Szárnyal a magyar logisztikai iparág
Repülőstart – A Hungary Airlines nyomában
Elstartolt a Hungary Airlines. Ezzel a Malév 2012-es megszűnése után először újra van magyar légitársaság. A cég első ütemben az áruszállításban erősíti meg pozícióit, közévtávon pedig a személyszállításban is piacra lép. Persze akadnak, akik firtatják, hogy a Hungary Airlines valóban magyarnak tekinthető-e.A Hungary Airlines logója a repülőgép vezérsíkjainak íveit követve Magyarország egyik nemzeti madarát, a túzokot ábrázolja. Egy másik perspektívából a nemzeti színekben pompázó madárfej egy szélben lobogó magyar zászló körvonalait adja ki. A nemzeti jelképeknél is fontosabb a tény, hogy szemben a szintén magyar illetőségű Wizzairrel, ebben az esetben a cég központja is Magyarországon van. A tulajdonos, Wu Jiang (Vu Csiang) 30 éve hazánkban élő magyar állampolgár, a dolgozók, a menedzsment többsége magyar, és a kassza is Magyarországon csörren meg. Persze egy vállalat működtetését nem érzelmi, hanem kizárólag szikár gazdasági szempontok határozzák meg.
Ezúttal egy jó kilátásokkal kecsegtető kínai–közép-európai gazdasági együttműködés tette lehetővé a magyar légiipari vállalat megalakulását. Hasonló volt a helyzet Wu Jiang fő vállalatcsoportjának, a CECZ-nek az esetében is. Magyarország régiós szerepe és a megfelelő üzleti környezet ágyazott meg annak, hogy a CECZ a közép-európai logisztikai ipar jelentős szereplőjévé váljon. Ennek ellenére a vállalat itthon gyakran kerül a belpolitikai küzdelmek kereszttüzébe, az ellenzéki sajtóban sokat sejtetően Tiborcz Istvánnal hozzák kapcsolatba, pedig politikai oldaltól függetlenül a logisztikai iparág legtöbb szereplőjével együttműködik. A Waberer’sszel hozott létre közös céget az ügyvitel egyszerűsítésére, de a projekt nem indult be, ezért a CECZ egy idő után kiszállt. Ezzel együtt a Waberer’s maga is megkerülhetetlen szereplő a hagyományos logisztikai piacon, így a CECZ-vel sok esetben partnerekként, időnként pedig versenytársként keresztezik egymás útját. A CECZ működési struktúrája lehetővé tette, hogy a cég a kínai–magyar (egyben közép-európai) gazdasági együttműködés kiemelt szereplője legyen, most pedig a légi szállítás megszervezésével vált teljessé a logisztikai ökoszisztéma.
A Hungary Airlines jogelődje a Universal Translink Airline Hungary Kft. volt. A 2020-ben alapított vállalat Európa és Kína közötti áruszállítással foglalkozott, négy év alatt 3000 sikeres repülést hajtott végre és több mint 140 000 tonna rakományt szállított le, hozzájárulva ahhoz, hogy a BUD Cargo a bécsi és müncheni repterekkel nagyjából azonos forgalmat bonyolítson le az áruszállításban. A cégben 2024 november végén a magyar állam is részesedést szerzett mint a légitársaság első repülőgépének tulajdonosa. Tudni kell, hogy az állam még a koronavírus-válság csúcsán vásárolt egy Airbus A330F áruszállító repülőgépet, amelyet sokáig a Wizz Air üzemeltetett. Ennek működtetését is átvette a Hungary Airlines.
A jövőre nézve bizakodásra ad okot, hogy a CECZ-csoport fő európai bázisaként, azon belül közép-európai elosztó központként tekint Magyarországra. A Hungary Airlines a későbbiekben a légi személyszállítás piacán is próbára kívánja tenni magát, a hírek szerint száz darab Boeing vásárlásáról írtak alá szándéknyilatkozatot az amerikai gyártó képviselőivel, a gépek leszállítását 2026-tól kezdik meg. Információink szerint a Boeing-megrendelés egy hosszú távú projekt része, a közeljövőben tehát aligha fogja felforgatni a magyar cég a nemzetközi személyszállítási piacot. Az pedig már most tudható, hogy nem szállnak be a diszkont-légitársaságok közötti öldöklő versenybe. A Boeing-vásárlás jelentősége ugyanakkor politikai szempontból is jelentőséggel bír, hiszen az együttműködés annak ellenére is létrejött, hogy – egyes félelmek szerint – a Trump-adminisztráció hivatalba lépése után az Európa és Kína közötti gazdasági együttműködés megnehezülhet.
