Az autóiparban is nagyobb szerepet kapott a takarékosság és a környezetbarát szemlélet

A detroiti szervezők külön gondot fordítottak az Észak-Amerikai Autós Kiállítás történelmének bemutatásra, így a kiállított helybéli „ereklyékből” megtudhattuk, az első show idején, 1907-ben egyáltalán nem volt biztos, hogy az akkor még kezdetleges iparváros, Detroit lesz az Egyesült Államok első számú járműgyártó telepe. Jó egy évszázaddal később azonban megállapíthatjuk, hogy a Cobo Centerben megrendezett autószalon világviszonylatban is elismert mérce lett, s mintegy félmilliárd dolláros üzletté nőtte ki magát.

Mindazok a márkák jelen vannak, amelyek egy szeletet szeretnének megkaparintani az USA kifogyhatatlannak tűnő fogyasztói piacából. A hazai pálya előnye természetesen a már jól bevált amerikai nevek, a General Motors, a Ford, a Cadillac és a Chevrolet csapatát erősítette, de igen erőteljes a japán és a délkelet-ázsiai autógyártás egyre bővülő területi igénye a térségben. Így nem is meglepő, hogy az amerikai cégek keményen megküzdöttek az eredményért és a vevőkért, akiket óriási kedvezményekkel csalogattak szalonjaikba: a 2005. decemberi Red Tag Sale keretében több mint másfél millió autó kelt el, mert a General Motors márkáinál 5-8 ezer dollárt térítettek vissza autónként, amire hasonló akcióval válaszolt a Ford és a Chrysler is. A japánok és a dél-koreaiak továbbra sem szorultak engedményekre, sőt bátran áthárították a vevőkre a magasabb hajózási költségeket, ami autónként 50-150 dollárnyi drágulást jelent. Európából azonban még mindig csak az előkelőbb cégek képviseltették magukat, és több más földrészen nagy piaccal bíró márka el sem jött, például a Peugeot, a Fiat vagy a Citroën. Azonban a Cobo Center hatalmas területén így is több mint 40 stand állt, ahol a nagy autóipari cégek képviseltetették magukat és közel 700 teljesen új vagy felújított modell kápráztatatta el az odalátogatókat. A korábbi évektől eltérően nagyobb szerepet kapott a takarékosság és a környezetbarát szemlélet. Az emelkedő üzemanyagárak miatt nagy várakozás előzte meg a Volkswagen-Audi konszern által beharangozott új BlueTec környezetbarát dízelmotort, amivel az USA piacára kívánnak betörni. A rengeteg európai szemmel tucatáruként minősíthető amerikai autó nevét felsorolni kár volna, mivel kontinensünk nem esik az érdekeltségi körükbe, de érdemes odafigyelni azokra, amelyek Opelként, Fordként vagy más márkanéven, például Cadillacként nálunk is megjelenhetnek. Ilyen volt az itt debütáló Cadillac CTS, amiből valószínűsíthető az európai változat, vagy a sebesség szerelmeseinek örömére a Dodge Viper 600 lóerős változata. Az idei kiállítás sztárja, a szalon legdrágább autója egy 435 lóerős Rolls-Royce Drophead Coupe fantázianévre hallgató álomautó volt. Budai Richárd