Fotó: Demokrata/Vermes Tibor
Bolvári-Takács Gábor
Hirdetés

Bolvári-Takács Gábor, az MTE rektora kiemelte, az elmúlt öt évben megtorpant az együttműködés a táncművészeti egyetem és a Magyar Állami Operaház között, holott évtizedeken át összhangban működtek együtt, így többek közt az egyetem hallgatói az operaház színpadán szerezhették első színpadi gyakorlatukat. Jelenleg folynak a tárgyalások a jövőbeni együttműködésről. Az egyetem rektora hangsúlyozta: fontos, hogy mindkét intézmény elismerje, közös felelőssége van az utánpótlás-nevelésben. A két intézménynek egyelőre sikerült megállapodnia, hogy 2020-ban az Erkel Színházban tartják az MTE végzős növendékeinek vizsgaelőadását. További megállapodás reményében tárgyalások folynak többek mellett a szakmai gyakorlatok, a főpróbáknak és az előadásoknak az egyetem növendékei számára biztosított látogatásával kapcsolatban és a hallgatók ösztöndíjas lehetőségei kapcsán is. 

Az MTE és a Budapesti Operettszínház között kötött stratégiai együttműködéssel kapcsolatban Kiss-B. Attila, a Budapesti Operettszínház főigazgatója kiemelte, a két intézmény együttműködése fontos, hiszen az operettszínháznak szüksége van táncos utánpótlásra, az egyetem növendékeinek pedig színpadi gyakorlatra. 

Fotó: Demokrata/Vermes Tibor
Kiss-B. Attila

Ifj. Harangozó Gyula Kossuth-díjas táncművész, koreográfus leszögezte: a Bécsi Operában korábban sikerrel játszott Diótörőjének alapján új, látványos előadást kíván színpadra állítani a Budapesti Operettszínházban, amely mai, kortárs mesefigurákkal hozná közelebb a darabot a gyerekekhez, megőrizve annak klasszikus értékeit is. Az előadássorozat december 20-án indul, amelyben az egyetem mintegy félszáz növendéke és hallgatója részt vesz majd. 

Az MTE és az Operettszínház között történt megállapodásnak köszönhetően az idei klasszikus balettművész szak végzőseinek vizsgaelőadására ugyancsak a Budapesti Operettszínházban kerül sor június 29-én. Barna Mónika főiskolai docens, valamint Szakály György egyetemi tanár évfolyamvezető balettmesterek a sajtótájékoztatón elmondták, először lesz látható itthon a vizsgakoncert részeként Pugni-Petipa Esmeralda című darabja, amely Barna Mónika szerkesztésében szvitszerűen kerül színpadra, lehetőséget adva a hallgatóknak, hogy megcsillogtathassák technikai tudásukat, művészi képességüket. A koncert második része klasszikus és modern koreográfiákat tartalmaz – köztük ősbemutatóként Kalmár Attila Kötelékek című koreográfiája –, míg a harmadik részben Igor Kirov, a Horvát Nemzeti Balett Split társulat balettigazgatójának Untold story című táncműve komoly kihívás elé állítja a szereplőket – az egyetemi képzésben külön hangsúlyt fektetnek arra, hogy a növendékek a klasszikus balett mellett a modern táncműfajokban is otthonosan mozogjanak, éppen ezért minden évben egy-egy neves kortárs koreográfust hívnak meg közös munkára. 

A sajtótájékoztatón jelentették be: az MTE szeptembertől a balettművész-utánpótlás érdekében Előkészítő Balett Stúdiót indít 4-11 éves korú gyermekek számára, hogy bevezesse őket a tánc világába, nem titkolva azt sem, hogy egyfelől a tehetséges gyerekeket a professzionális művészképzés felé orientálja, másfelől pedig a tánc iránt érdeklődő, a táncművészetet értő és kedvelő fiatalokat neveljen. A program szakmai felügyelője Macher Szilárd intézetigazgató, egyetemi tanár, míg szakmai vezetője Szitt Melinda balettmester.