Zsolnay remekművek és szecessziós csodák a ResoArt Villában
Holdfény és hajnalpír
Lángoló vörös, ragyogó zöld és a hold ezüstös csillogása: a természet titokzatos fényei, színei jelennek meg a Zsolnay gyár századfordulón készült eozinmázas kerámiáin. Aki vonzódik a korszak iparművészetéhez, annak érdemes ellátogatnia a Városligeti fasoron álló, szecessziós stílusú ResoArt Villába, ahol unikális darabokkal, egészen pontosan hatvan Zsolnay műtárggyal bővült a Liget Budapest Projekt programkínálatában látogatható Zsolnay kiállítás.A Városliget szomszédságában álló ResoArt Villa a város egyik lenyűgöző szecessziós épülete. 2023-ban teljeskörű rekonstrukción esett át, majd 2024 nyarán homlokzati frissítést kapott, így ma már újra teljes pompájában láthatják a látogatók a Kőrössy Albert Kálmán által 1899-ben tervezett villát, amelyen a szecesszió magyaros irányvonala keveredik a korszak uralkodó nemzetközi stílusjegyeivel.
Az épület a Róth Miksa tervezte ólomüveg ablakokkal, az épület formáit szinte meglágyító kanyargó, kecses vonalaival, burjánzó indáival, a művészet allegóriájának oromdíszével, a beltér kecses üvegajtóival, díszítményeivel, a lépcsőházban felfutó Hochmann József lakatosmester kovácsoltvas korlátjával maga a megtestesült századforduló. A hely szelleme pedig kötelez: itt látható az ország egyik legnagyobb Zsolnay-kiállítása, amely most újabb hatvan Zsolnay alkotással bővült.
A gyűjtemény gerincét a Zsolnay gyárban, az 1870-es évek közepétől a századfordulóig tartó historizmus ideje alatt készült műtárgyak alkotják: az 1878-1885 közötti időszak a Zsolnay első aranykoraként vonultak be a művészettörténetbe. Ezen felül jelentős a kibővült szecessziós gyűjtemény, és azért, hogy minél szélesebb keresztmetszetét mutassák be a szecesszió művészetekre gyakorolt hatásának, a díszkerámia, az üvegművészet, az ötvösművészet, az építőművészet és a festészet mellett most már a műbútorkészítés terén kimagasló Thék Endre tálalója is hirdeti a korszak szellemiségét.
„A műgyűjtés szenvedély”
Szabó András műgyűjtő és az általa alapított ResoArt Alapítvány 2023 őszén tette közkinccsé, és a Liget Budapest Projekt kulturális kínálatában látogathatóvá magángyűjteményét. Az elmúlt közel másfél évben a ResoArt Villa a városligeti kulturális negyed meghatározó részévé vált. Szabó András emlékeztetett: kiemelten fontosnak tartják méltó pompájában megőrizni ezt a gyönyörű épületet az utókornak. A Zsolnay kiállításról a gyűjtő úgy összegzett, annak bővítése mérföldkő, hiszen a gyűjtemény nemcsak művészettörténeti jelentőséggel bír, hanem a művészetek fejlődését és a gyűjtés iránti szenvedélyt is tükrözi. Az új anyagok bemutatásával a látogatók mélyebb bepillantást nyerhetnek Zsolnay Vilmos és a Zsolnay-gyár hatására, amely a korszak iparművészetének egyik legfontosabb szereplője volt. Költő Magdolna, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának elnöke szerint a gyűjtemény a Zsolnay család tehetségéről is mesél, amely százötven éve létrehozott egy olyan magyar márkát, amely ma is világhírű, és a nevéhez kötődnek a világ nagy aukciós árverésein gazdát cserélő legkeresettebb tárgyak.
