A nácik által megszállt Franciaországban fut két párhuzamos szálon a cselekmény, aminek elvileg a keménykedő Brad Pitt a főszereplője, aki büntetőosztagot verbuvál, hogy megtorolja a németek viselt dolgait. Gyakorlatilag viszont Tarantino nem sokat foglalkozik az angolszász hősképpel, míg a német oldal bő teret kap, jórészt Hans Landa SS-tiszt némiképp teátrális megmozdulásai, amelyeket Christoph Waltz osztrák színész tolmácsol valami leírhatatlanul működő mimika kíséretében. A film még véletlenül sem kapcsolódik a történelmi tényekhez – abszolút tarantinós dinamikával és kidolgozással működő komplex és sokívű abszurd mozi, rajongóknak kötelező, tartózkodóknak mindenképpen ajánlott.

Herbák Dóra

Becstelen Brigantyk – amerikai–német film, 2009

ZENE – Szőttes chopper

Tizenöt év, öt nagylemez. A stílus pontos meghatározása így szól: erdélyi magyar rock&roll. Ez persze nem tökéletes behatárolása a zenének, hiszen a hard rocktól a blueson keresztül az erdélyi népzenei elemekig egy nagyon jól ötvözött és kidolgozott színes muzsikát játszik a csapat. Az Akuszti-K.O. egyébként saját slágereiknek egy újraértelmezett, áthangszerelt, finomított változatát vonultatja fel, tizenöt szerzeményen keresztül. Magyarországon ez az első bemutatkozó album, mert saját bevallásuk szerint elsődleges céljuk az, hogy Erdélyben énekelhessenek magyarul, magyaroknak. Rendszeres fellépők itthon és a határon túl is, érdemes figyelemmel követni koncertjeiket, a www.knockout.ro internetes oldalon. A borítón erdélyi szőttesfélét ábrázol az előoldal, a virágmotívumok keretet alkotva körbevesznek egy motort, ami a rock & roll zene örök jelképe marad.

Marosvölgyi Luca

Knock Out (Nóka Út): Akuszti-K.O. – Edge Records, 2009

KÖNYV – Keserédes optimizmus

A Kanadában és Dunaszerdahelyen egyaránt otthonra találó neves felvidéki pszichiáter ha nem is első alkalommal – versei már jelentek meg korábban – tett szépirodalmi kirándulásának eredménye egy igazán figyelemre méltó regény lett. A Határeset töredezett kronológiájú, több nézőpontú elbeszélésfüzére a múlt század egy jókora szeletének krónikája, amely egy határ menti kisváros magyar–szlovák lakosságán keresztül villantja fel a korszak nemzetiségi kérdésektől és területi vitáktól folytonosan megbolygatott történetét. Az Ipolyság kicsiny mikrokozmoszán átrohanó sorskérdések, nemzeti ideológiák és karakterek iróniától sem mentes ábrázolása nemcsak a Trianon utáni magyar kisebbség testi-lelki hányattatásait sorolja elénk, hanem a hamis és egyoldalú nacionalizmus álromantikájával is igyekszik leszámolni. A néhol kicsit soknak is tűnő szociológiai-pszichológiai eszmefuttatásokkal vegyített cselekményt egy össze-összefonódó, kétnemzetiségű család tagjainak keserédes optimizmusa tartja a felszínen, amely a mindenkori túléléshez már majdnem elég is.

Farkas Anita

Huncik Péter: Határeset – Kalligram, 2008

KIÁLLÍTÁS – Egyenes út

A galéria szándéka szerint a kiállítás a „semmi” és az egy dimenzió, illetve a „minden” és az egy dimenzió közötti határ átlépésére tesz kísérletet, ezért túlmutat a vonal egyszerű használatán. Vagyis azt szeretnék érzékeltetni, hogy a vonal itt nem eszköz, amely körülhatárol egy síkformát, vagy kelt térillúziót az egy dimenzió és a többi dimenzió közötti úton, hanem cél. A művészek és szervezők sikeresen elérték és érzékeltették is ezt. A külföldi és magyar alkotásokat nem csupán a megjelenő vonalak, hanem a dimenziókeresés is egységessé teszik. A sokféle technika között láthatunk festményeket – például Wolsky András Öntörvény –, de találunk 3D-s üvegszobrot, mint amilyen Victor Vasarely Hold című munkája is. Egy biztos: a tárlat látogatói minden bizonnyal élvezni fogják a korlátozott dimenziók határtalan megnyilvánulásait.

Ivicsics Kitti

Vonal – az egydimenzió érzete – B55 Galéria, megtekinthető: szeptember 30-ig

KÖNYV+DVD – Másik dimenzió

Neil Gaimannak egészen máshogy jár az agya, mint szokás, így nem túl meglepő, hogy papírra vetett fantáziái a legkülönösebb világokba kalauzolnak el, mint amilyen ez esetben Coraline Jonesé is. A kislány és szülei új házba költöznek, amit fura szomszédok töltenek meg, ami önmagában is egész alkalmas a felfedezésre. Ehelyett Coraline rettenetesen unatkozik, amíg rá nem talál egy aprócska titkos ajtóra, amit olykor téglafal zár le, de úgy általában egy másik világba vezet. Ahol pedig a Másik Anya és a Másik Apa vár gombszemeikkel, akik nem egész nap a klaviatúrát püfölik csak, nem próbálják enervált gyermeküket megmérgezni gasztronómiai kattanásokkal, hanem adnak vacsorára mondjuk sült csirkét is. A másik dimenzió tervezett világában persze valójában a mélységes gonoszság lakik, amely mindenféle mesés bűbájjal csalogat magához a hétköznapok ingertelenségéből. Gaiman könyvei közül az egyik legjobbról van szó, a kezdetektől tapintható benne a feszültség, dramaturgiájából mintha folyamatosan kimaradnának az odaillő részek, de talán pont ezért is képes a baljós atmoszféra áthatni az egészet. Ami pedig természetesen egyből filmért kiált, és valami ok folytán az író olyan mázlista, hogy könyveinek moziadaptációi olykor még az eredeti változatnál is jobbak. Henry Selick filmje már a papírforma alapján is az, és tényleg. Bámulatos a képzelet világának vizuális túláradása, amit ráadásul 3D animációval kevert stop-motion, tehát részben bábokkal felvett, részben rajzolt töredelmes munka segítségével értek el. A csupaszín képek tündökölnek, a nem is enyhén horrorisztikus mozi egy minden percében passzoló univerzumot tár fel, a sokkezű zongorázáson át az egérzenekartól a ködfedte tájig. A DVD extráin keresztül pedig átláthatjuk, mennyi munka és tehetség kell 140 ilyen perchez.

Herbák Dóra

Neil Gaiman: Coraline – Agave, 2009, Coraline és a titkos ajtó – amerikai stoptrükk film, 2009

ZENE – A játszma

Jó munkához idő kell – tartja a mondás. Az Abba két szerzője, Benny Anderson és Björn Ulvaeus a Jézus Krisztus Szupersztár szövegírójával, Tim Rice-szal szövetkezve Chess címmel írt musicalt 1984-ben. A hidegháború részeként működő és egymással vetélkedő sportvilágot egy szovjet és egy amerikai sakkozó képviseli, először Meranóban, majd Bangkokban, de a történetbe Budapest is belekerült. A felújított darabot 2008. május 12-én mutatták be döbbenetes sikerrel a londoni Royal Albert Hallban. A dupla CD ezt örökíti meg.

Szakács Gábor

Benny Anderson, Tim Rice, Björn Ulvaeus: Chess in Concert – Warner Music, 2009