Hirdetés
Sajdik Ferenc

Macskaköves utcák, ábrándos arcú szentek és mosolygó angyalok kőbe faragott szobrai, barokk polgárházak és magasba nyúló templomtornyok: Vác több évszázados múltat őrző meseváros, nem véletlen, hogy Sajdik Ferencnek, a magyar karikatúra egyik legismertebb képviselőjének művei éppen e regényes környezetben találtak otthonra. A 92 éves mestert a városhoz Papp László műgyűjtővel kötött barátsága fűzi, akivel Duna-parti sétái során ismerkedett meg, és akinek galériájába feleségével oly gyakran betért.

Papp László sokáig Mosolytár néven állította ki a Sajdik alkotásait, Vác városa azonban 2020-ban úgy döntött, a gyűjteményt megvásárolja, és a barokk főtér egyik régi épületében, az egykor fogadóként működő Pannónia-házban helyezi el. A közel kétszáz darabos kollekcióban képzőművészeti alkotások, miniszobrokkal ellátott háromdimenziós pasztellportrék, akvarellek, grafikák, versillusztrációk egyaránt helyet kaptak.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

Színe és fonákja

A Sajdik Gyűjtemény az a hely, ahol az ember fülig érő szájjal sétál végig akkor is, ha rossz kedvvel érkezett. Sajdik Ferenc művei, legyenek azok akvarellek, különleges táblaképek, grafikák, a magyar karikatúra történetének legszebb pillanatait idézik. Térbeli portréin a történelem, a művészet ismert személyiségeit a rájuk jellemző karakterjegyekkel ábrázolja, mindegyikhez egy-egy zseniális vizuális poént illesztve. Szép Ernő francia kártyákkal díszített portréján melankolikusan kesereg: „Kérem, én még nem játszottam…”; Agatha Christie, a krimi királynője kulcslyukon át kukucskál ki a képből, míg a gyilkos a képkeret szélén rejtőzködik; François Villon pedig a Faludy-összesre vigyorog ábrándosan.

Michalik Judit

– Sajdik Ferenc 92 éves, és a mai napig aktívan dolgozik, nem is keveset. Legutóbb pár hete járt nálunk, mikor a bázeli Karikatúra- és Képregénymúzeumban is kiállított Bolondok című művének egy variációját a gyűjteménynek ajándékozta – meséli Michalik Judit, a Sajdik Gyűjtemény vezetője, aki kollégáival rendszeresen tart tárlatvezetéseket, rendhagyó irodalomórákat a kiállításon. A Bolondok című alkotás eredetileg a hetvenes évek közepén készült, és Nyugat-Berlinben, több mint ezer pályamű közül Grand Prix-t nyert. A képen két, egymást ostromló vár látható, ám míg a várnép egymást gyilkolássza a legválogatottabb eszközökkel, addig az egyik vár kapujában a rivális várurak udvari bolondjai kedélyes beszélgetésbe feledkeznek. A téma örök szimbóluma az értelmetlen ellenségeskedésnek, ami éppúgy igaz a hidegháború éveire, mint a mai világpolitikai helyzetre.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

Michalik Judit szerint Sajdik Ferenc a magyar karikatúra egyedi képviselője, egy kicsit talán kívülálló is. Nyomdászként végzett, autodidakta módon tanulta a szakmát; a Ludas Matyiban, a népszerű vicclapban a hatvanas évektől közölte rajzait, egészen annak 1992-es megszűnéséig.

– Míg a karikaturisták nagy része maró gúnnyal, már-már kíméletlenül kifiguráz, addig Sajdik művei sosem bántóak: úgy ábrázolja az embert, az adott élethelyzetet, a világot, hogy magát is beleérti, megmutatva, ilyenek vagyunk mi, esendő emberek – magyarázza a gyűjtemény vezetője, hozzátéve, hogy Sajdik munkáin átsüt a műveltség, humora sosem alpári, mindig igényes és intellektuális. Michalik Judit hozzáfűzi, a karikatúra egyébként is több annál, mint egyszerű gúnyrajz, inkább szerteágazó, sokféle műfajban megjelenő ábrázolásmód, amire kiváló példa többek közt Karinthy Frigyes Így írtok ti című műve is.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