Hogy a világpolitikai játszmák hogyan csapódnak le Magyarországon, egyelőre a jövő titka. A Hungary Airlines azonban nagy lendülettel vetette bele magát a munkába. Túlzás nélkül egy sztárigazolással kezdte meg az új brand felépítését: 2024 novemberében csatlakozott hozzájuk a kínai Clifford Hung, aki a cégvezetői feladatokat látja el a jövőben. Hung nagy megbecsültségnek örvend az aviatika világában, pályafutását pilótaként kezdte, több mint 9000 órányi nemzetközi kereskedelmi repülés van a háta mögött. A szingapúri polgári légi közlekedési hatóság szakértőjeként is dolgozott, illetve a Hong Kong Air Cargónál felelős ügyvezető, műveleti vezérigazgató, majd elnök lett. A Demokrata megkeresésére elmondta, hogy a magyar cég felkérése izgalmas kihívásnak ígérkezik. Budapestre költözése is várakozással tölti el, szereti a várost, eddigi tapasztalatai alapján pedig a magyar munkatársakkal is jól megérti magát.
– Azokat a megmérettetéseket keresem, amelyeken keresztül a képességeimet a következő fejlődési szintre emelem – összegezte Clifford Hung.
Clifford Hung egyeztette a tulajdonosokkal a cég jövőképét, az üzleti terveket. A kínai szakember ezek alapján úgy ítélte meg, hogy birtokában van mindaz a tudás, ami a Hungary Airlines irányításához és a kijelölt célok teljesítéséhez szükséges, vállalta, hogy sikerre viszi a társaság stratégiáját, amelyet a növekedésnek rendeltek alá.
– A potenciális kliensek megismerése és az egyedi értékajánlat kidolgozása a legfontosabb, hogy a Hungary Airlines kitűnjön a versenytársak közül – teszi hozzá Hung.
A hosszú távú növekedési tervek része a repülési útvonalak bővítése, a piaci részesedés növelése, a lehetséges partnerségi kapcsolatok vagy felvásárlások lehetőségeinek feltárása. Clifford Hung tapasztalatai szerint az alkalmazkodóképesség a legfontosabb, ha valaki versenyképes légitársaságot akar építeni. Mielőtt megérkezne a hírekben szereplő száz gép, a cég még üzembe állít négy újonnan átalakított Boeing 777-300-ERSF-t. Ezek a világon a legnagyobb kapacitású teherszállító gépek, így első körben a cargoportfólió erősödik.
– A légi közlekedési ágazat folyamatosan ki van téve a hirtelen változásoknak, az üzemanyagárak, a szabályozások, a gazdasági feltételek bármikor megváltozhatnak. Minden eshetőségre készen kell állni – mondja Clifford Hung.
A vezető hozzáteszi, hogy elképesztően kemény verseny zajlik a piacon, a turbulenciákból pedig csak a felkészült szereplők kerülnek ki megerősödve. Fontos a jó hírnév megteremtése, amihez hosszú távon is biztonságos és hatékony működésre és fenntartható üzleti modellre van szükség. Hogy a kitűzött magas színvonalat tartani tudják, a munkatársaknak folyamatosan képzéseken kell részt venniük.
– Szorosan együtt fogok működni a tulajdonosokkal annak érdekében, hogy mindenki tisztában legyen a szerepével, legyen szó a stratégiai döntéshozatalról, a működési felügyeletről vagy az irányvonalról – mondja Clifford Hung. Úgy látja: a magyar munkatársakkal való jó viszony külföldiként a bizalomépítésen, a kulturális különbségek tiszteletén és a megfelelő kommunikáción múlik, egyensúlyt teremtve a helyi és a globális nézőpont között.