Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)
Hirdetés

A Nemzeti Munkásszövetség (CNT) anarchista szakszervezet archívumát tartalmazó 48 fadobozra Almudena Rubio művészettörténész, az IISH kutatója bukkant rá. A CNT 1939 áprilisában csempészte ki Barcelonából az archívumot, amely egy hosszú út után – kitérőkkel Párizsban, valamint Harrogate és Oxford városaiban – 1947-ben érkezett meg az IISH-ba. A dobozokban több mint 500 olyan fotó negatívja lett meg, amelyet a spanyol polgárháború alatt, 1937 és 1938 között készített az akkor még Deutsch Kati néven dolgozó fotós. Spanyolországba érkezve Deutsch a CNT és az Ibériai Anarchista Föderáció (FAI) külső propagandaszolgálatához szegődött.

Az El País szerint a „rendkívüli lelet” teljessé teszi annak a 250 negatívnak a történetét, amelyet Kati Horna adott el kétmillió pezetáért 1983-ban a spanyol államnak, és amelyet jelenleg a salamancai emlékezettörténeti dokumentációs központban őriznek. E negatívokat Horna egy kis bádogdobozban csempészte ki férjével, José Horna művésszel, akit később őrizetbe vettek, és koncentrációs táborba zártak Franciaországban. Szabadulását követően mindketten Mexikóba menekültek, ahol Kati Horna fotográfusként és szürrealista művészként épített ki karriert.

A fadobozok több mint három évtizeden keresztül maradtak zárva, egészen addig, amíg a néhai spanyol diktátor, Francisco Franco 1975-ben bekövetkezett halála nem legalizálta a CNT-t. A dobozokat akkor kinyitották, leltárt készítettek tartalmukról. Mindent anyagot elrendeztek, leszámítva a CNT és FAI külső propagandaszolgálatának fotóarchívumát. Ez az anyag katalogizálásra várt – egészen 2016-ig, amikor is Rubio elkezdte rendezni először a másolatokat, majd a negatívokat.

A művészettörténész szerint az újonnan felfedezett képeken leginkább falusi emberek és gyerekek láthatók. „Az amszterdami negatívok nem egy új Hornát mutatnak be nekünk, bár felfedezhetünk eddig ismeretlen sorozatokat is, mint például a Berneri és Barbieri nevű anarchisták temetése” – hangsúlyozta.

Az 1912-ben Szilasbalháson, a későbbi Mezőszilason Deutsch Katalin néven született Horna nem volt professzionális fotós, ugyanakkor részesült képzésben. Később az anarchisták és hírügynökségük, a Spanish Photo Agency hivatalos riportere lett, aminek köszönhetően a Weekly Illustrated nevű brit folyóiratban publikálhatott.

„Munkája egy ideológia szolgálatában állt, és propagandamunkát látott el, ami a háború előrehaladtával folyamatosan változott. Éjjel-nappal dolgozott. Harcias fotográfus volt, nem művész” – vélekedik Rubio.

Kati Horna 2000-ben hunyt el Mexikóvárosban.