Hirdetés

A zenekar roppant nehéz helyzetbe került 2019-ben, amikor a két alapító tag közül Marie Fredriksson elhunyt. Bárkivel pótolja is a társa, kettős fogadtatásra számíthat: ha külsőleg és hangjában hasonlít, jellegtelen másolatnak, ha mindkettőben eltér, akkor viszont oda nem illőnek tartják majd a régi rajongóik. Ebben az esetben – ahogy az angolszászok mondják – igen vékony jégen kell egyensúlyozniuk a jövőben.

Lena Philipsson azonban úgy tűnik, képes teljesíteni ezt az embert próbáló feladatot, hiszen nem volt ismeretlen Gessle számára, már 1986-ban találkozott vele, dalt is írt neki. Idei ausztrál fellépéseiket elnézve nem játssza túl magát, a napjainkban oly gyakori mesterséges kényeskedés helyett inkább őszinte érzelmek jellemzik. A világ szemében sem ismeretlen tehetség, hiszen 2004-ben Svédországot képviselte az Eurovíziós Dalfesztiválon. Ugyanakkor nincs vele készült Roxette-dal.

Az Abba után második legsikeresebb, duóként pedig az első svéd együttes története 1978-ban kezdődött, amikor Per Gessle és Marie Fredriksson megismerkedett. Mindkettejük mögött volt már zenei tapasztalat, saját lemez, dolgoztak is együtt, mielőtt hivatalosan társultak volna. A Roxette elnevezést a gitáros hozta, a brit Dr. Feelgood nevű kocsmarockbanda számából kölcsönözte, amelynek szövege egy ilyen nevű lányról szólt. Tisztázatlan, hogy miért éppen ettől a csapattól kapott ihletet, hiszen a kettejük stílusa fényévekre volt egymástól, de lehet, hogy éppen ezért.

Az új alakulat 1986-ban megjelent első közös albuma nem hozta ugyan lázba az EMI kiadó német leányvállalatát, mégis javasolta, hogy írjanak valamit a következő év karácsonyára. Ekkor született a szeretetünnep hangulatához illő, az azt egyedül eltöltőket megszólító, csodálatosan megénekelt It Must Have Been Love (Christmas For The Broken-Hearted), ami ennek ellenére egyáltalán nem nyerte el a megbízó tetszését. Egészen 1990 márciusáig, amikor a Julia Roberts és Richard Gere főszereplésével készült Pretty Woman (Micsoda nő!) című film egyik dalaként meghódította a világot, és az amerikai sikerlisták élére került.

Korábban írtuk

A kettős történetének nem kevésbé érdekes színfoltja a fentebb említett előtt megjelent Look Sharp! album, amelynek egyik, azóta minden koncerten eljátszott felvételét akkoriban éles kritikával fogadta a sajtó. Ez volt a Listen to Your Heart (Hallgass a szívedre!), ami egyfajta himnuszként rögzült, és nem csak a fiatalok körében! Nem véletlen, hogy Gesslét már régóta hidegen hagyja, hogy sok kritikusa annak idején szemétnek tartotta, miközben az egész világot meghódította. Következésképpen nem csoda, hogy ettől kezdve már a kiadó sem akadékoskodott velük. A világ a lábaik előtt hevert. Felléptek a Wembley Arénában, a cannesi Midem Fesztiválon, a Sydney-i Operaház lépcsőin, 2003-ban pedig a svéd király tüntette ki őket nemzetközi teljesítményükért.

Per Gessle és Marie Fredriksson utolsó, találó elnevezésű közös albumát – Good Karma – már az elmúlás előérzete hatotta át, nem véletlenül készült részletekben, két év alatt. A címadó szerzeményhez forgatott klip jelenetei a főszereplők jó sorsát – a cím fordítása – mutatja, de ha vannak is ritmusosabbak a tizenegy felvétel között, többségüket egyfajta visszafogottság jellemzi. A 2016 májusában Budapesten tartott koncertjükön e sorok írója is látta, hallotta, hogy a szomorú végkifejlet elkerülhetetlen. A közönség azonban nem akarta tudomásul venni, és úgy fogadta őket, mintha minden rendben volna, és már készülhetnének a következő viszontlátásra. A rideg valóságra végül az döbbentett rá mindenkit, amikor a körutat le kellett állítani, majd 2019-ben az énekesnőnek saját karmája szerint végleg el kellett hagynia a földi világot. Milliónyi rajongója mellett a magyar származású, Svédországban élő zongorista-szövegíró férje, Mikael Bolyos és két gyermekük gyászolta, saját Facebook oldalán Orbán Viktor is elbúcsúztatta.

Szerencsére azonban Mikael felvette Marie 2014-es szólóturnéjának minden koncertjét, amelyekből végül stockholmi fellépését választotta, hogy albumot jelentessen meg belőle. Az ilyenkor szokásos utómunkálatokra azonban nem maradt idő, mert kezdődött a Roxette utolsónak bizonyult koncertsorozata, amit feleségének súlyosbodó betegsége miatt meg kellett szakítani. Egy évvel később már saját szívműtétje, majd hosszas lábadozása okozta a lemez befejezésének csúszását 2019-ig, akkor viszont felesége halála és a gyász évei tették lehetetlenné a folytatást. Végül csak 2024 decemberében jelenhetett meg a Live från Circus című hanglemez mindössze ezer példányban, amelynek utánnyomását nem tervezi.

Dél-Afrika és Ausztrália után Európában a Budapestet is érintő Roxette In Concert turné műsora általában húsz dalból áll, amely átfogja a teljes életutat. Még nem tudható, hogy a koncertsorozat a többi földrészen is folytatódik-e, de ha ez lenne a végső búcsú, akkor a hivatalos elköszönést a bolygó minden szegletén élő híveik megérdemelnék. Egy biztos, a könnyűzene folyamatosan változó világában a jövőben is nagy szükség lesz a Roxette zeneiségéhez hasonló számokra, korhatári megkötések nélkül hallgatható dalszövegekre, összekötő magyarázatokra, közvetlenségre.