Fotó: Meister Natália Nóra
Hirdetés

Az online széria Shakespeare összes drámáját új kontextusba helyezi, különleges cinematográfiai módon, az avantgárd szellemű Dogma-filmek által ihletve. A TRIP-et vezető Magács László felhívására 37 ismert magyar dráma- és prózaíró, illetve költő írt átlagosan húszperces etűdöket a reneszánsz mester egy-egy művéből kiindulva. A színházi jelenetek filmes eszközökkel feldolgozva új műfajt teremtenek: a film/színházét. 

A sorozatot egy virtuális társulat hozza létre, amelyben a magyar kulturális élet jeles alkotói vesznek részt. A premiert a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) keretében, 2021. április 14-én, 20 órától tartják, a BTF YouTube-csatornáján: az első három epizód 24 órán keresztül díjmentesen nézhető. Ezt követően a sorozat a www.webszinhaz.com oldalán tekinthető meg, április 21-től minden szerdán egy új epizód jelentkezik, angol felirattal, és a jövőben további klasszikusok hasonló újrafelfedezését is tervezik.

Az április 14-i premier során három rész kerül a közönség elé. A Rómeó és Júlia Erdős Virág átiratában a történet végénél kezdődik, és a szülői felelősséget boncolgatja egészen zseniális és letaglózó, minden édesanyát és édesapát szigorú önvizsgálatra késztető módon. A forgatás helyszíne a Törley-mauzóleum volt, a szereplők Tóth Ildikó, Györgyi Anna, László Zsolt, Szikszai Rémusz, Murányi Anna és Bolla Gábor. A Szeget szeggel Tasnádi István újraértelmezésében pontos aktualizálása az eredeti műnek, egy mai irodai környezetbe helyezve azt, tehetséges fiatal színészek, Hartai Petra, Szőke Abigél, Ódor Kristóf és Kovács Máté részvételével. A Lear király Kovács Viktor és Kovács Dominik általi feldolgozását Láng Annamária és Mészáros Béla tolmácsolja: a „Plüss” című mű a három lánytestvér közötti konfliktusra építi föl a drámát, ami ezúttal nem egy várromon, hanem egy menzakonyhán ölt testet. 

Ezek és a soron következő epizódok középpontjában tehát mindig egy karakter vagy kulcsjelenet, illetve ezeken keresztül egy általános érvényű morális dilemma áll – valósághű élményt és színes érzelmi skálát kínálva. A rövidfilmes terjedelem ráadásul a filmművészet világában ritka lehetőségeket kínál: a görög drámaírás hármas egységét – egyetlen helyszín, szűk időtartam, egységes cselekmény – kiaknázva az antik dráma szerkezetét XXI. századi formába helyezi. Mindez egysnittes, vágás nélküli megoldással kerül a vászonra, így, ellentétben a mai, utómunkával „tökéletesített”, precíz vágásokkal létrehozott alkotások kínálta élménnyel, a színészi játék és az érzelmek íve a maga nyers, őszinte módján látható. 

Korábban írtuk

Az egyes részek műfaji értelemben is változatosak; vannak köztük zenés videóklipek, verses elbeszélések, filmes látványok vagy a színházhoz közelibb megoldások. A sorozat fontos alkotórésze a zene, ami önálló szereplő, nem csupán kísérőelem – maga is történetet mesél el. A sokszínűséget a széria két meghatározó alkotójának, a rendező, Magács Lászlónak és az operatőr Mesiter Natália Nórának a látásmódja, munkája fogja egybe, és egy gipsz Shakespeare-fej is rendre felbukkan. 

Az epizódokat, amelyekből nyolc már készen van, Budapest egyedi, rejtett, alig ismert helyszínein (ipari épületek, víztározók, a nyilvánosság elől elzárt házak stb.) ily módon minden látvány maga a valóság, nincsenek épített díszletek. A Shakespeare/37-hez készült látványos trailer ITT tekinthető meg.