Recenzió 2013/25.
Az utóbbi évek egyik legjobb műfaji darabját, az American Maryt például a Kanadában élő magyar származású Soska nővérek rendezték, a frissen mozikba került Eli Roth-film, az Utórengés főszereplőnője pedig a szintén magyar Osvárt Andrea. Bár a Motel alkotója hivatalosan csak producerként, színészként és társ-forgatókönyvíróként vett részt a munkálatokban, a gyakorlatban igencsak rátehette kezét a teljes műre. Ezúttal is amerikai turisták kerülnek bajba vakációjuk alkalmával, csak éppen ezúttal nem Szlovákiában, hanem Chilében, egy másik szegényebb, ezáltal felsőbbrendűségi érzetüket tovább tápláló országban. Miután pár, szintén idegen földről – Magyarországról – érkező lánnyal összebarátkoznak, hamar egy földrengés kellős közepén találják magukat, majd néhány börtönből frissen szökött rab tör az életükre. Az olykor valóban kiszámíthatatlan forgatókönyv, a pergő tempó és a néha nagyszerűen működő fekete humor remekül feledteti, hogy milyen fillérekből összeeszkábált, hamisítatlan B-filmmel van dolgunk: de ehhez minden esztétikai, tartalmi igényünket le kell vetkőznünk.
Német Dániel
Utórengés – színes, feliratos, amerikai-chilei horror, 90 perc, 2012
ZENE – Rock a dobozból
Sorlemezei mellett időről időre retrospektív összefoglaló válogatásokkal jelentkezik a Whitesnake. A David Coverdale vezette brit blues-rock legenda legújabb kiadványa öt stúdióalbumot, két koncertlemezt és egy kislemezt tartalmaz az 1978 és 1982 közötti hőskorszakból, amikor a főnök korábbi Deep Purple-beli zenésztársai, a tavaly elhunyt Jon Lord orgonistaidol és a rockdobolás alapjainak lerakásában elévülhetetlen érdemeket szerzett Ian Paice is a bandában muzsikált, a kígyósdobozban megtalálható korongok közül az első, az 1978-ban megjelent, Snakebite című négyszámos kislemezt kivéve, amely azonban kijelölte a ma is tartó utat. A laza, bluesos előadásmódjáról ismert David Coverdale csapata rendületlenül ezen járva alkotta meg a kiadványban föllelhető stúdióalbumokat. A nyolc korong mindegyike újramaszterizálva, dalszövegeket tartalmazó tizenhat oldalas kísérőfüzettel került a dobozba.
Ágoston Balázs
Whitesnake: Little box ‚o’ snakes, EMI, 2013
KIÁLLÍTÁS – Gyöngy-költészet
A gyöngyfűzés művészet. És nemcsak azért, mert mestere csodaszép formákat kialakítva szemet gyönyörködtető ékszereket, tárgyakat készít, hanem azért is, mert gondolatait, érzéseit fűzi, öltögeti a munkáiba: mindez hatványozottan igaz Szupper Krisztina csodaszépen megkomponált gyöngyékszereire. A fiatalon elhunyt népi iparművész munkái ékes bizonyítékai annak, hogyan lehet a népművészet kincseit átemelni a mindennapokba, modernné, hordhatóvá varázsolni a falusi asszonyok által évszázadokon át őrzött mintákat, motívumokat. Az akár estélyi ruhához is felölthető fekete-ezüst nyaksi vagy az öv gyanánt derékra köthető fekete-arany szorítkó – mind kiváló példák a népművészet igényes újragondolására, ugyanakkor az iparművész virtuóz tudását is bizonyítják. Ahogyan a népviseletekhez készített autentikus kiegészítők is: a komoly kutatómunkát és a tájegység művészetében való elmélyülést és jártasságot feltételező darabok – többek közt a sárközi nyakbodor, szorítkó vagy az ugyancsak gyöngyökből készült bojt, a csafring – bizonyítják, a gyöngyfűzés évszázados mesterség, amelyet a legjobbak vittek tovább. És hagytak örökül a mostaniakra.
Szentei Anna
Gyöngyökből gyökereztél – Szupper Krisztina gyöngyfűző népi iparművész emlékkiállítása a Magyar Népi Iparművészeti Múzeum időszakos kiállítótermében. Megtekinthető augusztus 9-ig.
