Kommentelő és ellenzéki bejegyzéseket megosztó álprofilokkal is segítheti Márki-Zay Péter kampányát Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám Amerikából támogatott adathalász cégcsoportja, írja az Index. A portál cikkében bemutatják, miként erősítenek rá a számukra fontos tartalmakra a datadatos csapatnál.

Hirdetés

Rengeteg a gyanús megosztás és komment

„Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget” – fejtette ki Patrick Frank, a Datad.at tájékoztatási igazgatója egy az Index birtokába került beszélgetésen arról, miként végzi a választók profilozását Bajnai Gordonék adathalász cégcsoportja.

De hogyan is történik az említett mikrotársadalmi közösségek megcélzása, amiről Frank beszélt? Az a hatalmas mennyiségű adat, amelyet sikerül begyűjteni az emberekről, segít meghatározni, hogy kiket milyen témával kell megszólítani és aktivizálni. Az Index információi szerint pedig ezt már álprofilok felhasználásával is végzi az ellenzék. Számos olyan gyanús Facebook-profilra bukkantak, amelyek hatalmas aktivitást fejtenek ki, de feltehetőleg nem valódi felhasználók vagy esetleg fizetett kommentelők vannak mögöttük. Ezeknek a profiloknak a tevékenysége révén igyekeznek aztán fölerősíteni az ellenzék számára fontos üzeneteket a közösségi médiában, írja az Index.

Álprofilok serege erősít rá az ellenzéki tartalmakra

Az álprofilok egy része jól láthatóan a hírek és kormányellenes mémek megosztására koncentrálva lett csatasorba állítva. Naponta akár ötven politikai tartalmú bejegyzést is megosztanak ezeken a profilokon keresztül, különösen az olyan egyértelműen baloldali kiadványok bejegyzéseit, mint a 2019-ben alapított Nyugati Fény vagy az Ez a lényeg, amelyeknek a DatadAttal való kapcsolata már korábban sajtótéma volt, és amelyeket 2019-ben, az önkormányzati választásokra készülve hoztak létre.

Korábban írtuk

Feltűnő, hogy személyes információkat alig adnak meg magukról ezek a „felhasználók”, és nem osztanak meg olyan mindennapi tartalmakat, amelyeket a valódi személyek szoktak. További érdekesség, hogy az esetek jelentős részében megállapítható, hogy éppen 2019-ben hozták létre ezeket a profilokat is, mutat rá a portál.

Bajnaiéknak egy másik, a Facebookon bevetett fegyvere lehet, hogy bérkommentelőket használnak, állapítja meg az Index. Számos olyan felhasználót találtak, akik nem osztanak meg politikai tartalmakat a saját profiljukon, viszont bizonyos – az ellenzék számára fontos – témákban kiugró aktivitással kommentelnek, ami meglehetősen szokatlan, ugyanis normál felhasználók esetében a facebookos aktivitás mindkét eleme, a hozzászólások írása, valamint a mémek, hírek megosztása általában együtt jár.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el az Index oldalán.