Hirdetés

December végén jött a hír, hogy mindössze két hét alatt elérte az egymilliárd dolláros bevételt az Avatar második része, A víz útja. Az összeg harmada az amerikai, a többi a nemzetközi pénztárakból folyt be. James Cameron, a Titanic, a Terminátor, az A bolygó neve halál rendezője nagy sikerű 2009-es filmjének régóta várt folytatása ezzel az eredménnyel egy igen szűk, elit klubba került be. Tavaly mindössze három filmnek sikerült átlépnie az egymilliárd dolláros küszöböt, a Top Gun: Maverick viszont 31 nap, a Jurassic World Dominion pedig négy hónap alatt jutott el idáig. Ez is mutatja, hogy mit tett a filmiparral és a mozilátogatással a koronavírus-járvány, hiszen 2019-ben még kilenc film tudott egymilliárd dollárt besöpörni. Szintén beszédes adat az A víz útja sikerességével kapcsolatban, hogy a teljes filmtörténetben mindössze hat alkotás volt képes ennyit és ilyen rövid idő alatt kaszálni.

A sikernek azonban ára is van. A film ugyanis a Variety becslése szerint 350 millió dolláros büdzséből készült, amire még rájött a százmilliós marketingköltség. Az Avatar rendkívül látványos második része ezzel messze nem a valaha készült legdrágább film. A listavezető 2011-es A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken ugyanis 379 millió dollárba került. A film költségvetését nehéz pontosan belőni, mert egyszerre forgatták a várhatóan két év múlva érkező harmadik résszel. James Cameron egyébként még két részt tervez a harmadik után, de ha nem válnak be a számítások, akkor trilógia lesz az Avatarból.

A tét nagy. James Cameron számításai szerint a filmnek kétmilliárd dollárt kellene hoznia, hogy sikerről lehessen beszélni, és szerinte A víz útja a minden idők legrosszabb filmes üzlete lehet, hacsak nem lesz belőle a harmadik vagy negyedik legnagyobb bevételt hozó alkotás a filmtörténetben. A Disney és a 20th Century Studios vezetői persze aligha gondolták úgy, hogy rossz lóra tesznek. A csúcstartó ugyanis éppen az Avatar első része 2,9 milliárd dollárral, de a szintén Cameron nevéhez fűződő, 1997-es Titanic is 2,1 milliárd dollárt hozott. Az IGN Hungary összeállítása szerint a kétmilliárdos határt a Bosszúállók: Végjátéknak, a Star Wars: Az ébredő Erőnek és a Bosszúállók: Végtelen háborúnak sikerült átlépnie. Bár, ahogy már említettük, a pandémia nem tett jót a filmiparnak sem, a Pókember: Nincs hazaút 1,9 milliárdot, a Top Gun: Maverick pedig 1,4 milliárd dollárt termelt.

Érdekesség, hogy létezik egy kevesebbet emlegetett másik lista is, ahol a bevételeknél az inflációt is figyelembe veszik – anélkül ugyanis bár a bevételeket számszerűsíthetjük, az időben egymástól távol álló filmek sikerességét nehéz összevetni. Ezen a listán az Avatar a második, az első pedig az 1939-es Elfújta a szél. A harmadik a Titanic, szóval Cameron ebből az összehasonlításból is jól jön ki.

Korábban írtuk

Bár továbbra is Hollywoodra figyel a világ, a szórakoztatás fókusza egyre inkább eltolódik a moziktól az olyan, Magyarországon is népszerű streamingszolgáltatások felé, mint a Netflix, ám a számítógépes játékok bevételei is lekörözik a filmekéit. A mozipénztárak 2022-ben 5,99 milliárd dollárt gyűjtöttek be, ami nagy eredmény a 2020-as 2,09 milliárdhoz képest, de a pandémia előtt ez a szám még 11,32 milliárd volt 2019-ben.

James Cameron új filmjét Kínában is bemutatják. Ez azért is ígéretes, mert a tavalyi már a második év volt, amikor Kína, megelőzve Észak-Amerikát, a film­ipar legnagyobb piaca lett. Ehhez az is hozzájárult, hogy míg fél év kihagyás után 2021 elejére az amerikai moziknak csak hatvan százaléka nyitott újra a pandémiás korlátozások enyhítésének köszönhetően, Kínában már 2020 júliusában lehetett moziba menni. Már most a kínai piac termeli ki a világ filmipari bevételeinek negyedét, ám az emelkedő életszínvonal és a szórakoztatóipar iránti óriási igény miatt ez az arány még magasabb lehet a jövőben.