelmesen üzembe helyezni”, ha Horvátország is megépíti a folytatását a határ túloldalán. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: az eszéki Dráva-híd készen van, az Eszék-Pélmonostor-országhatár szakasz bizonyos részeinek még a tervezése sem tudott elindulni Horvátországban.

A Pécs-Szigetvár-Barcs között tervezett M60-as gyorsforgalmi út tervezése megkezdődött, a kivitelezésről pedig az engedélyek és tervek birtokában 2021-ben hozhat döntést a kormányzat. A munka várhatóan a Pécs-Szigetvár szakasszal kezdődik, azt követi a Szigetvár és Barcs közötti rész.

Mosóczi László tájékoztatása szerint zajlik a 67-es gyorsforgalmi út Kaposvár-Szigetvár-Zaláta közötti szakaszának és az M9-es gyorsforgalmi út előkészítése is. Utóbbi kapcsán elmondta: az magában foglal majd egy mohácsi Duna-hidat, amelynek tervezési munkálatai zajlanak.

A tervezett M9-es úttal kapcsolatban Mosóczi László megjegyezte: az már a meglévő autópálya-szakaszok összeköttetését szolgálja, egyúttal lehetőséget biztosít a szomszédos országok úthálózataival való kapcsolatra is. Aláhúzta: az ország nyugati részén is zajlanak az M9-es előkészítő munkálatai, az M76-os út pedig kivitelezés alatt van.

Az M7-es és M5-ös autópálya összeköttetését szolgáló M8-as és a Komárom-Székesfehérvár-Sárbogárd közötti gyorsforgalmi út előkészítése szintén zajlik, ahogy a Kecskemét és Békéscsaba között tervezett M44-es út is fontos része lesz a közútfejlesztési intézkedéseknek; az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti 64 kilométeres szakaszát pedig a jövő héten adják át – közölte az államtitkár.

Az alsóbb rendű utak kapcsán felidézte: a 31 ezer kilométernyi úthálózat több mint ötödét felújították már 2010-től 5000 milliárd forint értékben, a munka folytatódik többi között a Magyar Falu Program keretében.

A karbantartási, fenntartási feladatokról elmondta, míg négy éve a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 50-60 milliárd forintot költött üzemeltetésre, addig manapság évi 90 milliárdot, ez pedig látszik az utak jobb állapotán is.

A vasúti fejlesztések közül kiemelte a Kelenföld-Pusztaszabolcs vonal teljes átépítését, amelynek eredményeként 2020 végére 120-160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek itt a vonatok, így a Pécs és Budapest közötti IC-k menetideje pedig akár húsz perccel is rövidülhet.

Mosóczi László távlati célnak nevezte, a déli vasút kiépítését a Debrecen-Nagyvárad-Nagyszalonta-Gyula-Békéscsaba-Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka-Baja-Bátaszék-Mohács-Pécs útvonalon, e tervvel kormánybiztos foglalkozik, húzta alá.

Megjegyezte: a pécs-pogányi reptér fejlesztése is szükséges a jövőben, hogy Baranya mind idegenforgalmi, mind gazdasági szempontból lendületet kapjon.

Vári Attila, a Fidesz, a KDNP és az Összefogás Pécsért Egyesület közös pécsi polgármesterjelöltje azt mondta, hogy a vázolt fejlesztések összhangban vannak elképzeléseivel, amelyek a baranyai megyeszékhely tág, országhatárokon átnyúló értelemben vett régióközponti szerepének megerősítésével kapcsolatosak.

Horváth Zoltán, Baranya megyei kormánymegbízott jelezte: az általa irányított kormányhivatal igyekszik a beruházásokat segíteni az engedélyeztetési, kisajátítási eljárások gyors elvégzésével.

Szekó József, (Fidesz), Mohács polgármestere arról szólt, hogy az utóbbi évtizedek legnagyobb fejlesztései valósulhatnak meg a település környékén a következő években. Az MTI érdeklődésére elmondta, a felsoroltakon kívül az új mohácsi kereskedelmi határkikötő kivitelezése is megindulhat több mint ötmilliárd forint értékben, amennyiben a kivitelezésre kiírt európai uniós nyílt közbeszerzés sikerrel zárul a következő időszakban.