Hirdetés

Márki-Zay Péter azt mondja, hogy a magyar kormány beavatkozása az energiaárakba felelőtlen dolog.

Hibás döntésnek tartja a rezsicsökkentés néven ismert, a lakosság megsegítését célzó intézkedést is. Ugyanez a véleménye az üzemanyagár befagyasztásáról is. Azt mondja, hogy nem lehet megállítani az üzemanyagárakat a határon. Ebben igaza van, nem is erről van szó. De milyen módon alakultak ki ezek a nemzetközi piaci árak? Tisztességes piacgazdaság és tisztességes verseny alapján? Ugye senki sem gondolja, hogy ez átlátható folyamat volt? Nem az az oka a magas áraknak, hogy nincs elég kitermelhető olaj és földgáz a világon. A kitermelés korlátozása miatti áremelkedések mögött bonyolult gazdasági és politikai érdekek húzódnak meg. Hétköznapi emberként nehéz átlátni ezeket az érdekviszonyokat, amelyek vezérlik a történéseket. Nyilván a haszon maximalizálása is cél lehet, de a legvalószínűbb a politikai szál. Talán az olajdollár, a dollár világpénz szerepének megmentése lehet a fő cél. A politikai szálat erősíti az is, hogy az orosz földgáz szállítását – noha azonnal megkezdődhetne – a német vezetés minden módon akadályozza. Házhoz akarja hozni Sztálingrádot. Igaz, sokkal kényelmesebb otthon megfagyni, mint elkutyagolni több ezer kilométert, és ott megtenni ugyanezt. De miért akarnak megfagyni, mikor ott a gáz, csak ki kellene nyitni a csapot? Ez az, ami érthetetlen. Emögött található az összetett titok, amelyet részleteiben kevesen ismernek.

Márki-Zay Péter logikájában tehát két hibás pont is van: egyrészt a nemzetközi energiaárak nem tisztességes verseny következtében alakultak ki, másrészt a 600-800 eurós jövedelmű magyar többség életkörülményei nem hasonlíthatóak az amerikai és a nyugat-európai lakosságéhoz. A tisztességtelen módon kialakított árakat miért kellene az átlagos jövedelmű embereknek és kisvállalkozásoknak megfizetni? A polgármester úr hasonlata a nagy autók lecseréléséről igencsak sántít. A magyar emberek nem használnak nagy autókat, másrészt miből gondolja, hogy eddig nem jutott eszükbe az, hogy többen járjanak dolgozni egy autóval?

Fizessünk mesterségesen feltornázott piaci árakat, ne fürödjünk sokat, ne világítsunk, ne autózzunk!

Bocsánat, hogy létezünk!

Korábban írtuk