A Műcsarnoké az első Design Management Díj
Az első alkalommal kiosztott Design Management Díjjal az alapítók azt kívánják elérni, hogy olyan hazai vállalkozásokat és intézményeket mutassanak be és ismerjenek el, akik a designt stratégiailag alkalmazzák és szakszerűen igénybe veszik a szervezet céljainak eléréséhez. A debütáló Díjat – úgy, mint a Magyar Formatervezési Díjat is – a Magyar Formatervezési Tanács kezeli.
A Design Management Díj alapítása szellemében olyan szervezeteket díjaz, amelyek – az esztétikai és formai szempontból kifogástalan design teljesítmény mellett – képesek arra, hogy a design-t szervesen integrálják működésükbe. E vállalatoknál a jó design nem esetleges teljesítménytől függ, hanem előre tervezett vezetési eszköz, amely segít a szervezet versenyképességének erősítésében, az érdekeltek igényeinek mind tökéletesebb kielégítésében és a hatékonyabb gazdálkodásban. A menedzsment részese a design folyamatnak, természetesen nem az alkotási szakaszban, hanem olyan rendszereket épít fel, hogy azok a design folyamat irányítását, mérését lehetővé tegyék.
A rangos hazai szakemberekből álló bírálóbizottság az 58 jelölt közül idén egy vállalat és egy intézmény neve mellé tette le a voksát. Az előbbi a TUNGSRAM Schreder Zrt., akinek a neve nem ismeretlen a nagyközönség számára: elég, ha csak a Szabadság híd világítási projektjét említjük. A cég elismerését többek között az indokolta, hogy belső designereket és külső designer stúdiókat is foglalkoztat a tudatos formatervezési stratégia jegyében. A Műcsarnok az intézményi kategóriában bizonyult a legjobbnak. Az Ernst Múzeumot és a Dorottya Galériát úgy integrálták az intézmény arculatába, hogy az eltérő pozicionálású szervezetek karaktere érvényesül a designban is.
A bírálóbizottság indoklása szerint a Műcsarnok tevékenysége jelentősen bővült az elmúlt években az Ernst Múzeum és a Dorottya Galéria Műcsarnokhoz való csatlakozásával. A befogadó design lehetővé teszi, hogy az eltérő pozicionálású szervezetek karaktere érvényesülhessen. Az intézmény számára a design értékalkotó, versenyelőnyt biztosító tevékenység, amelyet ugyan projektjelleggel kezelnek, de a designstratégia része a szervezet filozófiájának és üzleti tervének. A szervezet jelentős figyelmet szentel a designfolyamatnak, melynek irányításában a vezetőkön kívül a kurátorok is részt vesznek. A kiállítási design jellegzetessége, hogy annak tartalma állandóan változik, ezért erős és egységes irányítás és vezetői figyelem szükséges ahhoz, hogy hosszabb távon konzisztens maradjon.