Fotó: MTI, szerk.
Hirdetés

A görögországi Pireusz kikötőjéhez vezető Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztéséről érdeklődött Keresztes László Lóránt (LMP) interpellációjában.

Felvetette, mi az értelme a szakértők szerint 1000 milliárd forintos beruházásnak, ha közben a trieszti kikötőben vásárol területet a kormányzat, hogy ott logisztikai központot alakítson ki.

Felvetette: a beruházás így nemcsak drága, de telesen felesleges és a magyar nemzeti érdek szempontjából értelmetlen is, ha pedig ennyire rentábilis a beruházás, azt miért magyar adóforintokból, nem pedig kínai befektetői tőkéből állják.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter azt hangsúlyozta válaszában: a kicsi, de nyitott magyar gazdaság fejlődését alapvetően határozzák meg a külső dimenziók, kijelentve, a két kikötő egyáltalán nem versenytársa vagy vetélytársa egymásnak.

Arról beszélt: a pireuszi kikötő a legnagyobb teherhajók fogadására is alkalmas, onnan lehet közúton, vasúton vagy kisebb hajókon tovább – például Triesztbe – szállítani a Nyugat-Európa felé tartó termékeket.

Megemlítette: a pireuszi kikötő forgalma egy évtized alatt a nyolc és félszeresére bővült, a kulcskérdés pedig az, onnan milyen útvonalon szállítják tovább Európa nyugati felébe a termékeket, így mindkét területen jelen kell lennie Magyarországnak.

Az interpelláló képviselő nem fogadta el a választ, a plénum viszont 120 igen, 41 nem szavazattal, két tartózkodás mellett, igen.