Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Még Tarlós István főpolgármestersége alatt, 2014 tavaszán jött létre a BKK és a CAF Urbos spanyol cég közötti megállapodás, melynek köszönhetően 2016 végéig 47 új CAF-villamos állt forgalomba Budapesten. A szerződés értelmében 2021 május 18-ig volt lehetősége a BKK-nak újabb 77 villamost vásárolni a 2014-es árakon. 2018 novemberében 26 járművet rendelt meg a fővárosi cég, amelyeket azonban már az új vezetés vehetett át, így tavaly tizennégy, az idei első negyedévben újabb hét CAF-villamos állhatott üzembe a fővárosban.

Hirdetés

A 2019-es önkormányzati választásokon győztes baloldali koalíció elődjétől további 51 kedvezményes árú villamos megvásárlásának a lehetőségét örökölte meg, amelyre égetően nagy szüksége lenne Budapestnek. A Világgazdaság információi szerint a budapesti villamos járműpark közel 85 százaléka már túl van a gyártók által ajánlott harmincéves élettartamon, a műszaki színvonal ezért sürgőssé teszi a vásárlást. Az előrejelzések szerint, amennyiben csúszik az új járművek beszerzése, akkor 2024–2025-re csaknem száz 50 év körüli villamos közlekedik majd a fővárosban.

„A villamoságazat járműparkjának cseréje csak nagy kockázatokkal, az üzem- és forgalombiztonság szintjének várható csökkenésével halogatható, ezért az új járműbeszerzés rendkívül fontos lenne” – írja BKV-s dokumentumokra hivatkozva a Világgazdaság.

A sürgősség ellenére azonban több mint hétszáz nap sem volt elegendő ahhoz, hogy a budapesti tömegközlekedési vállalat leadja a rendelést az 51 darab kedvezményes árú CAF-villamosra. Ám a vásárlási opció a határidő lejárt ellenére sem veszett el végleg, a gyártó ugyanis még egy év haladékot adott a BKK és a fővárosi vezetés számára.

Wintermantel Zsolt, a BKK igazgatósági tagja közlekedésmérnökként alapos ismeretekkel rendelkezik a tömegközlekedést érintő kérdésekben. Elmondása szerint a főváros jelenlegi vezetésének mindössze annyi lett volna a dolga, hogy él a Tarlós István főpolgármestersége idején kialkudott előnyös szerződési feltételekkel és megrendeli a járműveket. Valamilyen megmagyarázhatatlan okból kifolyólag azonban az utolsó utáni pillanatig vártak azzal, hogy lépjenek az ügyben. A főváros tulajdonképpen „kapufára mentette” a járműbeszerzést azzal, hogy kockázatos késlekedéssel hosszabbította meg a megállapodás lejárati határidejét. A történethez tartozik az is, hogy a határidő meghosszabbítása főként a spanyol cég jóindulatán múlott, arra pedig továbbra sincs semmilyen garancia, hogy a jövőben valóban megtörténik a vásárlás.

A főváros minden jel szerint csak fut az események után. Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltsége ugyanis a főváros ügyeit háttérbe szorítja, a nagypolitikai csatározások mellett nem jut idő arra, hogy a főpolgármester eleget tegyen kötelességének.

Wintermantel Zsolt emlékeztetett arra is, hogy nem először merül fel a főváros jelenlegi vezetésével kapcsolatban, hogy a pártpolitikai csatározások miatt gáncsolja budapesti ügyek előrehaladását. A fővárost irányító koalíció korábban egy éven keresztül nem engedte üzembe helyezni azokat az új villamosokat, amelyeket még a korábbi városvezetés rendelt meg. A döntést akkor azzal magyarázták, hogy a villamosoknak nem rendelkeznek megfelelő fékberendezésekkel. Erre az állításra azonban rácáfolt egy független műszaki vizsgálat, amely bebizonyította, hogy a halogatás indokai nem felelnek meg a valóságnak.

Korábban írtuk

Akkor az ügyre rálátó szakemberek, többek között Vitézy Dávid is, azt állították, hogy Karácsony Gergely és szövetségesei egy politikai játszma részeként gáncsolják az ügymenetet. A gyanút az is táplálta, hogy az ellenzéki politikusok a kormányra mutogattak a késés miatt, miközben semmilyen szakmai indokot nem tudtak felmutatni annak alátámasztására, hogy miért hagyják egy évig porosodni az új járműveket. Ugyan ebben az időben a főpolgármester nevéhez egy olyan nagyívű újítás volt köthető, miszerint maszkot festettek a villamosok elejére, hogy a védekezés fontosságára figyelmeztessék az embereket.

A BKK számára tehát továbbra is nyitott a lehetőség, hogy 2022. május 17-ig éljen az 51 kedvezményes árú villamos megvásárlási opciójával. Az új megállapodást május 17-én írta alá a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin, aki korábban Bajnai Gordon kabinetvezetőjeként tevékenykedett, illetve levezényelte a CEU Bécsbe költözését. A határidő meghosszabbítása azonban nem jelenti azt, hogy Budapest lehívja a lehetséges mennyiséget vagy annak legalább egy részét. Mindössze a lehetőséget biztosítja a spanyol cég.

A BKK egyébként nemcsak a villamosopciót hosszabbította meg, hanem a trolibuszokra vonatkozót is.

Az utóbbi még tavaly novemberben futott ki, és 48 új jármű vásárlását érintette. A Solaris–Skoda végül belement, hogy idén november 30-ig meghosszabbítsák a lehívási lehetőséget. Wintermantel Zsolt a trolivásárlással kapcsolatban elmondta, hogy évekkel ezelőtt csúszás történt a szállításban, ezért a gyártónak kötbért kellett fizetnie a fővárosi cégnek, emiatt sikerült meghosszabbítani az előnyös szerződést. Így ebben az esetben is csak a szerencsén múlott, hogy sikerült kialkudni a vásárlási opciók meghosszabbítását.

„A jelenlegi városvezetés valamilyen oknál fogva eddig nem élt a kedvező vásárlási lehetőséggel. Az elkövetkező hónapok nagy kérdése, hogy történik-e érdemi előrelépés, vagy hagyják végleg elúszni az alkalmat” – tette hozzá Wintermantel Zsolt.