KÖNYV – Sötét titkok
A dél-afrikai születésű szerző új regényében sem tagadja meg gyökereit: fordulatos krimijében a szálak London elegáns negyedéből Abu Zara emírségén át egészen a kongói miniállam Kazunduig vezetnek. Az Afrika szarva című regény folyatásaként íródott, de az előzmények ismerete nélkül is pontosan érthető történet felvonultat mindent, ami a műfaj sajátja: a megölt feleségét sirató, egyszerre szuperkatona és romantikus szerelmes Hector Cross gyönyörű, de okos nőkkel, valamint tökéletesen kiképzett régi harcostársakkal veszi fel a küzdelmet két perverz, szadista pszichopata ellen. Néhány felesleges – például Mekkába tett – kitérőt követően feltárulnak az exnej családja és az emberi elme legsötétebb titkai is. A mindkét oldalon túlságosan tipikusra megrajzolt figurákkal, a kissé öncélúnak tűnő, disznós-krokodilos-késelős jelenetekkel azonban a szerző éppen hogy nem közel hoz, sokkal inkább eltávolít a cselekménytől. Az angyali-ördögi hősök közt nincs kivel azonosulnunk, így leginkább az életszerűtlen párbeszédek gatyába rázása után filmre kívánkozó thrillerként olvashatjuk e művet, amelynek legfájóbb hibája mégsem az íróé: egy jó korrektoron semmiképpen nem lett volna szabad a kiadónak spórolnia.
Farkas Anita
Wilbur Smith: Afrika mélye – Delej Kft., 2013
KÖNYV – Tenor prózában
A Pavarotti-énekverseny győzelme megnyitotta számára a világkarrier lehetőségét. Ott volt a nemzetközileg jegyzett operaszínpadokon, fényesen csillogó tenorjával mindenütt meghódította a közönséget. Ma már sajnos kevesebbet énekel, helyette tanít, rendez, operatagozatot igazgat, és ahogy az ünnepi könyvhétre megjelent önvallomása is mutatja, ír is. Méghozzá, milyen jól! Nyílt, őszinte szavakkal, olykor ironikusan fűzi végig életfonalát napjainkig, humorral, ha kell, önkritikával. Magánélete éppúgy nem tabu, mint az évek során megélt kudarc, keserűség, csalódás vagy a siker, amelyről minden magamutogatás, öntetszelgés nélkül visszafogottan beszél. Könyvét naplójegyzeteivel teszi még élvezetesebbé, melyekben utazásairól, világhírű emberekkel való találkozásairól, barátságairól számol be. A műfaj kedvelői számára izgalmas, letehetetlen olvasmány, és talán kedvcsináló művésztársai számára hasonló tartalmú művek „elkövetésére”.
Spangel Péter
Gulyás Dénes: Mekkora Isten tenyere? – Helikon Kiadó, 2013
ÉTTEREM – Kellemesen otthonos
Jó nevet választott a Kandalló nevű műintézmény. Van-e ember, aki a kandallóról nem az otthon melegére, a pattogó tűzre, a meghittségre asszociálna? A Kandalló ennek megfelelően ügyesen berendezett, jól kitalált hely, a kiszolgálás kedves, kommunikatív, az ételválaszték házias, és ami nem utolsó szempont: a sörforradalom trendjének megfelelően minőségi kézműves söröket csapolnak. Csatos üvegekben szolgálják fel a padlizsánkrémet, nyúlmájpástétomot, kacsamájat zsírjában, amihez házi kenyeret adnak. Egyszerűbb grillételeket tartanak, a kecskesajttól a csirkén keresztül a hamburgerig. Desszertnek tejespitét és tejberizst házi lekvárral. Mi házi hamburgert kértünk és kacsamájat csatos üvegben, egyik étel sem okozott csalódást. Nincs sokféle bor, de ami van, az jó. A kifejezetten ínyenc vendéglőkre specializálódott mintabirtoknak, a Juhász Tibor vezette Pastor pincének tartják a borait házi borként, továbbá négy élvonalbeli terroir borász egy-egy borát. A „Borászok borásza” díjat idén elnyert nadapi Szentesi Józseftől „A” cuvée-t, a gyöngyöspatai Szecskő Tamástól Muscat ottonelt, a mindig zseniális borokat asztalra tevő Somlói Apátsági Pincétől furmintot és Barta Károlytól az Öreg Király-dűlőben a legjobb kitettségeket birtokló mádi bortermelőtől kései furmintot. Aki vezet, s nem akar ásványvizet inni, kortyolhat házi szörpöket, nem kell az ipari rettenetekre fanyalodnia. A zenét is jól megválasztják. Ritka kellemes, hangulatos, egyszerű és nagyszerű hely ez, amit örömmel láttuk viszont a Dining Guide által szervezett Utcai Ételfesztiválon.
Dorozsmai Endre
Kandalló Pub – Budapest, Kertész u. 33.