Közép-európai intrikák és amerikai popkultúra – Hunyadi Mátyás szembenéz a trónnal
Hunyadi Mátyás útja a hatalomba
A Juhász–Szente–Galambos trió által jegyzett A trón hollywoodi ihletettséggel és filmes dramaturgiával meséli újra a Hunyadiak történetét. A musical látványos és mozgalmas – kidolgozott karakterrajz és történelmi hűség ugyanakkor nem feltétlenül jellemzi. Ezzel együtt szerethetően és hatásosan adja elő azt az egyébként ismert történetet, hogy egy esélytelennek tartott fiú rátalál élete feladatára és felnő hozzá, innen nézvést tehát jól sikerült.A Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban látható új magyar musical, A trón ugyanúgy a Hunyadiak korába visz minket, mint a Bán Mór regényfolyamából készült, tízrészes tévésorozat, de nem a törökverő János, hanem fiatalabb fia, Mátyás útját követi nyomon.
A Juhász Levente–Szente Vajk–Galambos Attila szerzőhármas zenés darabja a nándorfehérvári csata előestéjén kezdődik. Garai László nádor lánya, Anna ekkor közli a harctól távol maradó, az összecsapás végkimenetele miatt aggódó egybegyűltekkel, hogy látomása volt, amely elárulta neki: nemcsak Hunyadi János távozik az élők sorából, méghozzá rövid időn belül, de Cillei Ulrik, Hunyadi László, sőt, Ladislaus, vagyis V. László király is – és Mátyás lesz az utóda. A hallgatóság annak tudja be mindezt, hogy a lány szerelmes Mátyásba, csakhogy a fejlemények igazolni kezdik a szavait…
A trón tehát a nándorfehérvári diadal (1456 júliusa) és a Mátyás királlyá választása (1458 januárja) között eltelt másfél esztendő eseményeit veszi alapul, amelyek címszavakban a következők: Hunyadi János halála; V. László ígérete, miszerint megkíméli a riválisának tekintett Hunyadi László életét; a király esküszegése, vagyis Hunyadi László lefejeztetése; Mátyás prágai fogsága; V. László halála; Mátyás királlyá választása.
A mű az alapok tekintetében tartja magát a forrásokban feljegyzett eseményekhez, ám ha a részletekről van szó, nem feltétlenül pontos. Mátyás például alig tizenhárom éves volt, amikor édesapját elragadta a pestis – a musicalben viszont a húszas éveinek közepén járhat. Garai Anna és V. László szintén idősebbek a darabban, mint a valóságban voltak a számukra sorsdöntő 1457-es évben.
De egyéb eltérések is akadnak: ha van ember, aki nélkül Mátyás nem lett volna király, az a nagybátyja. Szilágyi Mihály vagyonának, érdekérvényesítő képességének – és persze katonai erejének – döntő szerepe volt abban, hogy trónra léphetett, ehhez képest Szilágyi még csak nem is szerepel a musicalben!
Továbbá: az, hogy Garai Annát és Mátyást plátói szerelem fűzte volna össze, kevéssé valószínű: a lány Hunyadi László jegyese volt, csak az idősebb fivér lefejezése után vetődött fel, hogy Mátyáshoz adják, és akkor sem a kettejüket összefűző érzelem, sokkal inkább a Szilágyi–Hunyadi-, valamint a Garai–Újlaki-liga között létrejött hatalmi alku következtében. A darabban ugyanakkor egyik körülményről sem esik szó.
Végül: V. László haláláról sokáig csakugyan úgy tartották, hogy mérgezés okozta – még ha nem is úgy, ahogy a musical bemutatja –, ám azóta igazolást nyert: fehérvérűség, vagyis leukémia végzett vele.
A trónt tehát nem lehet történelmi hitelességre törekvő alkotásnak tekinteni – igaz, egy musicalnek nem is feltétlenül dolga, hogy ilyen legyen. A darab végső soron zenés kalandregénybe ágyazott fejlődéstörténet: annak állomásait mutatja be, hogy Mátyás – kezdeti hitetlenkedését, ódzkodását feladva – elfogadja a sorsát, tudomásul veszi, hogy feladata van, és eltökéli: mindent megtesz azért, hogy jó király váljon belőle.
