Fotó: Vermes Tibor/Demokrata
Hirdetés

Szombat este nyolc óra előtt néhány perccel már óriási volt a tömeg Veszprém belvárosában. A szakadó hóesés ellenére zsúfolásig megtelt a Kossuth utca, az Óváros és a Szentháromság tér, vagyis a Ragyogj! című monumentális show három helyszíne. Merthogy – egyetlen hatalmas, tízezrek befogadására alkalmas tér hiányában – a megnyitó három, egymással párhuzamos helyszínen kezdődött el pontban nyolc órakor. És habár az ezeken zajló műsorok fényfestése, jelmeze és koreográfiája némileg különbözött, a Veszprém–Balaton 2023 Zrt. művészeti és kreatív főtanácsadója, a Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, Can Togay János által megálmodott grandiózus előadás forgatókönyve mindegyiken hasonló volt.

A Ragyogj! főszereplője Gizella bajor hercegnő, Szent István király felesége, aki a hagyomány szerint Veszprém várát kapta férjétől jegyajándékba. A város ettől kezdve a mindenkori magyar királyné birtoka lett, a Magyar Királyság királynéit pedig évszázadokon keresztül a veszprémi püspök koronázta meg. A királynő Hámori Gabriella színésznő hangján mesélt Veszprém múltjáról, jelenéről és jövőjéről, miközben a Bozsik Yvette Társulat tagjai tánccal mutatták be Gizella életének legfontosabb állomásait. A királyné egy nyolcméteres báb alakjában mindvégig jelen volt a megnyitó alatt, csakúgy mint a „repülő emberként” emlegetett Verancsics Faustus. Az egykori veszprémi várkapitánynak a legenda szerint a várban sétálgatva pattant ki a fejéből az ejtőernyő ötlete, amivel egy esetleges támadás esetén el tudták volna hagyni a várat. A show alatt a közönség felett repkedő dalmáciai születésű polihisztor kocsikat, hajókat, szélturbinát, sajtoló- és zúzógépeket, ostromgépeket, valamint markológépet is tervezett, de nevéhez fűződik az első ejtőernyő, az első lánchíd leírása, illetve egy ötnyelvű (latin–olasz–német–horvát–magyar) szótár kiadása is. Az ejtőernyős Faustus emlékét ma bronztábla őrzi a veszprémi várnegyedben, a Hősök kapuja alatt.

A mintegy háromnegyed órás előadás­ban központi szerep jutott a zenének és a táncnak, ifj. Zsuráfszky Zoltán koreográfiá­jában a tradicionális néptánc elemeit jól egészítették ki a hip-hop, azon belül a breaktánc mozdulatai. A XXI. századi Veszprém mindennapjait megjelenítő egyes életképek mellett megjelentek a kivetítőn annak emblematikus városrészei is, amelyek újonnan tervezett zászlait általános iskolás gyermekek vitték végig a színpadon.

A mintegy másfél éves előkészítő munkával, több száz – mások mellett a Szi­lá­gyi harangegyüttes, a Bozsik Yvette Társulat és több Veszprém környéki néptánccsoport – fellépő közreműködésével létrejött megnyitóshow-t Vincze Balázs, a Pécsi Balett vezetője állította színpadra, zenéjét Pacsay Attila balatonalmádi kötődésű zeneszerző szerezte, az épületek fényvetítését pedig a Kiégő Izzók csapata álmodta a falakra.

Korábban írtuk