Hirdetés

Daniel egy vidéki javítóintézetben raboskodva arról ábrándozik, hogy pap lesz, ami büntetett előélete miatt lehetetlen. Amikor egyszer sikerül kiszöknie, részegen viccből reverendát ölt, mire a helyi templomban felkérik a plébános helyettesítésére. Ösztönös empátiájának köszönhetően kezdetben remekül ellátja a feladatát, és segít a lakosoknak feldolgozni egy közelmúltban megesett, ki nem beszélt tragédiát. Leleplezése persze csak idő kérdése, ahogyan az is borítékolható: Daniel számára nincs megváltás. Az idei Oscaron a legjobb idegen nyelvű film díjáért induló lengyel alkotás húsba vágóan ábrázolja, hogy egy egyszeri ballépés milyen mértékben stigmatizálja egy fiatal életét, és határozza meg egyszersmind a jövőjét. De ugyanígy szóba kerül a képmutatás, a kiüresedett, ám a formákhoz mereven ragaszkodó, álságos istenhit és a kisvárosok hierarchikus világa. A főszereplő Bartosz Bielenia alakítása átütő: az ifjonti düh és a megváltásra való vágyakozás egyaránt sugárzik a tekintetéből – a közeljövőben komoly nemzetközi karrier várhat rá. Jan Komasa rendezőt pedig talán a lengyel Lars von Trierként fogják majd emlegetni, legalábbis az olykor zavarba ejtő, éjfekete humor és a jéghideg ábrázolásmód, átitatva némi embergyűlölettel közös pont a két alkotóban.

Korábban írtuk