Hirdetés

A lengyel plakátművészet mindig is világhírű volt. Azzá tette a készítők ötletessége, szellemessége, grafikai igényessége és az, hogy sohasem idegenkedtek az avantgárd képzőművészet ízléssel és mértékkel adagolt elemeitől.

A dolgok azonban változnak, a fiatal lengyel grafikusnő, Ola Niepsuj budapesti kiállításából is látható, mekkorát lépett előre a műfaj. Niepsuj sincs híján ugyan a hagyományos szellemességnek, de szívesen játszik a geometriai formákkal, és gyakran kísérletezik a betűkkel mint grafikai elemekkel is: modern, kollázsszerű közegbe helyezi őket, amelynek létrehozásához már digitális technikákat is használ.

Niepsuj bátorságát, művészetének újszerűségét számos díj igazolja, és azért mindig akad egy-egy munkája, ami direkt és látványos módon utal vissza hazája plakátművészetének hagyományaira – e műveken elsősorban a rajzosság és szellemesség kerül előtérbe. Ilyen például az a hímzett konyhai falvédőt ábrázoló filmplakátja, amelyen a szokásos népi bölcsességek helyett csillagok, különböző égitestek és egy szkafanderbe öltözött emberi alak látható: az első lengyel a Marson.