Hirdetés

A tárcavezető arról számolt be, hogy az állam 6,6 milliárd forint támogatást nyújt az elektromos autókhoz szükséges szenzorok gyártásával foglalkozó üzletág kialakítását célzó fejlesztéshez.

Beszédében rámutatott, hogy a koronavírus-járvány olyan korszakban „rúgta ránk az ajtót”, amikor már egyébként is zajlott két alapvető, a világgazdaságot dinamikusan átalakító változás: a Távol-Kelet megerősödése és az elektromos autóipar felfutása.

Míg 2010-ben a globális beruházások 80 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és csak 20 százalékát keletiből, tavaly ez az arány teljesen megfordult, s a Kelet részesedése 70 százalékosra nőtt, míg a Nyugaté 30 százalékosra csökkent. A távol-keleti országok technológiailag felzárkóztak, stabil pénzügyi háttérrel rendelkeznek, a lakosságszámot illetően pedig mindig is előnyben voltak – mondta.

Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a kormány keményen dolgozott a távol-keleti gazdasági kapcsolatok erősítésén, aminek szerinte meg is van az eredménye. A régió országainak vonatkozásában a magyar exportteljesítmény 45 százalékkal, a kereskedelmi forgalom 48 százalékkal bővült 2010 és 2021 között. Míg 2019 óta minden évben távol-keleti országból érkezett Magyarországra a legtöbb beruházás, sőt tavaly már a külföldi beruházások értékének mintegy 60 százaléka keleti cégekhez kötődött.

Korábban írtuk

Leszögezte, hogy Japánnak ezen belül is fontos szerepe van, ezért komoly erőfeszítéseket tettek a kölcsönös tiszteletre és előnyökre épülő, stratégiai kapcsolat felépítése érdekében.

A magyar-japán együttműködés szempontjából 2021 minden idők legsikeresebb éve volt, a magyar kivitel 18 százalékkal, 830 millió dollárra nőtt. Az ország hazánk harmadik legjelentősebb exportpiaca a térségben, miközben Magyarországon a japán cégek alkotják a hetedik legnagyobb beruházói közösséget – közölte.

A miniszter végezetül kiemelte, hogy a magyar autóipar termelési értéke tavaly 9400 milliárd forint volt, ez nagyjából 2,5-szerese a 2010-es teljesítménynek, így ebből is látszik, hogy a szektor mára erős gerincoszlopává vált a gazdaságnak.

Majd hozzátette, hogy „az elektromos autózás passzátszelét keletről fújják”, s minden európai ország versenyez ezen vállalatok beruházásaiért. „Aki ezeket megnyeri, az egyúttal a hosszú távú növekedés garanciáját is megkapja” – fogalmazott.