A mű ihletője csupán részben a magyar história. A fennmaradó részt jól érezhetően különféle amerikai popkulturális alkotások teszik ki, például a Disney-féle animációs filmek vagy a Trónok harca. A musical egyes szereplői éppen olyan elszántan küzdenek a hatalomért, mint Westeros nagyobb családjainak képviselői ez utóbbi regényfolyam köteteiben (és persze a belőlük készült HBO-sorozatban). A darab címét adó uralkodói szék eltéveszthetetlenül a Vastrónt idézi, míg a széria egyik megállapítása – „A káosz egy létra” – csaknem változtatás nélkül beépült az egyik dal szövegébe.
A Trónok harca-áthallásokhoz a musicalnek kvázi fantasy jelleget kölcsönző színpadi megoldások illeszkednek: V. Lászlót a neki jutott első és utolsó dalban démonok veszik körül – megbéklyózva, ide-oda rángatva őt –, Garai nádor egy ponton megelevenedett kígyók gyűrűjében találja magát, a Hunyadiak címerállata, a holló pedig diadalmas égi segítőként jelenik meg, akár egy megelevenedett totemállat.
És hogy mindez milyen egyéb benyomásokkal társul? A Kovács Yvette Alida által tervezett jelmezek elevenné teszik a szóban forgó kort, Rákay Tamás díszlete pedig ugyanolyan kifejezően jelenít meg várudvart és börtönt, mint a templombelsőt. Juhász Levente zenéje hol rockos, hol olyan, mintha a kereskedelmi rádiók kínálatából kívánna ízelítőt adni.
Az első felvonás legemlékezetesebb dala talán az, amelyben a Mátyás védelmével megbízott szerzetes, Petrus kifejti: a népet meg kell kérdezni arról, milyen királyt szeretne. Valamint az, amelyben Garai nádor az ellenfeleire lesújtó kígyóként jellemzi magát. A második felvonásból további kettőt lehetne említeni: a börtönben raboskodó Mátyás elfogadja a sorsát, később V. Lászlóval és Garai nádorral előadja a „Nincs visszaút” megállapítással jellemezhető tercettet. Az utolsó szám ugyanakkor egyértelműn pozitív végkicsengésű, és bizakodva tekint a jövőbe: „Lesz ország, lesz nemzet, / álmodni most legyen merszed!”
A Mátyást alakító Koltai-Nagy Balázs jól érzékelteti a kontrasztot, amely az elején kissé határozatlan, a végére azonban magabiztossá váló Mátyás viselkedésében mutatkozik. A Petrust alakító Mechle Christian szeretetre méltó, bátorságról is tanúbizonyságot tevő, lelkes figurát formál a rá bízott karakterből, akiről a néző az elején akár azt is gondolhatta, hogy leginkább azért szerepel a darabban, mert a komikus mellékszereplő kihagyhatatlan.
Kovács Gyopár méltóságteljes, tisztán segítő szándéktól vezérelt személyként mutatja be Garai Annát, aki kész elfogadni, hogy szerelme nem teljesülhet be. A női szereplők közül azonban a Zofiát – III. Frigyes német-római császár ágensét (amúgy kitalált személyt) – megformáló Bori Réka nyújtja a legerőteljesebb alakítást: úgy indul bevetésre, hogy combjára tőrt szíjaz, csókra csábító ajkára mérget ken. Karaktere egyszerre taszító és vonzó, minden gátlástalansága, kíméletlensége ellenére sem lehet érzéketlennek nevezni.
Vagyis: A trón összességében élvezetesen meséli el egy kezdetben esélytelennek – de legalábbis nem túlságosan fontosnak, nem igazán veszélyesnek – tartott személy magára találásának történetét, akiből ezek után az ország talán legjobb emlékezetű királya lett.
Aki történelemóra helyett szeretné megtekinteni, számítson rá, hogy utána a tanár olyat is kérdezhet tőle, amire a darab alapján helytelen választ ad majd. Ám akik kedvelik a látványos színpadképpel, lendületes koreográfiával előadott musicaleket, netán a kalandtörténetek rajongójának vallják magukat, bizonyára kellemesnek találják a megtekintése nyújtotta élményt.
A magunk részéről mindenesetre még sokáig emlékezni fogunk rá, ahogy a közönség a finálé alatt feláll, és hangos tapssal kísérve, a szereplőkkel együtt énekli: „Jöjj, ébredj, tavasz! / Olyan légy, mint szemünkben a láng!”