Tíz opera és azok ismétlései a New York-i Metropolitanból, tíz londoni és három moszkvai színházi előadás, nyolc Bolsoj-balett és nyolc lenyűgöző képzőművészeti filmfeldolgozás – összesen harminckilenc társművészeti alkotás szerepel az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017–18-as évadban.

Fotó: MTI, archív

Az úgynevezett társművészeti évad szeptember 23-án az Én, Claude Monet című filmmel veszi kezdetét, amelyet 26-án, kedden a londoni National Theatre Amadeus-előadásának közvetítése követ.

A sokszínű idei operaválogatásban látható majd Donizettitől a Szerelmi bájital, Bellinitől a Norma, olyan operaritkaságok, mint Rossini Szemiramisza és Massenet Hamupipőkéje, két Mozart-előadás (A varázsfuvola, Cosi fan tutte), Puccini két remekműve, a Bohémélet és a Tosca, illetve Verdi egy ritkábban játszott műve, a Luisa Miller.  A kortárs opera kedvelői pedig Thomas Adés műve, a Bunuel-film alapján készült, a 2016-os Salzburgi Ünnepi Játékon nagy sikert arató Öldöklő angyal felvételének örülhetnek.

A színházi közvetítések közül nagy érdeklődésre tarthat számot a már említett Amadeus Ian McKellennel és Patrick Stewarttal, Harold Pintertől a Senkiföldje vagy a Rosencrantz és Guildenstern halott, Rosencrantz szerepében a Harry Potterként világhírű Daniel Radcliffe-fel. Novemberi bemutató lesz a Jude Law fémjelezte Megszállottság (A postás mindig kétszer csenget nyomán), karácsony után jön Shakespeare-től a Vízkereszt, jövő év elején a Hedda Gabler Berte szerepében Magyar Évával, majd a Nem félünk a farkastól, illetve az itthon két részben még sosem játszott Angyalok Amerikában a Fegyvertelen katona főszereplőjeként ismert Andrew Garfielddel. Moszkvából három Csehov-darab érkezik, A sirály, a Ványa bácsi és a Cseresznyéskert, míg a Bolsojtól nyolc balettelőadás: A kalóz, Makrancos Kata, A diótörő, Rómeó és Júlia, A kaméliás hölgy, Giselle, Aszafjevtől a Párizs lángjai az E: T. A. Hoffmann novelláján alapuló Coppélia.

Az egyre népszerűbb Exhibition on Screen képzőművészeti sorozat új epizódjai közül méltán tarthat számot érdeklődésre az októberben műsorra kerülő Michelangelo – Szerelem és halál című alkotás, amelyben az eredeti olasz helyszínek és a mester nagy felbontásban látható művei egészen lélegzetelállító látványt nyújtanak.  Ezt követi még az ősz folyamán jön a Canalettót és Velence művészetét bemutató mozi, januárban pedig a Festői kertek: Amerikai impresszionizmus című darab varázsol tavaszt a télbe. Februárban és márciusban a jelenleg talán legismertebb brit képzőművész David Hockney érkezik Budapestre mozivásznon, amit a Cézanne – Egy élet portréi című filmalkotás követ.

A British Museum két kiállításának filmfeldolgozása szintén szerepel az Uránia műsorrendjében: október elején kerül vászonra a Hokuszai – A nagy hullámon túl című film, amely a londoni múzeum azonos című kiállítása alapján készült a XVIII-XIX. század fordulóján alkotó japán mesterről, míg karácsony előtt egy alkalommal újra látható lesz a Vikingek – Élet és legenda című, mozivászonra szánt tárlatvezetés is.

Fesztiválokból szintén nem lesz hiány. Tizenkettedszer rendezik meg az Urániában október 10–15. között a főként az új hullámos alkotásokra koncentráló Román Filmhetet, utána közvetlenül, október 17–22. közt jön a Spanyol Filmhét, november 3–5. közt a Keresztény Film- és Könyvnapok az Etalon Film szervezésében, majd november 8–10. között a Lux Filmnapok, amelyen az Európai Parlament Lux-díjára jelölt európai alkotások tekinthetők meg ingyenesen. November-december fordulóján pedig már hagyományosan az Uránia ad otthont a világ legújabb animációs alkotásait bemutató Anilogue Filmfesztiválnak.

A filmszínház vezetői az idei esztendőt tekintve is reménykeltőnek látják a tavalyi évad számait: 2016/17-ben háromszáz különböző cím (egész estés, többnyire európai film vagy filmblokk) szerepelt az intézmény műsorán, a vetítések negyven százaléka magyar produkció volt, és összesen százezer fizető nézőt számoltak.

farkas