Városmesék

Az életműben Budapest és Dunakeszi mellett Vác mindennapjait, múltját bemutató képek is helyet kapnak. Ez utóbbiakat Papp László kérésére készítette a mester: az alkotásokon megjelennek az egykor itt élő, a városhoz kötődő neves művészszemélyiségek – Munkácsy Mihály, Czóbel Béla, Lotz Károly –, sőt, a közkedvelt helyi történelmi anekdoták is, mint például a XIX. századi Vác–Budapest vasútvonal megnyitásának ünnepsége, vagy Mária Terézia látogatása. Ez utóbbi történet szerint a Habsburg-uralkodó a váci püspök meghívására érkezett a Duna-parti városba. A vizit híre igencsak felpezsdítette a várost, hatalmas építkezések kezdődtek, ekkor épült fel a Diadalív – amit a helyiek csak Kőkapunak hívnak –, és nyerte el a főtér barokk arculatát. A látogatás idején azonban valaki Mária Terézia előtt elkottyantotta, hogy a sebtében felépített Diadalív nem áll túl biztos lábakon. Sajdik képe azt a pillanatot ábrázolja, mikor a királynő hezitál, vajon biztonságos lenne-e átkelnie az építmény alatt, vagy sem. Egyik inasa mindenesetre a palást uszályán toporog, nehogy eszébe jusson a menetnek elindulni.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

E humoros történelmi tabló is példája annak, hogy Sajdik szinte minden figuráját egyéniséggel ruházza fel; érdemes megfigyelni a tömegben bámészkodó változatos karaktereket. Sőt, nemcsak az emberek, az állatok is valódi jellemek: kedvencei talán a madarak, a kissé kövérkés, görbe lábú, tollas jószágok, az olykor behemót vagy éppen két lábon álldogáló, vigyorgó kutyák. Az állatok afféle aiszóposzi karakterek, hol főszereplőként, hol mellékszereplőként bukkannak fel a komplett történeteket sűrítő képeken.

– Sajdik technikája különleges, nehezen fejthető meg, hogy építi fel a kompozícióit: a portrérajzolásnál általában a tekintet kidolgozása a legutolsó mozzanat, Sajdik ezt készíti el legelőször. Ő maga is gyakran meséli, hogy semmit nem tud kétszer ugyanúgy lerajzolni. Képein ráadásul nincs egy egyenes vonal, és hiába keresnénk az alakjain anatómiai pontosságot. De nincs is szükség rá: ösztönös művész, aki a belső világából dolgozik, ezért is lesz minden műve annyira egyedi, annyira „sajdikos” – véli Michalik Judit.

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor
Fotó: Demokrata/Vermes Tibor

Picúr, megvárhatlak?

Legismertebb munkái azonban mégiscsak a rajzfilmjei, e televízióban sugárzott meséken generációk nőttek fel. A hetvenes években ismerkedett meg Csukás István meseíróval, közös munkájuk eredményeképpen olyan karakterek születtek, mint Gombóc Artúr, Pop Pom, a Nagy Ho-ho-ho-horgász, a Bátor Tintanyúl vagy sokak nagy kedvence, a Főkukac, aki végső soron Sajdiknak köszönheti az életét. Csukás István meséjében a Főkukacot a Nagy Ho-ho-ho-horgász eredetileg a horgára tűzte volna, ám a rajzoló úgy vélte, hiba volna meggyilkolni szegény kukacot, inkább kapjon egy vastag derékövet, és azzal ugorjon fejest a vízbe. Michalik Judit tapasztalatai szerint Sajdik Ferenc rajzfilmes munkáit a kamaszok is legalább annyira szeretik, mint a kicsik. A rendhagyó irodalomórákon pillanatok alatt belefeledkeznek Pom Pom vagy Gombóc Artúr meséibe, ami talán a cseppet sem agresszív, esendőségükben szerethető, vidám karaktereknek köszönhető, és persze Csukás tüneményes történeteinek is.

Az életműben mindemellett a több mint háromszáz könyvillusztráció, megannyi reklámfilm – ki ne emlékezne a bontottcsirke-reklámra? – is jelentős részt foglal el.

Korábban írtuk

Sajdik Petőfi számos művéhez, így többek között A helység kalapácsa című elbeszélő költeményhez is készített illusztrációkat. A rajzok hangulatukban, humorukat tekintve tökéletesen hozzák Petőfi tréfás mesélőkedvét. Ezek június 14-ig láthatók a Sajdik szerint Petőfi című időszaki kiállításon. A Petőfi-emlékévhez kapcsolódóan jelent meg tavaly a Vivát Petőfi! című kötet is, amely a költő kalandos életét, utazásait örökíti meg. Érdekes egybeesés, hogy abban a váci Pannónia Házban látható a kiállítás, amely egykor fogadóként működött, és ahol vándorszínészként maga Petőfi is megfordult – sőt, Vácon született az Anyám tyúkja című költeménye is.