Misztikus fények
Pap Csaba, a ResoArt Alapítvány kuratóriumának tagja elmondta, a gyarapodó gyűjtemény tárgyai teljesebbé teszik az összművészeti élményt. Kiemelte a közelmúlt egyik szerzeményét, Thék Endre szecessziós stílusú tálalószekrényét: Thék korának zseniális iparosa, a minőségi bútorgyártást meghonosítója volt, aki a századforduló művészeti életének jelentős képviselőivel is jó kapcsolatot ápolt. Egy anekdota szerint fiatal asztalosinasként Békéscsabán dolgozott, ahol Munkácsy Mihály lett közeli barátja. Életükben, művészetükben pedig nemcsak Békéscsaba jelentette a közös pontot, hanem a művészeti élet központja, Párizs is. Pap Csaba hozzátette, a Zsolnay-gyár termékeit a technikai újítások tették egyedivé és utánozhatatlanná: a porcelánfajansz, a pirogránit és az eozinmáz – a fémes fényű máz küllemében is teljesen újszerűvé és egyedivé, egy kicsit misztikus megjelenésűvé is varázsolta a Zsolnay kerámiákat.
Licitpárbaj Lunáért
A gyűjteménybe került különleges darabok között található az Egyesült Államokból hazaérkező, Apáti Abt Sándor szobrász és keramikus terve, a „La Luna”, amely egy csukott szemű, holdfényben álmodozó női figurát ábrázol, a halál és újjászületés, a termékenység és teremtés római holdistennőjét, egyben a nőiességről vallott szecessziós felfogás ideáját. A Zsolnay gyár ezen emblematikus darabját tavaly sikerült az alapítványnak megszereznie, mégpedig egy Egyesült Államokbeli aukción, egy komoly licitpárbaj eredményeképpen.
A ResoArt Villában látható kiállítás a Zsolnay-gyár gazdag történelmi örökségét mutatja be, az 1870-es évektől a II. világháborúig. A tárlat különleges darabjai között olyan alkotások szerepelnek, mint Zsolnay Teréz magyar népi motívumokkal díszített vázái, Zsolnay Júlia madarakat ábrázoló táljai, vagy Sikorszki Tádé által tervezett dísztárgyak, amelyek tökéletes példái a Zsolnay-család művészi sokszínűségének.
A szecessziós időszakot bemutató teremben találkozhatnak a legújabb ritkaságokkal a látogatók. Ritkán fellelhető szecessziós darab Dařilek Henrik tálja, amelyen a témát, a természetben álló férfialakot, az ólomüvegkészítés technikáját imitáló kontúrvonalak emelik ki.
Több új műtárggyal bővült az „elbűvölő” Mack Lajos munkáit bemutató vitrin, mint a szerelmespárral díszített váza vagy a habok közül előbukkanó sellőt ábrázoló lámpatest.
Zsolnay Júlia terve a dátummal ellátott és szignált váza, amelyen művésznő már a szecesszió szellemében ábrázolja a vázatesten körbefutó virágmotívumokat.
A Zsolnay család harmadik generációjához tartozó Mattyasovszky-Zsolnay László, aki festőművészként is ismert volt, gyáralapító nagyapja emlékére készítette a madárkoponyákkal díszített vázát. Nikelszky Géza – a Szent István teremben végzett munkája mellett – a modern felfogású magyaros terveivel örökítette meg nevét a gyár művészettörténetében, népi szecessziós alkotásai különleges színfoltot jelentenek a többnyire fémesen csillogó eozinmázakkal fedett szecessziós tárgyak között.
Az 1870-es évektől az 1890-es évek közepéig tartó időszakot bemutató termek is számos újdonsággal bővültek, ilyen például a szív alakú, faágon ülő madarakkal festett tál, egy különleges pávás motívumokkal díszített váza, Kaldeway Kelemen vadászjelenetet ábrázoló tálja vagy a rokokó sorozathoz tartozó, plasztikus virágokkal díszített, áttört kaspó.
Az új kiállítás megnyitása alkalmából jelent meg A Gyűjtő Háza – Barangolás a ResoArt Gyűjteményben című album, amely a gyűjtői szenvedélyének és művészeti gyűjteményének történetét meséli el.
Fotók: ResoArt Villa; épületfotó: Glázer Attila, műtárgyfotó: Áment Gellért, enteriőr és portré fotók: Mohai Balázs.