A reklámtestület panasz esetén a nyomtatott és az internetes sajtó, valamint a lekérhető médiaszolgáltatások területén járhat el kereskedelmi közleményekkel kapcsolatos ügyekben a médiaszabályozás rendelkezéseit is magába foglaló magatartási kódex szerint – tartalmazza a médiatanács szóvivői irodájának közleménye.

Az ÖRT a határozatlan időre szóló szerződés szerint a médiaalkotmány 20. paragrafusa, valamint a médiatörvény 24-32. paragrafusainak felügyeletére kapott felhatalmazást – kivéve a termékmegjelenítésre, a politikai reklámra és a műsorszámmal egyidejű támogatás közzétételére vonatkozó rendelkezéseket.

A társszabályozó szervezet olyan panaszok kivizsgálását végezheti, amelyek az emberi méltóságot, vallási vagy világnézeti meggyőződést sértő reklámra; tudatosan nem észlelhető hirdetési technikák alkalmazására; dohányárut, fegyvert, lőszert, robbanóanyagot, csak orvosi vényre kapható gyógyszert népszerűsítő reklámokra; vagy a kiskorúak káros, illetve tisztességtelen befolyásolásával kapcsolatos reklámtartalmakra hivatkoznak.

A médiatanács közlése szerint a társszabályozás nem lép az ÖRT autonóm önszabályozó tevékenységének helyébe – amelynek alapja a Magyar Reklámetikai Kódex -, de kiegészíti azt annak a magatartási kódexnek az előírásaival, amely a melléklete az ÖRT és a médiatanács által szerdán megkötött közigazgatási szerződésnek.

Bírságot az ÖRT nem szabhat ki, de például a nyilvánosság erejével a hatóságnál jóval hatékonyabban tud élni.

A médiatanács a szerződésben meghatározott feladatok ellátásához anyagi támogatást is nyújt az ÖRT-nek.

A társszabályozásra az új médiatörvény ad lehetőséget: lehetővé tette, hogy a médiatanács szakmai szervezeteknek adjon felügyeleti – de nem hatósági – jogkört a jogszabály hatálya alá tartozó szektorokban, iparágakban, részterületeken működő személyekkel, vállalkozásokkal szemben.

Az Önszabályozó Reklám Testület a reklámipar önszabályozó szervezete. Tagjai sorában megtalálhatók a legnagyobb hazai médiaszolgáltatók, a reklámozói oldalt képviselő több mint 70 cég, illetve a legjelentősebb reklámügynökségek és szakmai szervezetek.

A médiatanács ezt megelőzően a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesületével kötött társszabályozási szerződést.

(MTI)